1

Topic: Getuigenis Jean-Paul Macau

Tijdens de overval op het Delhaize-warenhuis in Overijse was Jean-Paul Macau op de parking. Hij zag de gangsters buiten komen en werd beschoten. Tegenover de pers heeft hij toen zijn verhaal verteld.

Buiten Omstreeks 20.45 u. hield Jean-Paul Macau (44) uit Brussel voor het warenhuis halt. De man had net een partijtje tennis achter de rug en ging nog vlug boodschappen doen. De man wilde uitstappen, maar zag toen de twee gewapende mannen met een donkere kap en hoed op naar buiten stormen.

"Ik dacht eerst dat het carnaval was of een ludieke actie van één of andere groep. Maar voor zich uit duwden ze een man die de handen in de lucht stak. Op een bepaald ogenblik kreeg één van de twee mij in het oog. Toen hij aanlegde begreep ik wat er aan de hand was. Ik wilde wegrijden. maar mijn auto werd onder vuur genomen, dook onder het dashboard. Daarna heb ik me uit mijn auto laten vallen en heb ik het op een lopen gezet. Ik ben de steenweg over gerend en ben door verschillende tuinen gelopen om mij in veiligheid te brengen. Toen ik dacht dat alles voorbij was ben ik weergekeerd."

De auto van de h. Macau werd op verschillende plaatsen door inslagen van zware hagel uit hulzen van een riotgun doorzeefd, ook hij kreeg een projectiel in de arm, dat zelfs tot onder zijn rechterschouder doordrong.

Bron: Gazet van Antwerpen | 30 September 1985

Ook in La Lanterne stond zijn getuigenis (let op, er ontbreekt een stuk tekst):

(...) Une personne qui n'est pas préte d'oublier ces instants tragiques, c'est Jean-Paul Macau (44), un avocat bruxellois qui arrivait au moment ou les tueurs prenaient la fuite Il nous raconte comment il a eu la vie sauve:

"Je suis arrivé vers 8 h 45 et j'al garé ma voiture dans un emplacement proche de la porte d'entrée. A ce moment, deux malfaiteurs sont sortis avec un troisième homme en otage. J'ai aussitôt remis le contact, que je venais de couper, et j'ai enclenché la marche arrière sans même réfléchir."

"En entendant le bruit, l'un des bandits s'est retourné et a pointé son arme dans ma direction. Je me suis jeté à terre en ouvrant la portière et j'ai aussitôt rampé pour me mettre à l'abri. Sans me" (...) dont la voiture a reçu 27 balles de 9 mm dans la carrosserie s'en est tiré avec une balle dans l'épaule, "Et elle y restera sans doute pour toujours...", remarque l'avocat qui, dès le lende-main, était sur pied.

Bron: La Lanterne | 30 September 1985

Toeval, Jean Paul Macau was de advocaat van Fernand Urbain tijdens het proces van de brandstichting bij Pour.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube