121

Re: Bende van Charleville-Mézières

Duidelijk is dat o.a. het hof van Bergen, de destijds bij de zaak-Maubeuge betrokken onderzoeksrechter, Patrick Ramael, oud-commissaris Jean-Pierre Adam, de Franse politie en David Van de Steen (» YouTube) kennelijk onvoldoende zijn ingevoerd in dit dossier. Mede daardoor kan ik mij de frustratie van o.a. Ben, Xenophon en tiens, die tenminste niet teveel in zichzelf zijn gaan geloven, indenken.

Als ik Tiens goed begrijp, moet de mogelijkheid dat de gebroeders Sliman niet bij alle door politie en justitie aan de Bende van Nijvel toegeschreven feiten waren betrokken, van de hand worden gewezen. Samen uit, samen thuis!

122

Subtiel maar duidelijk (voor mij dan toch). Duidelijk ook waarom je daarvoor speciaal een profiel hebt aangemaakt.

Getuige de vele (kranten-) artikels die hierover laatst verschenen zijn, zit het Federaal Parket dus volledig fout in deze volgens mensen die wél teveel in zichzelf én in de 'piste Sliman' zijn gaan geloven, door jarenlang de 'verkeerde' mensen te belagen.

(Voor mensen die zich niet inlezen, het Federaal Parket heeft jarenlang gepoogd enkele 'protagonisten' -die in alle vakliteratuur én hier op het forum uitvoerig aan bod kwamen in een mogelijke betrokkenheid tot de misdaden van de zogenaamde Bende van Nijvel- zaken te laten vertellen/bekennen die tot een doorbraak zouden kunnen leiden hebben.)

De domkoppen, hoe komen ze er ook op hé?

Of anders laten we iemand anders aan het woord:

"Tezelfdertijd merkte ik dat er allerhande internetfora opdoken waarop would-be speurders probeerden het mysterie rond de stadslegende ‘Bende van Nijvel’ op te lossen, soms niet gespend van allerhande complottheorieën en vergaande gevolgtrekkingen, die wel erg vlug-vlug uit het klavier werden neergeschreven, maar daarom niet steeds erg accuraat waren, tot zelfs helemaal verzonnen waren. Hoe dan ook, dit alles zette me ertoe aan het boek dat ik schreef in 1988 terug ter hand te nemen.

Tot mijn verbazing was sinds die tijd weinig nieuws onder de zon en werd bij herhaling gebruik gemaakt (ook wel zonder enige verwijzing) van het tekstmateriaal dat we toen publiceerden. Het is op deze wijze dat het idee groeide er opnieuw een boek aan te wijden, datgene dat momenteel voor u ligt. In dit boek maak ik gebruik van de publicatie van exact 30 jaar geleden, uiteraard aangevuld met nieuw materiaal.

Ik heb daarenboven tientallen gesprekken gehad met bevoorrechte getuigen (politiemensen, magistraten, advocaten, journalisten, e.d.m.) over het onderwerp. Ik hou eraan elk van hen nadrukkelijk te bedanken voor hun hulp bij het tot stand komen van dit boek. Hun steun was noodzakelijk om van het onoverzichtelijk kluwen een min of meer inzichtelijk geheel te maken."

Ook een boek. Een mét onderbouwde argumenten, gebaseerd op feiten. Loden Jaren door Paul Ponsaers. Tijd dat mijnheer Adam en zijn 'volgelingen' eens bij ELK hoofdstuk duiden mét onderbouwde argumenten wat de Slimans hiermee te maken hadden.

123

Ondertussen loopt op last van het hof van Bergen - die gasten hebben een IQ van nul en snappen er hE-le-maal niets van - het onderzoek op de piste-Sliman gewoon door, uw gevoel van ongenoegen ten spijt.

124

Ik heb geen gevoel van ongenoegen. Ik wil een antwoord op de verschrikkelijke gruwel die zich toen heeft afgespeeld.

Jij wil vooral je gelijk voor een stelling die nog steeds aan alle kanten rammelt en blijft rammelen en bij gebrek aan argumenatie (nogmaals) die door velen hier gevraagd wordt en zal worden, speel je 't maar op de persoon alsof ik dan al dan niet ongenoegen hier zou hebbben over een stelling die aan alle kanten rammelt. NIET.

Het tegendeel is duidelijk wel zichtbaar. Dus nogmaals, breng inhoud aan mét argumenten.

