951

Re: Philippe De Staerke

Bossi wrote:

En ook niet onbelangrijk. Naar aanleiding van de schietpartij op cipiers in Frankrijk is het bij VTM blijkbaar ontgaan wat er ook destijds in België gebeurde. Toen Haemers in de celwagen werd overgebracht naar onderzoeksrechter Decoux in Leuven. Op de autosnelweg vielen ook gewonden en een overleden rijkswachter dat de celwagen begeleide.

Hier was ik even fout. Hier vielen geen doden maar een zwaar gewonde. Ik vergiste mij even met de feiten op een geldtransport. Mijn verontschuldiging.

952

Re: Philippe De Staerke

Hilde Geens interviewde voor haar boek meer dan een dozijn leden van de Delta cel. Allemaal waren ze overtuigd van de betrokkenheid van Philippe De Staerke. Ook de BOB van Halle zat op hetzelfde spoor.

“Drie getuigen hebben ons op het spoor De Staercke gezet... Ze weten veel meer dan ze willen vertellen”. Eind 1983 stapte een van de broers naar de BOB in Halle toe: “Doe iets aan onze Johnny. Hij heeft er ik weet niet hoeveel van kant gemaakt” Dat iemand uit de clan zelf naar de politie stapte was een absoluut taboe. En dan nog in 1983 toen de zwaarste bendeaanslagen nog moesten beginnen. Toen Hilde Geens opwierp dat De Staerke voor de meeste bendefeiten van de eerste golf in de gevangenis zat lachte de rechercheur die ze interviewde sarcastisch.

953

Re: Philippe De Staerke

DOCUMENT N° 072 dd. 19.09.2003 verzonden per Fax uitgaande Algemene Dienst Inlichting en Veiligheid, Detachement Veiligheidsonderzoeken. SGRS – S/C – Si. Dossier IN/2972/CBW Stuk 43 ter K, Onderwerp: Bende van Nijvel – Dossier N° : 26/90. Verzonden aan O.R. Raynal en Commissaris Vos.

Van een persoon welke voorlopig onbekend wenst te blijven vernemen wij dat De Staerke Philippe, zijn broer Leon, bijgenaamd Beloet, Amory (ex rijkswachter en lid van de vroegere Diane) en een militair uit de streek Aalst en nog steeds para bij het Belgisch leger, deel uitmaken van de Bende van Nijvel.

De informant heeft vroeger de BOB ingelicht over de wapens die terug gevonden werden te Ronquières. Op dat ogenblik wou hij verder niets kwijt omtrent de Bende van Nijvel of wie hem had ingelicht nopens de voorwerpen die werden terug gevonden te Ronquières. De tip zou gegeven zijn voor dat de wapens werden terug gevonden. De Staerke Leon is vroeger nog verdacht geweest van een drie dubbele moord te Sint Genesius Rode en van een moord op een metaalhandelaar te Sint Pieters Leeuw. Voor mijn aankomst bij SDRA in 1981 heb ik de De Staerke Philippe nog aangehouden voor verboden wapens en andere zakens. Hij heeft mij toen de feiten bekend maar ontkende over andere personen te praten. De genaamde Amory heb ik nog gekend bij de Groep Diane. Ik was toen op het Gerechtelijk bureel te Etterbeek.

De para uit Aalst heb ik tot op heden nog niet kunnen identificeren. Ik heb vroeger SDRA 8 nog summier gekend. Deze eenheid bestond hoofdzakelijk uit para’s. Deze eenheid is later ontbonden. De eenheid bestaat nu onder een andere naam en de manschappen zitten verspreid over verscheidene eenheden.

De moord op Vanden Eynde kan verband houden met de familie De Staerke aangezien de zoon van Vanden Eynde in heroïne deed met De Staerke Philippe. De vriendin van de zoon van Vanden Eynde heeft de BOB van Halle medegedeeld dat zij in verband met de Bende van Nijvel dienden te zoeken in de richting van de familie De Staerke.

