361

Re: Philippe De Staerke

Een belangrijk gegeven dat we zeker niet naast ons neer kunnen leggen. Uit onze recentelijke contacten met getuigen slachtoffers van de feiten te Eigenbrakel op 27 september 1985, zijn de angstgevoelens nog steeds heel duidelijk waar te nemen. Zelfs een forumgebruiker, die zijn/haar bijzonder voortreffelijke medewerking verleend en waarvan we zijn/haar identiteit  en  Nic name inzake de anonimiteit moet waarborgen, kwam met zeer belangrijke gegevens tevoorschijn. Geen rechtstreeks betrokken partij bij de feiten van de Bende van Nijvel, maar met heel belangrijke gegevens die worden aangereikt dat de sleutel zou kunnen zijn tot een mogelijke doorbraak in het dossier. Wat niet wegneemt dat gelijkenissen bij een confrontatie een overeenstemming bereikte met de getuigenissen met betrekking tot Eigenbrakel en Aalst. Om tenslotte te verwijzen naar de angstgevoelens en de koude rillingen die opdoken bij een plotselinge confrontatie en dat een overeenstemming bekwam met de ervaringen van een slachtoffer getuige.

Wanneer we die gegevens dan koppelen met een lid van de CWB, komt er voor ons een heel merkwaardig en verontrustend gegeven te voorschijn. Eerstdaags dienen we ons hieromtrent een tussenkomst te veroorloven. Het is nogmaals een vaststelling dat een bepaalde werkwijze vanuit de CWB totaal niet overeenstemt met de gebruikelijke handelingen die men op zijn minst van onderzoekers moet verwachten. Dan stel ik mij de terechte vraag of ook de toegevoegde leden vanuit het Comité P zich hier de voorgeschreven richtlijnen schenden. Evident dat deze gekende en ongeoorloofde dienstuitvoeringen nog steeds schade berokkent aan het onderzoek. Een onherstelbare schade indien men hiervoor de verantwoordelijkheid niet zou opnemen.

Indien we onze aandacht terug vestigen op de angstgevoelens van slachtoffer(s) – ooggetuige(n), kunnen we de houding en uitspraken van D.J.R niet naast ons neerleggen zoals vermeld door leden van de Delta cel.

Een belangrijk element in het “dossier”, waarin vermeld dat D.J.J. verzoekt om discretie en dat het contact niet zou doorgaan bij de Politie, Rijkswacht of Gerechtelijke Politie. De angst en vermijdbaarheid van een mogelijke confrontatie is hier overduidelijk. Ook de vrees die hij uitdrukte in verband met levensgevaar is echter niet zonder enig belang. Een gegeven dat zeker niet is te minimaliseren en waaraan niet valt te tornen. Voornamelijk binnen de misdaadmilieus.

In verband met het doorbreken van de zwijgplicht kennen we vanuit het verleden als ernstige wapenfeiten in zigeunermiddens zoals te Antwerpen in het District Hoboken, Mortsel en Borsbeek. In de misdaad milieus dient er absoluut rekening gehouden te worden waar de omerta geldt. Het verdient de nodige aandacht om hierin de “getuigen en ooggetuigen” zeer ernstig te nemen dewelke in zulke milieus verklaringen laten acteren. Vooral de houding die men aanneemt zoals de onder andere vier deltaleden hebben kunnen vaststellen tijdens hun deelonderzoek op zaterdag 28 januari 1989 te Aalst.

Wanneer men een houding kan vaststellen bij een getuige of een slachtoffer zoals is vastgesteld bij D.J.R. is het voor ons enkele bruggen te ver om te vernemen wat een forumgebruiker pleegt uit te drukken. De kans dat De Staerke een dader is in Aalst is klein.

Hebben wij tot op heden dan ook een redenen om de ervaringen vanwege, als ik me niet vergis van forumlid Kuros, te minimaliseren of daaraan enige afbreuk te plegen?

Laat ons ook rekenschap houden met het gegeven wat in het verleden al aan het licht is gekomen in allerlei zwaarwichtige en niet zwaarwichtige dossiers. Dat personen als getuigen worden aangewend met als enig doel de onderzoekers te misleiden in het opsporingsonderzoek naar de verdachten.