125

Als er zich in het huidig tijdsgewricht zich een concreet scenario - bijvoorbeeld een met vrucht door Patrick Ramael op inhoud gevoerde discussie bij het hof in Bergen - voltrekt, wie ben jij dan om je zo kinderachtig op te stellen? Het hof, niet ik, kwam tot een beslissing waaruit (impliciet) naar voren komt dat zij brood zien in de piste-Sliman, mijn beste; opgraving van een dode, voor een DNA-onderzoek.

Zeg maar tegen het hof dat ze er geen kloot van snappen, dat ze naar jou hadden moeten luisteren en laat mij er verder buiten.

126

Alle vingerafdrukken die beschikbaar zijn in het dossier werden destijds via Interpol naar diverse landen verzonden. Er is toen geen match uit gekomen, ook niet met de Slimans in Frankrijk. De kans dat er nu plotseling een overeenkomst zou zijn met het DNA materiaal lijkt me klein. De beslissing om de opgraving te doen is al genomen, en gepland voor begin volgend jaar. Op zich geen slechte zaak dat men dit nog bekijkt, zelfs al is het maar om een piste af te sluiten. Het alternatief is dat het dossier gesloten blijft. Dan verdwijnt het uit de belangstelling en gebeurt er niets meer mee.

127

Burberry wrote:

Zeg maar tegen het hof dat ze er geen kloot van snappen, dat ze naar jou hadden moeten luisteren en laat mij er verder buiten.

Kan je het over inhoud hebben? Nee. Dat is dan wél voor iedereen duidelijk. Geen inhoud met argumenten en dan geef je zo een reactie.

follower wrote:

Alle vingerafdrukken die beschikbaar zijn in het dossier werden destijds via Interpol naar diverse landen verzonden. Er is toen geen match uit gekomen, ook niet met de Slimans in Frankrijk. De kans dat er nu plotseling een overeenkomst zou zijn met het DNA materiaal lijkt me klein. De beslissing om de opgraving te doen is al genomen, en gepland voor begin volgend jaar. Op zich geen slechte zaak dat men dit nog bekijkt, zelfs al is het maar om een piste af te sluiten. Het alternatief is dat het dossier gesloten blijft. Dan verdwijnt het uit de belangstelling en gebeurt er niets meer mee.

Dat is volledig waar. Ik citeer Sofie Claerhout (lees zeker eens haar uitstekende boek 'Dader onbekend'!):

Speurders proberen op allerlei manieren en over een periode van verschillende jaren de waarheid aan het licht te brengen. Met allerlei tactieken, methodes en pistes, die al dan niet iets opleveren. En dat is niet gratis. Wanneer is het genoeg? Hoe zet je een prijs op een cold case?

Voor de mensen die het boek nog niet zouden gelezen hebben, nog een extra relevante passage tot hetgeen 'follower' zei:

Ook strafpleiter Jef Vermassen reageerde in 2020 positief op de bijkomende DNA-kosten in het dossier van de Bende van Nijvel: “De prijs om DNA te analyseren is peanuts vergeleken met de kostprijs van alle onderzoeken die al zijn gebeurd. Als we alleen nog maar de bladzijden van het dossier optellen en de tijd dat het ons kost om ze te uit te typen, laat staan te lezen, dan komen we al uit op een ondenkbaar veelvoud.”

128

Ik heb die uitspraak van Jef Vermassen al zo vaak gehoord, ook vanuit allerlei andere hoeken, en ik ben het er totaal niet mee eens. Het is niet nodig om elke bladzijde van het dossier te bestuderen of zelfs door te nemen. Het volstaat om te vertrekken vanuit de vaststaande feiten en materiële elementen, en van daaruit het dossier als een referentie of informatiebron te gebruiken. Men hoeft geen volledige encyclopedie te doorploegen om een antwoord te vinden op specifieke vragen.

129

Feit is dat Xavier Sliman door de rijkswacht is gehoord als verdachte in de zaak-Dekaise. Feit is dat, met de excuses van minster Geens, met dat zwart-op-wit staande spoor niks meer ie gedaan. Ponsaers kende dat spoor ook niet, durf ik wel te beweren.

130

Feit is dat van de talloze pistes die hier op dit forum de revue zijn gepasseerd jij enkel in deze bent geïnteresseerd. Er zijn verdachten tegen wie veel meer aanwijzingen zijn dan tegen de Slimans. Een paar werden door verschillende getuigen formeel herkend. En toch negeer ke hardnekkig alles wat niet met de Simans heeft te maken. Bizar.