101

Re: Mijnheer X

De Basis, ik heb begrip voor je reactie. Voor jou is het maar een naam, wat zal je meer over het geheel weten als je de naam kent? Het is voor de kenners waarschijnlijk ook een raadsel wat ik schrijf, doch de naam en de linken kunnen velen al lang maken, plus ik had het beter niet gepost. Sorry ervoor, om je aandacht naar dit topic te brengen.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

102

Re: Mijnheer X

the end wil jullie zonder veel woorden iets bijleren en dat is dat dossierkennis mega belangrijk is. Bovendien blijft hij discreet om redenen die wij niet kennen. Maar ik moet bekennen mij heeft hij ferm geholpen door dat trukje het heeft mij geleerd de dossiers te lezen ipv de fora en analitisch te denken om verbanden te leggen. Merci, the end.

103

Re: Mijnheer X

the end, een naam = een persoon = gevoelig. Dat weet ik ook vandaar dat ik me als niet kenner op de vlakte probeer te houden en enkel een aantal zaken vermeld waar ik wel iets van weet of zelf bij was. (Misschien niet altijd? Sorry.) Maar als je zo iets post als voorgaande kan je toch verwachten dat iedereen vraagt om het achterste van je tong te laten zien?

104

Re: Mijnheer X

Ja De Basis, dat is zo. Ik had het beter niet gepost. De naam zal wel boven komen, een beetje geduld.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

105

Re: Mijnheer X

Is het woord geduld op deze site ondertussen niet al een synoniem voor "32 jaar"?

Re: Mijnheer X

Uit de getuigenis van Sarfatti, journalist bij Le Vif / L'Express, voor de Eerste Bendecommissie op 15 juni 1988:

Sarfatti: Leden van de staatsveiligheid hebben op niet-officiële wijze onderzoek naar de Dekaise-overval gedaan. Het gaat om twee personen. Raes was hiervan niet op de hoogte.

Van Parijs: Dit is toch een indiscretie over een concrete opdracht?

Sarfatti: Ik had het over actuele info, waar ik niets van weet. Dit is gebeurd nà de dood van Mendez (1986) (*), terwijl Dekaise in 1982 is overvallen. Ze hadden contact met Dekaise en de broer van Mendez [José Mendez].

Coveliers: Ziet u verband met het PV van de Waverse BOB?

Sarfatti: Dat is mogelijk: het gaat hier om destabilisatie en buitenslandse betrokkenheid en dan is de staatsveiligheid niet ver uit de buurt.

Dedecker: Merkwaardig dat Raes niet op de hoogte is. Kan het ook zijn dat hij kennis loochent, of heeft een ander op eigen houtje gehandeld. Is Raes op de hoogte van alles?

Sarfatti: Raes weet niet alles, maar kent wel de delicate zaken. Dit is echter een delicate zaak, daar het 1. over het banditisme gaat en 2. de leden van de staatsveiligheid niet officieel maar wel met hun lidkaart handelen. De naam van Smets valt bij de moorden, maar zijn betrokkenheid is onwaarschijnlijk gezien hij, geschaduwd werd. Smets had veel vijanden.

Laurent: Ging het over een werkelijk onderzoek, of wou men checken wat Dekaise wist? Stel eens voor dat de staatsveiligheid mogelijk bij de overval betrokken was! Was m.a.w. hun doel de identifikatie van de overvallers niet?

Sarfatti: Het gaat eerder om een algemeen onderzoek, naar de relaties. Het is merkwaardig gezien de contacten met de gerechtelijke politie, ondermeer in Nijvel.

Gerdekens: Waarom werd de naam van Smets erbij betrokken?

Sarfatti: Het gaat hier om een afrekening n.a.v. de WNP-affaire.

(*) Wijst de nota over mijnheer X naar deze operatie?

107

Re: Mijnheer X

Merovinger, ten eerste mijn excuses om de naam niet zomaar op het net te smijten. Een tip die jou wel zal interesseren en die je misschien een stuk verder brengt. Hij staat heel dicht bij één van de WNP-leden die ik sterk verdenk en kent ook Bultot en Lekeu moet hij zeker ook gekend hebben. Hij is geen lid van de Staatsveiligheid of zo, wel een informant. Nog iets en dan zal men mijn voorzichtigheid misschien verstaan; met de naam in mijn hoofd moet ik regelmatig aan de inhoud van de zakken in Ronquières denken en ook wat er de nacht na Aalst gebeurd is.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Mijnheer X

Ik denk the end dat je zijn naam al wel op het forum heb gezet. Alleen weet ik niet uit welk document je het citaat heb gehaald die naar deze persoon verwijst. Of denk je nu ondertussen aan iemand anders?

Re: Mijnheer X

Merovinger wrote:

Ik denk the end dat je zijn naam al wel op het forum heb gezet. Alleen weet ik niet uit welk document je het citaat heb gehaald die naar deze persoon verwijst. Of denk je nu ondertussen aan iemand anders?

Als je toch nog steeds aan dezelfde persoon denkt dan zou het inderdaad wel eens kunnen kloppen. Hij heeft in elk geval in januari 1986, dus de periode van de fameuze nota over mijnheer X, een bezoekje gekregen van één of twee personen van de staatsveiligheid.

110

Re: Mijnheer X

(Off topic maar ook relevant door eerdere off topic berichten.)

Een voorbeeld waarom het goed is om niet direct eender welke naam op het forum te gooien: een tijdje geleden kwam Aubanel met de afkorting een zekere PV op de proppen (zie Djuroski) wiens naam niet in publieke dossiers noch op het forum voorkwam. Ik kwam rond die tijd dezeflde naam tegen. Nu komen we samen - onafhankelijk van elkaar - tot de conclusie dat het waarschijnlijk is dat hij niks met de Bende van Nijvel te maken heeft, (hoewel er indicaties waren). Hadden we zijn naam direct voluit op het forum gegooid dan had dat een hoop gevolgen kunnen hebben voor die kerel.