1

Topic: Zakmes

Een getuige zag de VW Santana op 29 september 1982, de dag voor de overval in Waver, rond 16u00, in de Rue Pré des Querelles in Waver. (*) Wanneer hij een paar minuten later weer langskwam, zag hij een zakmes op de grond naast het voertuig, met de woorden "Vendetta Corsa" op het lemmet geschreven.

(*) Locatie » Google Maps

In het boek "Belgische Herfst" van Jan Rosseel staat een foto van een mes. Ik weet niet of dit het bewuste zakmes is:

https://i25.servimg.com/u/f25/11/22/12/24/mes10.jpg

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

Re: Zakmes

Zou kunnen, er is op internet vrijviel informatie dit type mes, bijvoorbeeld » knives-of-france-blog.com

Het mes op de foto lijkt sterk op dit type mes.

Een Google-zoektocht naar 'Vendetta Corsa'-messen levert doorgaans messen op waarbij het metalen gedeelte aan de bovenkant van het houten handvat veel groter/langer is. Het mes zelf is ook vaak langer en smaller.

Een algemenere zoektocht naar 'vouwmessen' leverde al wat meer lookalikes op. Het mes zelf lijkt ook een ietwat speciale vorm te hebben (ik meen een soort inkeping te zien in het mes). Dat is blijkbaar typisch voor 'kabelmessen' gebruikt door elektriciens, messen waarmee je een kabel kan strippen. Een mes van de combat engineers van de Wehrmacht lijkt er heel hard op:

https://militariaplaza.nl/images/stories/virtuemart/product/21053_1.jpg

Wehrmacht Engineer's Pocket Knife (Bron » militariaplaza.nl)

4

Volgens een andere getuige had hij de SANTANA de dag ervoor rond 1600H gezien in de rue Pré aux Querelles, achter het wapenhandel. Toen hij een paar minuten later weer passeerde, ontdekte hij op de grond, naast het voertuig, een “couteau à cran d’arrêt” met het opschrift "VENDETTA CORSA" op het lemmet.

NB1 De straat "Pré aux Querelles" ligt niet achter het winkel van Dekaise, maar op ongeveer 800 meter afstand, achter de huidige Carrefour-hypermarkt (ex-GB Maxi).

NB2 Het zakmes op de foto komt niet overeen met een “couteau à cran d’arrêt” zoals vermeld in het dossier.

Het mes op Rosseel zijn foto is inderdaad geen traditionele, smalle, langwerpige stiletto, zoals de messen met opschrift Vendetta Corsa doorgaans lijken te zijn. Het mes op de foto is volgens mij een handmatig vouwmes, met inkepingen op het lemmet bedoelt voor het strippen van een (elektriciteits)kabel.

Dus ofwel is de beschrijving van het mes dat in Waver gevonden werd niet correct, ofwel werd het mes op de foto ergens anders gevonden of in beslag genomen tijdens het onderzoek. Aangezien Ben in zijn originele post niet zeker is dat het om het mes uit Waver gaat, vermoed ik dus dat dit een ander mes is.

6

Goed opgemerkt. We kunnen dan concluderen dat het het mes dat Jan Rosseel gefotografeerd heeft, niet het mes is dat gevonden werd in Waver.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

Excuses, ik reageerde veel te snel over een onderwerp waar ik niet zo veel vanaf weet. Zal voorzichter zijn.

8

Het lijkt op een TL29 mes » www.naturabuy.fr