Topic: Bende van Charleville-Mézières
Het lijkt me interessant om hier de Charleville-bende te noemen die door Jean-Pierre Adam aan de kaak werd gesteld. De "Carolomacerian"-bende is niet beperkt tot de twee gebroeders Sliman, dat wisten we al, maar deze grotere bende is in de loop van de decennia geëvolueerd. Het heeft zich afgescheiden, verdeeld, opnieuw samengesteld op basis van gebeurtenissen en verstreken tijd... De namen worden bijna allemaal genoemd op dit forum, andere komen voor in het nieuwste boek van Jean-Pierre Adam.
Ik splits de geschiedenis van deze band kort op in drie periodes:
1. De pre-Bende van Nijvel-periode, i.e. begin 70 tot begin jaren 80.
Twee drijvende krachten die Mandelli en Gambini zouden zijn, bijgestaan door hun respectievelijke metgezellen en in hun kielzog een tiener meeslepen met een strafblad die al beladen is (heropvoedingsgesticht, autodiefstallen, maar niet alleen omdat hij niet verpest is om te rijden!) en volledig naar de massa. Het is natuurlijk Thierry Sliman (veroordeeld tot 7 jaar op 17-jarige leeftijd, het moet gebeuren!).
In de periferie van deze bende heeft hij de oudere broer van Thierry Sliman, Xavier Sliman, die, zou ik zeggen, handelt in wapens en "nazi-militaria"-artikelen, echt of onecht. Er is ook een man genaamd Roger Masson, ook de oudere broer van Edmond Masson, een kluiskraker van beroep.
2. De Bende van Nijvel - 1e golfperiode.
Laten we zeggen dat Xavier Sliman van 81 tot 84 betrokken is bij een geval van mishandeling en mishandeling met een wapen terwijl zijn broertje na 7 jaar gevangenisstraf nog steeds niet gekalmeerd is. Dit werd gevolgd door een huiszoeking in het huis van Xavier Sliman, waarbij hij van al zijn "fonds de commerce" werd beroofd en veroordeeld tot drie maanden gevangenisstraf... Thierry Sliman gaat terug om een beetje te kalmeren in de schaduw en maakt van de gelegenheid gebruik om te leren. Toen hij werd vrijgelaten, ontmoette hij een jeugdvriend genaamd Patrick Verdin, die toen als “sorteur” in een nachtclub werkte nadat hij bus- of touringcarchauffeur was geweest.
Deze twee mogen niet in de Franse Ardennen verblijven en komen naar België. In 1982 ontmoetten ze het echtpaar Piro/Laurent. Xavier daarentegen zet zijn "bedrijf" voort tussen Nederland, België en Frankrijk...
Het moet moeilijk zijn om aan de "Ronde-Couture" te denken, want hoe kun je "werken" als je geen "gereedschap" meer hebt! Je moet ze gaan zoeken waar ze zijn... Hiervoor is het Xavier Sliman die over de juiste aderen beschikt.
Een paar weken geleden vertelde een vriend van mij, een ex-politieagent uit Charleville, me dat een bende uit Lyon op dat moment min of meer zou hebben geprobeerd zich op het Ardennenplein te vestigen (ik moet deze informatie nog controleren). Ik vermeld dit feit, omdat men eraan moet denken dat de Santana in Waver was uitgerust met Franse platen die eindigden op 69. Merkwaardig toeval, nietwaar? Hebben onze kleine Ardense bedriegers geprobeerd de schuld te geven aan een concurrentie die als oneerlijk werd beschouwd?
3. Bende van Nijvel - 2e golfperiode en daarna...
Mandelli en misschien Gambini namen afstand, Roger Masson werd oud, Xavier Sliman speelde de bouwmeester, de banden tussen Thierry Sliman en Patrick Verdin werden aangehaald, enkele andere lokale misdadigers versterkten de harde kern: Edmond Masson, Serge Pirson, ze waren niet langer zachtaardig, maar elk in een andere stijl.
Hier is een korte samenvatting, zeker onvolledig, maar die een algemeen beeld geeft van deze bende en haar evolutie.