De Staerke Julien, bijgenaamd Le Garcon, zou indertijd nog gezegd hebben dat er bloed hing aan de handen van Philippe. In een TIR te Groot Bijgaarden, opengehouden door een zekere Albert welke momenteel zou overleden zijn, zou gebruikt geweest zijn door Amory en Philippe om op geblindeerde deuren te schieten. Iedere bijkomende informatie zal het voorwerp uitmaken van een bijkomend verslag.

Getekend VD S R., Hoofdinspecteur.

Re: Philippe De Staerke

Ik weet dat er veel stukken zijn die refereren naar Bultot en Philippe De Staerke. De kans dat ze bij Aalst betrokken waren is bestaande, maar of ze de drijvende kracht zijn durf ik te betwijfelen. De legende wil dat De Staerke nerveus liep de dagen voor Aalst, en Bultot was doodsbang dat hij niet aan wapens kon komen. Van wie waren zij zo bang? Dat zijn in deze logica vermoedelijk de mensen die achter Aalst zitten. Bultot heeft daar later een nationaliteit en een motief op gekleefd. Ook het gegeven dat Philippe De Staerke heeft deelgenomen aan de overval durf ik te betwijfelen. De Staerke had volgens bepaalde bronnen een opvallend hoge stem. De Bendeleden hebben zich tijdens feiten meermaals laten horen, nooit was er in de beschrijving sprake van een opvallend hoge stem.

955

Re: Philippe De Staerke

Er is iets dat ik niet goed begrijp, hoofdinspecteur VD zegt (...) "voor mijn aankomst bij de SDRA (...)" terwijl geweten is dat Garçon (De Staercke) werkte als informant voor de militaire inlichtingendienst. Wist de hoofdinspecteur dat dat niet (zou mij verbazen) of is dezelfde Garçon De Staerke de informant in bovenstaande? Maakt eigenlijk niet uit. Mijn punt is dat we ons misschien eens beter geconcentreerd hadden op deze Garçon. Volgens mij een mogelijke tussenschakel. En naar 't schijnt de slimste van de clan.

956

Re: Philippe De Staerke

Spectator Of Life wrote:

Ook het gegeven dat Philippe De Staerke heeft deelgenomen aan de overval durf ik te betwijfelen.

Wat moeten we dan met de verklaring van De Jonghe?

Re: Philippe De Staerke

Ik weet het oprecht niet. Is het waar? Of is het te mooi om waar te zijn? Een hele bende wordt herkend aan de hand van silhouettes en kledingstukken. En als het én waar én betrouwbaar is, waarom is de zaak dan in 1986 niet gesloten met De Staerke, Moussa en Karafilis als daders?

958

Re: Philippe De Staerke

Omdat het onderzoek nog verder ging. Wat toch niet onbelangrijk is en ook opvallend dat na de arrestatie van De Staerke Philippe, de bende is opgehouden. Andere leden van zijn bende waren al aangehouden. De Staerke Philippe en Haemers Patrick kenden elkaar zeer goed i.v.m. drugverhandeling. De vraag is wat Haemers wou bekennen. Zet enkele gekken of marginalen onder de coke en men bekomt een cocktail waartoe men tot alles in staat is.

Spectator Of Life wrote:

waarom is de zaak dan in 1986 niet gesloten met De Staerke, Moussa en Karafilis als daders?

Ook niet uit het oog te verliezen, Léopold Van Esbroeck, Dominique Salesse, Apostolos Papadopoulos, Léon De Staerke en gewezen gevangenisdirecteur Jean Bultot.

959

Re: Philippe De Staerke

Ik blijf het ook raar vinden dat verschillende forumleden een pleidooi houden voor de onschuld van De Staercke. Ze beweren dus het beter te weten dan de Delta ploeg die toch heel dicht bij de waarheid zat. De aanwijzingen voor zijn betrokkenheid zijn gewoon verpletterend.