362

Re: Philippe De Staerke

the end wrote:

Jammer genoeg stopt het daar. Ik vind het tot op vandaag een schande dat Delta cel niet verder kon werken op het onderzoek Zoals het onverstaanbaar is dat er niets gebeurt is met de bekentenis van De Staerke.

Met de bekentenis van Philippe De Staerke gebeurde er wel degelijk iets, the end. Ook die werden nadien getoetst door een reconstructie.

Niettegenstaande er binnen de cel ook fouten zijn gemaakt, the end. Ondanks de vele diensturen en de vele weekenden die werden doorgewerkt ter oplossing van de gruwelijke feiten. De vraag ivm de overheveling van het dossier en waarvan iedereen het met ongeloof diende vast te stellen, die vraag kan je stellen aan Melchior Wathelet. Een zéér doordacht manoeuvre waarvan men bij voorbaat wist dat op juridisch gebied deze onwettige tussenkomst nooit een verder gevolg zou kennen. De ondankbaarheid naar het Delta team vanwege onze politieke en gerechtelijke instanties als mededaders. De onderzoekscommissies eveneens indachtig. Zij hebben opzettelijk geen gebruik gemaakt van hun bevoegdheden om de waarheid werkelijk aan het licht te brengen.

Dat waren onder andere de deksels van de potjes zoals Troch uitdrukte en waaruit de waarheid aan het licht was gekomen.

Ook ivm met de wet op de spijtoptanten, wachten we ten gepaste tijde hieromtrent het arrest af wat het grondwettelijk Hof hierin beslist.

363

Re: Philippe De Staerke

Bossi wrote:

Ook ivm met de wet op de spijtoptanten, wachten we ten gepaste tijde hieromtrent het arrest af wat het grondwettelijk Hof hierin beslist.

We hebben strooizout zoutstrooiers die niet altijd tijdig worden gebruikt, maar de Wet op de spijtoptanten in het kader en in het verlengde van de Bende van Nijvel is voor mij de zandstrooier in de ogen van onze bevolking.

364

Re: Philippe De Staerke

Bossi, wil je de eerste alinea van post 365 eens in begrijpbare taal herhalen aub?

365

Re: Philippe De Staerke

the end wrote:

Wat er eens grondig onderzocht mag worden ivm De Staerke is Nitelet en Sealase en een ander element dat wat meer aandacht mag hebben is wat hij eind zomer van 85 in Marseille deed. Want Nitelet weet er misschien wel interessante dingen over.

Een sealase zal het vermoedelijk wel niet zijn. U zal verwijzen naar onze vriend en routeplanner S. Dominique waarvan een toegevoegde robotfoto de sterke gelijkenis vormt.

Reneke wrote:

Bossi, wil je de eerste alinea van post 365 eens in begrijpbare taal herhalen aub?

Een nieuwe poging van mijnentwege bij het nuttigen van een Single malt Scotch Whiskey… Maar weliswaar geen Bowmore van 54 years old van het eiland Islay wegens de kostprijs. wink

Een belangrijk gegeven waarop we moeten doorwerken. Uit contacten van kort geleden met getuigen slachtoffers van de Bende van Nijvel in Eigenbrakel op 27 september 1985, zit de schrik bij die mensen er nog heel dik in wat heel duidelijk te zien is. Zelfs een gebruiker van hier op het forum die zijn/haar zeer goede uitmuntende medewerking toont en waarvan we zijn/haar naam, voornaam en nicknaam geheim moeten houden, kwam met zeer belangrijke feiten. Persoon heeft niet rechtstreeks te maken met de feiten van de Bende van Nijvel, maar van betekenis dat de informatie die ons toekwam de sleutel zou kunnen zijn om de deur of de weg te openen naar de oplossing van de Bende van Nijvel. Dat er niet is weg te nemen dat er een gelijkenis was  bij het zien van een persoon dat hetzelfde overeenkwam met de getuigenissen in verband met feiten in Eigenbrakel en Aalst. Dat dezelfde schrik en koude rillingen bij de persoon overkwam met de ervaringen van een slachtoffer getuige. Dat het dus dezelfde persoon zou kunnen zijn die angst teweeg bracht bij de forumgebruiker als bij het slachtoffer getuige van Eigenbrakel.

