Op basis van het artikel besluit ik dat ze het niet meer hebben kunnen traceren, niets meer en niets minder. Dat maakt de piste niet minder interessant. De initiële stelling van de advocaat was dat het gerecht de firma Fourcroy onder de loep moet nemen met betrekking tot de feiten van de Bende van Nijvel. Er wordt beweerd nu dat de speurders erin slaagden het parcours van de nummerplaat te reconstrueren en zij van daaruit blijkbaar tot bepaalde conclusies komen. Vervolgens gaat het over het parcours van de Golf en numerplaat vanaf 1987.
Blijft staan, de oorspronkelijke bewering die wordt uitgebreid; niet enkel de nummerplaat alsook de Golf hoorden in de Bende periode toe aan firma Fourcroy, althans naar mijn interpretatie van het artikel. De enige onderzoeksdaad die ertoe doet is een overzicht bekomen van werknemers (al dan niet ingeschreven) bij Fourcroy uit de periode pakweg 1982-1985. Uit een eerder bericht leid ik af dat dit -begrijpelijkerwijs- niet meer is gelukt omdat al de betrokkenen reeds zijn overleden.
Alles blijft dus bij het oude, er is een Golf gezien met verdachte types waarbij auto en nummerplaat een link leggen naar de firma Fourcroy in mogelijke duo observatie met een Mercedes met Nederlandse nummerplaat. Als de nummerplaat origineel was heeft men destijds een gouden kans laten liggen en zelfs als de nummerplaat een copy was, had de vraag moeten worden gesteld of men deze bij toeval heeft gekopieerd ofwel er mogelijke antecedenten zijn geweest tussen verdachten en de firma Fourcroy.
De kans dat die witte VW Golf gebruikt werd bij de overvallen van de Bende, lijkt dan ook erg klein. Ook al omdat de VW Golf GTI die op 9 november 1985 gebruikt werd bij de overval van de Bende in Aalst twee dagen later uitgebrand werd teruggevonden in het bos van La Houssière.
Ben, ik weet niet of je hier rechtstreeks de Standaard citeert maar indien eigen toevoeging graag bron of motivatie. Het is niet mijn bedoeling de hele Golfjes discussie opnieuw te voeren maar zover ik weet is het niet zeker dat de Golf gevonden op 9 november 1985 de Golf is die werd gebruikt bij de raid in Aalst. Op een onzekere premisse kan men niet met zekerheid een hypothese bouwen noch verwerpen.