Re: Drankenhandel Fourcroy

steinerprag wrote:

Het onderzoek Fourcroy is aan de gang.

Laat dat laatste beetje hoop dit dossier dan nog in 2025 levend houden. Ik volg het ook allemaal al lang en heb ze zoals anderen hier allemaal zien voorbij komen, al de pistes. Daarvan is deze voor mij de meest serieuze. Het zou me allerminst verbazen dat een loonlijst en leverancierslijst van dit bedrijf uit de periode 1982-1984 de missende puzzelstukken in dit dossier bevatten. Hiervan nog iets terug vinden is naar alle waarschijnlijkheid geen sinecure.

Maar het moet kunnen, als we al niet te laat zijn. Inzake de dossiers bij overheidsinstanties (o.m. RSZ) valt niks meer te achterhalen. Het gaat 'm dus over wie bij Fourcroy in het zwart mocht/kon werken. Waarmee ik - voor een goed begrip - niet zeg dat dit bij Fourcroy het geval was. Ik heb geleerd om op mijn woorden te letten.

Maar laat ons toch even open wezen: Fourcroy leverde dranken aan de Auberge in Beersel. De meeste leveranciers daar hadden vaste werknemers die door Jurion, Vanden Eynde e.a. waren gekend. Er waren slechts een paar uitzonderingen, waaronder F. Die firma kwam geregeld (ik wik andermaal mijn woorden) met iemand anders aandraven om de Auberge van dranken te voorzien.

93

Geen doorbraak in onderzoek naar Bende van Nijvel: schriftje met nummerplaten van twee broertjes levert niets op

De bijkomende onderzoeksdaden die de kamer van inbeschuldigingstelling (KI) in Bergen eind januari heeft bevolen in het onderzoek naar de Bende van Nijvel, hebben geen resultaat opgeleverd. Dat meldt het federaal parket vrijdagnamiddag. Het ging om het onderzoek naar de getuigenis van twee jongens die mogelijks nummerplaten hadden genoteerd van wagens die door de Bende waren gebruikt. Eerder vrijdag raakte bekend dat de KI in Bergen ook bijkomend onderzoek heeft bevolen naar twee intussen overleden Franse gangsters.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

steinerprag wrote:

Maar laat ons toch even open wezen: Fourcroy leverde dranken aan de Auberge in Beersel. De meeste leveranciers daar hadden vaste werknemers die door Jurion, Vanden Eynde e.a. waren gekend. Er waren slechts een paar uitzonderingen, waaronder F. Die firma kwam geregeld (ik wik andermaal mijn woorden) met iemand anders aandraven om de Auberge van dranken te voorzien.

Denk aan wat Jurion verklaarde. Ze wisten de beste wijn liggen, hebben dit ook mee genomen en de rest laten liggen. Denk aan Zücker die het in de horeca zocht, Piot waar je eveneens aan catering en drankenleveranciers denkt.

Er zijn een aantal aanknopingspunten die de zaak VDE interessant hadden kunnen maken in zoektocht naar waarheid. Er is Fourcroy die daar levert. We weten dat er ergens een connectie is tussen Fourcroy en Becker. Reeds bij VDE duikt deze naam op. En dan is er die andere opvallende naam die opduikt, een huurling wiens spoor eveneens door het hele Bende verhaal loopt. Zijn deze twee, Reus en Killer zo je wil, de kern en founding fathers van de Bende? Kenden ze elkaar, en zo ja, van waar? Beiden op 'loonlijst' Fourcroy? Of van samen een kaartje te leggen?

Via de boekhouding bij VDE kwamen ze bij Kirschen terecht. In dat dossier zitten dan blijkbaar weer stukken die refereren naar Bende-verdachten. Is dit het dossier dat nooit mocht worden gekoppeld aan de Bende? De parallel tussen de tijdlijn van beide zaken, met eindpunt januari '86, is opmerkelijk. Is dat wat Jan in de straat bedoelde met de politiek die erachter schuil gaat?