366

Re: Philippe De Staerke

Bossi, bedoel je toenmalig rijkswachter P.V.?

367

Re: Philippe De Staerke

Bedankt voor deze herfrasering Bossi. Ik hoop dat de single malt je smaakt.

Er zijn te veel aanwijzingen naar De Staerke om hem niet verder te onderzoeken. Wat Baloo Becker (en Cocu?) is voor de golf van overvallen van 1983, is De Staerke nog meer voor de golf van 1985 (in mijn opinie).

Dat De Staerke PER SE naar Aalst moest naar de Delhaize, zonder gegronde redenen, duidelijk op verkenning vlak voor de feiten van Aalst, dat hij zeulde met een koffer wapens nog dezelfde avond, dat er een verwijzing was naar "De bende van Hofstade", aka de zigeunerclan in Hofstade waar De Staerke banden mee had, dat er een getuige was die een zigeunervloek uitsprak, dat zijn allemaal zeer sterke aanwijzingen voor zijn betrokkenheid en medeplichtigheid.

Maar het BEWIJS om hem ook als mededader zonder twijfel te kunnen aanduiden... dat is er helaas niet. De zogenaamde "smoking gun" ontbreekt.

368

Re: Philippe De Staerke

Bossi wrote:

Single malt Scotch Whiskey... Maar weliswaar geen Bowmore van 54 years old

Bowmore is geen whiskey maar is whisky.... gelukkig ben ik geen échte Schot dus maakt me dat niet zo veel uit smile
Nochtans, wat het Bende-dossier betreft zouden we dat wel kunnen gebruiken... zodat er wat sneller schot in de zaak komt na al die jaren.

bertlagaisse wrote:

Dat De Staerke PER SE naar Aalst moest naar de Delhaize, zonder gegronde redenen, duidelijk op verkenning vlak voor de feiten van Aalst,
dat hij zeulde met een koffer wapens nog dezelfde avond.........
.....dat zijn allemaal zeer sterke aanwijzingen voor zijn betrokkenheid en medeplichtigheid.

Medeplichtigheid kan, maar er zijn nog "opties" nl.:

Dat hij in Aalst was: hij kan "gelokt" zijn naar Aalst. Er kan hem iemand aan het oor gebracht hebben dat er "iets te rapen valt" die dag om dat uur, dat hij zeker eens een kijkje moet gaan nemen (of bijvoorbeeld dat hij iemand zou ontmoeten in de winkel om hem iets te overhandigen... mogelijkheden genoeg).

Dat hij die wapens (samsonitekoffer) zo snel mogelijk kwijt moest: STEL... dat ALS hij er niets mee te maken zou hebben, stel u dan in zijn plaats op de moment dat hij hoort van de bloedige overval/terreur in Aalst. Dan moet je wel onmiddellijk denken als De Staerke: "shit, ik ben daar geweest en wellicht gezien, 't zal niet lang duren eer de BOB hier staat met een huiszoekingsbevel en ik heb hier illegale wapens (hete wapens van een ander misdrijf eventueel) liggen....

Als je een overval zou plannen en uitvoeren... ga je dan NA die overval nog wapens en illegale goederen die thuis liggen gaan verstoppen? Volgens mij zorg je dat dit op voorhand gedaan is en ga je uw "warm wapen" van de overval-dag zelf niet meepakken naar huis om het nadien ook nog eens te gaan verstoppen ergens.

Ik denk dat er zaterdagavond 9 november 1985 tamelijk veel "duistere figuren" plots dringend wapens en andere zaken zijn gaan wegbrengen die het daglicht niet mochten zien omdat ze vreesden dat de BOB massaal huiszoekingen bij alle "gekende" duistere figuren zouden uitvoeren (klopjacht naar de daders van Aalst).

Non semper ea sunt quae videntur

369

Re: Philippe De Staerke

Reneke wrote:

Bossi, bedoel je toenmalig rijkswachter P.V.?

