Re: Piste follower

Spectator Of Life wrote:

Al die zaken uit het najaar van '83 ruiken naar meer dan banditisme. De shift lijkt te zijn gebeurd in de zomer van '83. Zijn ze toen tegen de lamp gelopen en/of overgenomen? Het is ook de periode dat er een pauze valt en dat Lekeu in beeld komt.

Ik denk -zuiver speculatie van mijnentwege, zeg me dus niet dat ik uit mijn nek zwam want dat is gewoon zo en ik weet het- dat het gestopt is tegen eind 1983 omdat er een aantal vast zaten.  Helaas niet allemaal.  Daarna vermoed ik dat er een 'overname' is gekomen door personen -en ik kijk daarbij richting (ex)Rijkswacht- die wisten waar de mosterd te vinden was.  Vanaf dat punt zijn we in een afpersingsscenario terechtgekomen, cf. wat Christian Smets steeds is blijven verklaren. 

De 'nexus' van heel het gebeuren is m.i. hetgeen gebeurd is tijdens en net na de zaak François én de overval bij Dekaise.  Daar hebben er een aantal elkaar gevonden en nadien werd de zaak 'herstart' met de overval op Pans om startkapitaal bijeen te krijgen.  Wat ik echter absoluut niet goed zie is dat Bouhouche betrokken zou zijn geweest als rechtstreekse deelnemer bij Dekaise, zelfs vermomd acht ik het onmogelijk dat die hem niet zou herkend hebben.

Ook mijn mening.

Xenophon wrote:

Daarna vermoed ik dat er een 'overname' is gekomen door personen -en ik kijk daarbij richting (ex)Rijkswacht- die wisten waar de mosterd te vinden was.  Vanaf dat punt zijn we in een afpersingsscenario terechtgekomen, cf. wat Christian Smets steeds is blijven verklaren.

Dat is zeker één van de mogelijke scenario’s Xeno. Persoonlijk zie ik het scenario van een overname alleen in het kader van een ontdekking/oppakken van de originele gangsters (één of twee bendes) door corrupte Rijkswacht of andere gangsters die een dergelijke afpersing aankonden. In dat geval zullen de originele gangsters het niet hebben overleefd omdat dergelijke lieden geen losse eindjes achterlaten, en moet je dus op zoek naar minimaal drie extra lichamen of meer waarschijnlijk, verdwijningen. Maar ook van mijn kant speculatie.

Eddy Vos beweert in een interview dat de killer verantwoordelijk was voor 24 van de 28 moorden? Hij zegt: “neem de killer weg, en je hebt geen Bende van Nijvel meer?”
 Men kan van mening verschillen, maar een speurder houdt zich aan de inhoud van het dossier? Vos heeft jaren de zaak onderzocht. Eddy Vos kent het dossier beter dan wie ook, en weet waarover hij spreekt, dit in tegenstelling tot pers en wij (het publiek), die het moeten hebben van wat er hier en daar van tafel valt. Hiermee wil ik zeggen dat wij onmogelijk meer kunnen weten dan een speurder als Eddy Vos.
 Dus indien Vos na jaren speurwerk tot deze vaststelling komt, heb ik de neiging hem te geloven. Wat ook inhoud dat bij alle dodelijke aanslagen dezelfde killer aanwezig was. En het hier gaat over eerder een beperkt groepje personen.

Hoe is het mogelijk dat een top-speurder tot deze zeer plausibele vaststelling komt, terwijl anderen blijven beweren dat er nooit een Bende van Nijvel heeft bestaan, en de bende bestond uit tientallen personen?

Met alle respect maar Vos gelooft ook het verhaal van Clerbois. Wat Clerbois beweert te hebben gezien, wel, dat kan niet. Daarom dat ik me ook de vraag stel hoeveel van wat Vos zegt opinie is en hoeveel steunt op geverifieerde, objectieve elementen.

Hij heeft lang op het dossier gewerkt en uiteraard, wat wij er materieel over weten zal niet in de buurt komen van wat hij erover weet - mag ik tenminste hopen. Maar hij zei zelf ook steeds dat andere speurders die eraan begonnen allemaal op een gegeven moment een 'lievelingstheorie' omarmden en dat het dossier zo groot is dat je voor alles wel argumenten kan beginnen sprokkelen als je maar lang genoeg graaft. Dat kan maar ik stel me dan de vraag of hij daar zelf immuun tegen was en al die andere speurders die evengoed toegang hadden tot alle info, niet.

Ik houd alle in mijn ogen redelijke scenario’s open Highonprozac, en neem Eddy Vos zeker serieus, maar hij heeft het niet opgelost. Ik hoop dat hij ooit nog eens zijn mond doet spreken met alles wat hij weet, desnoods postuum.

Overigens is één van mijn andere scenario’s dat de killer helemaal niet de leider was maar een borderline psychoot onder invloed van een psychopaat die de leiding gaf maar niet zelf moordde. Dit omdat ik de killer een enigszins labiel persoon vind lijken, zoals ook Noorderling hier eens heeft geschreven. Ik heb hier verschillende onprettige boeken over gelezen en dit komt voor. Lees bijvoorbeeld In Cold Blood van Truman Capote. Maar weer geen feiten hier.

De these van de killer die 24 van de 28 doden op zijn geweten heeft is, meen ik afkomstig van de profilers. Die hebben een psychologisch profiel van de daders opgesteld. Volgens Daniële Zucker was de spilfiguur een hedonistische man van rond de 40.

Dat klopt Django68 en op basis daarvan ben ik boeken gaan lezen, van Zucker zelf, maar ook bovengenoemd boek en Gewetenloos van Hare. Ik durf dus mijn bescheiden kanttekeningen te plaatsen want wederom, als de professionals het niet opgelost hebben kunnen wij zelf onderzoek doen toch?

highonprozac wrote:

Wat ook inhoud dat bij alle dodelijke aanslagen dezelfde killer aanwezig was. En het hier gaat over eerder een beperkt groepje personen. Hoe is het mogelijk dat een top-speurder tot deze zeer plausibele vaststelling komt, terwijl anderen blijven beweren dat er nooit een Bende van Nijvel heeft bestaan, en de bende bestond uit tientallen personen?

Als je de robotfoto's van die aanslagen naast elkaar legt, en dat zijn er toch wel een aantal, dan kan je moeilijk zeggen dat het telkens dezelfde gezichten zijn die terugkeren. De manier waarop die foto's tot stand gekomen zijn, is niet altijd even betrouwbaar, dat klopt, maar het is toch opvallend. Je moet al zoeken en van goede wil zijn om daar ergens twee keer hetzelfde gezicht in te herkennen. De tekstuele daderbeschrijvingen die ik gezien heb zijn vaak niet gedetailleerd genoeg om uit te maken of het over dezelfde personen gaat. Het is altijd mogelijk dat Eddy Vos gelijk heeft, en bijkomende informatie heeft waar ik geen weet van heb. Deze piste is een mogelijke denkrichting, maar blijft hypothetisch. Het is inderdaad best om te vertrekken vanuit vaststaande materiele gegevens.

Ik zie dat ik je theorie zit te verzieken met mijn hersenspinsels, excuses follower.