Er zijn nog meer redenen waarom de piste Fourcroy interessant kon zijn. In '85 lijken ze brutaler dan ooit terug te komen, waarbij ze wraak op alles en iedereen lijken te nemen. Was die nummerplaat van Fourcroy een wraakactie, net zoals ze bijvoorbeeld Bultot schijnbaar een loer wensten te draaien? Ook in dat geval was een 'loonlijst' van Fourcroy buitensporig interessant geweest, voor het geval een aantal criminele ex-werknemers nog even op hun manier een dankwoord hebben gericht aan hun voormalige patron.

Schriftje van broers leidt naar dood spoor in onderzoek Bende van Nijvel: “Ontgoocheld dat ze niet eens opnieuw verhoord zijn”

Van de twee bijkomende onderzoeken naar de Bende van Nijvel, is het eerste afgerond. Zonder succes. “De jongens die nummerplaten noteerden hebben wellicht echt de auto van de Bende gezien, maar de nummerplaat was vals.”

Lees hier het hele artikel » Nieuws

96

De nummerplaat die de twee jongens hadden opgeschreven, hoorde bij een witte VW Golf - geen GTI - die eigendom was van de firma Fourcroy. De speurders slaagden erin het parcours van de nummerplaats en de VW Golf te reconstrueren. De nummerplaat hing tot 1987 op dezelfde witte VW Golf en ging over op een Audi 100 die ook eigendom was van de firma Fourcroy.

De VW Golf werd na 1987 verkocht aan een man uit Ieper die er tot 1993 mee gereden heeft. Toen de man de auto kocht, hing er op het dak grote reclame voor pastis van Ricard. Dit verklaarde hij aan de speurders.

Bron » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

Op basis van het artikel besluit ik dat ze het niet meer hebben kunnen traceren, niets meer en niets minder. Dat maakt de piste niet minder interessant. De initiële stelling van de advocaat was dat het gerecht de firma Fourcroy onder de loep moet nemen met betrekking tot de feiten van de Bende van Nijvel. Er wordt beweerd nu dat de speurders erin slaagden het parcours van de nummerplaat te reconstrueren en zij van daaruit blijkbaar tot bepaalde conclusies komen. Vervolgens gaat het over het parcours van de Golf en numerplaat vanaf 1987.

Blijft staan, de oorspronkelijke bewering die wordt uitgebreid; niet enkel de nummerplaat alsook de Golf hoorden in de Bende periode toe aan firma Fourcroy, althans naar mijn interpretatie van het artikel. De enige onderzoeksdaad die ertoe doet is een overzicht bekomen van werknemers (al dan niet ingeschreven) bij Fourcroy uit de periode pakweg 1982-1985. Uit een eerder bericht leid ik af dat dit -begrijpelijkerwijs- niet meer is gelukt omdat al de betrokkenen reeds zijn overleden.

Alles blijft dus bij het oude, er is een Golf gezien met verdachte types waarbij auto en nummerplaat een link leggen naar de firma Fourcroy in mogelijke duo observatie met een Mercedes met Nederlandse nummerplaat. Als de nummerplaat origineel was heeft men destijds een gouden kans laten liggen en zelfs als de nummerplaat een copy was, had de vraag moeten worden gesteld of men deze bij toeval heeft gekopieerd ofwel er mogelijke antecedenten zijn geweest tussen verdachten en de firma Fourcroy.

De kans dat die witte VW Golf gebruikt werd bij de overvallen van de Bende, lijkt dan ook erg klein. Ook al omdat de VW Golf GTI die op 9 november 1985 gebruikt werd bij de overval van de Bende in Aalst twee dagen later uitgebrand werd teruggevonden in het bos van La Houssière.

Ben, ik weet niet of je hier rechtstreeks de Standaard citeert maar indien eigen toevoeging graag bron of motivatie. Het is niet mijn bedoeling de hele Golfjes discussie opnieuw te voeren maar zover ik weet is het niet zeker dat de Golf gevonden op 9 november 1985 de Golf is die werd gebruikt bij de raid in Aalst. Op een onzekere premisse kan men niet met zekerheid een hypothese bouwen noch verwerpen.

98

Spectator Of Life wrote:

Ben, ik weet niet of je hier rechtstreeks de Standaard citeert maar indien eigen toevoeging graag bron of motivatie.

Dat staat zo in het artikel van De Standaard.