Met een zeer groot vermoeden.

bertlagaisse wrote:

Maar het BEWIJS om hem ook als mededader zonder twijfel te kunnen aanduiden... dat is er helaas niet

"Als men ons laat doen..." heeft zich helaas niet mogen voltrekken.

FreCR wrote:

Nochtans, wat het Bende-dossier betreft zouden we dat wel kunnen gebruiken... zodat er wat sneller schot in de zaak komt na al die jaren.

Ik verkondigde reeds vroeger al mijn visie op het forum. Leden van de vroegere Rijkswacht die tot op heden in het onderzoek zijn betrokken manipuleren en dwarsbomen nog steeds het onderzoek. We betreuren die werkwijze dat we tot op heden moeten vaststellen. Zich zelfs niet wensen te legitimeren en belangrijke informatie dat hen toekomt weigeren te acteren.

Over alle informatie dat men inwint vanwege getuigen of informatie dat men verneemt van het openbaar gerucht, worden volgens het recht PV's opgesteld of een PV van inlichtingen. Of al die bewuste PV's ook de openbaarheid hebben bereikt, daarover moet ik het antwoord schuldig blijven. Wat een onderzoek of een gerechtelijk onderzoek dikwijls bemoeilijkt, zijn de tegenstrijdige getuigenverklaringen die men dient vast te stellen. Dit doet wel eens meermaals de handen door de haren wrijven. Gelukkig kennen we op heden al een heel felle verbetering van de sporen die als stille getuigen worden afgeschermd.

Het deed me onlangs nog huiveren, wat forumgebruikers vermoedelijk ook wel hebben kunnen opmerken, hoe niet omzichtig is omgesprongen met de behandeling van overtuigingsstukken door een lid van de CWB.

Re: Philippe De Staerke

Merovinger wrote:

Hierbij het volledige verhaal van Jef de zigeuner aangaande de herkenning van Philippe De Staerke op de parking in Aalst. De documenten komen van HERVE van op tueries-forum » tueriesdubrabant.winnerbb.com

Lack of a better name wrote:

Of de verklaringen correct zijn, laat ik in het midden. Er zijn wel enkele zaken die mij meteen opvallen:

  • Hij herkent meerdere malen Philippe De Staerke wanneer ze videomateriaal en foto's voor hem leggen.

Nu moet men mij toch eens uitleggen hoe een getuige de leeftijd van een gemaskerde dader kan schatten (tussen 25 en 28 jaar dat is wel héél precies. Waarom niet tussen 25 en 30?) en de dader kan identificeren op foto en videobeelden wanneer het aangezicht van de dader verstopt was achter een bivakmuts en de getuige met de auto reed en plots doorreed om uit de vuurlinie te blijven. Aan dezelfde gestalte? Tja, dat is niet objectief ... Aan de soepelheid van bewegen van de dader? Hmm, ook niet echt objectief ... Aan de taal of stem? Tja, de getuige heeft hem niet horen praten ... Aan dezelfde bivakmuts? Tja, veel verschillende modellen en kledinglijnen bestaan er daar niet van ...

En dan die zigeunerspreuk. Eerlijk gezegd had ik het altijd verkeerd voor. Ik heb altijd gedacht dat het de dader was die iets in een zigeunertaal had gebrabbeld maar nu blijkt, uit het PV, dat het de getuige is die de spreuk gezegd heeft waarna de dader teruggedeinsd is. Waarom de dader terugdeinsde hoeft niets te maken te hebben met wat de getuige gezegd heeft. Dat is puur de eigen perceptie van die getuige. Het terugdeinzen van de dader kan nl. verschillende redenen hebben (hij kreeg een signaal van een mededader, er kwam een andere wagen aangereden, ...).

Voorts is het mij nog onduidelijk wanneer precies R. D.J. beschoten werd. Was dat bij het begin van de overval of op het einde? Wat hebben de getuige en zijn vrouw gedaan nadat de dader terugdeinsde? Zijn ze in hun auto gebleven en hebben zij gedaan alsof ze dood waren? Of zijn ze uit hun wagen gestapt en zich ergens gaan verstoppen?