191

Re: Bruno Vandeuren

Is deze 'Bruno V.D.' Bruno Vandeuren?

Twee autodieven aangehouden te Groot-Bijgaarden

Nadat ze op de Ninoofsesteenweg te Anderlecht een BMW hadden gestolen, konden twee dieven, dankzij een getuige, achterna worden gezeten door een politiepatrouille van de gemeente. De twee mannen in de BMW konden echter aan hun achtervolgers ontsnappen. De BMW werd later zwaar beschadigd op de ring rond Brussel te Groot-Bijgaarden aangetroffen. De twee autodieven waren reeds een eind ver toen ze, dit keer door een politiepatrouille van Brussel, konden worden gegrepen. Het gaat om de 20-jarige Bruno V.D. uit Haren, een kerel die een 10-tal dagen geleden uit de gevangenis van Vorst was ontsnapt. De tweede is de 18-jarige Hongaar Istvan.

Bron: Gazet van Antwerpen | 9 Februari 1983

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

192

Re: Bruno Vandeuren

Leeftijd klopt want is geboren 20 juni of juli 1962. En hongaar Istvan is mogelijk Farkas.

193

Re: Bruno Vandeuren

De Hongaar was sowieso niet Farkas want die was een pak ouder dan 18.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

194

Re: Bruno Vandeuren

Ben wrote:

De Hongaar was sowieso niet Farkas want die was een pak ouder dan 18.

Naamgenoot. Nog een naamgenoot.

195

Re: Bruno Vandeuren

Nog twee foto's van Bruno Vandeuren:

https://i25.servimg.com/u/f25/11/22/12/24/bruno_10.jpg

https://i25.servimg.com/u/f25/11/22/12/24/bruno_11.jpg

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Bruno Vandeuren

Foto komt met geen enkele robotfoto overeen. Volgens mij ook maar een zeer kleine garnaal in heel dit verhaal, in het beste geval een loopjongen in de early days.

197

Re: Bruno Vandeuren

Blond en pukkel

198

Re: Bruno Vandeuren

Ben wrote:

Vandeuren vertelde me uitgebreid wat er bij Dekaise gebeurd was. Hij had een vriend leren kennen in een jeugdinstelling. Die vriend was zot, zei hij, hij had op een goeie dag een jonge vrouw vermoord in de buurt van het Hilton-hotel."

Kan het zijn dat het verhaal van 'de zotte vriend die een vrouw vermoord heeft in de buurt van het Hilton hotel' verkeerd geïnterpreteerd is?

In een artikel met Patrick Henderickx vond ik de quote:

"C’est en jouant à la roulette russe dans un hôtel célèbre du haut de la ville que je m’impose dans le monde des truands de l’époque et mes fréquentations deviennent alors des noms comme Tosca, Daniel le fou ou encore un certain Francis le belge, à l’époque en cavale."

Volledig artikel » www.dhnet.be

Russische roulette spelen aan een bekend hotel, dat kunnen we toch zot noemen ... (dan zou zijn tegenspeler in het spelletje Russische Roulette de 'vermoorde vrouw in de buurt van een hotel kunnen zijn). We weten dat Patrick zijn jeugd in een jeugdinstelling heeft doorgebracht. (Als iemand zou kunnen achterhalen of het dezelfde instelling was zijn we helemaal zeker). Ze zijn van dezelfde generatie (Patrick = 1960, Bruno = 1962).

Aangezien Bruno bij zijn vervroegde vrijlating in 1988 een overval met Patrick plant in plaats van naar zijn familie terug te keren moeten ze toch een goede band met elkaar hebben, dus vrienden zijn.Ik kan natuurlijk fout zijn in mijn veronderstelling, zonder bevestiging kunnen we van niets zeker zijn, maar een beter verband of uitleg heb ik (nog) niet kunnen vinden.

Re: Bruno Vandeuren

Zo zie ik het ook, Alainke. Het verhaal over het Hilton-hotel is vermoedelijk doorheen de jaren opgeblazen of vervormd geraakt, door opschepperij en/of onnauwkeurige, mondelinge overlevering, en verwijst hoogstwaarschijnlijk naar Patrick Henderickx.

In 2022 schreef Douglas De Coninck voor De Morgen enkele artikels over Vandeuren. Daarin plakte advocaat Etienne Delhuvenne een naam en een initiaal op Vandeurens mogelijke mededaders voor Dekaise:

Delhuvenne: (...) 'Vandeuren noemt R., iemand die hij heeft gekend uit zijn tijd in een home, en een Vietnamees, Ton Quang Lôc. Vandeuren zegt me dat hijzelf agent Claude Haulotte heeft neergeschoten en dat R. het genadeschot gaf, achter het oor. (...)'

(...) Vandeuren zegt: 'Nee, dat durf ik niet, ik heb schrik van R., die is stapelgek.' Hij vertelt me dat ze ooit samen Russische roulette hebben gespeeld en R. de trekker maar bleef overhalen.

Bron: De Morgen | 21 augustus 2022

Het is niet echt moeilijk te achterhalen wie met 'R.' bedoeld wordt, want het was volgens het vervolgartikel van 25 augustus 2022 een van Vandeurens mededaders bij de overval op de juwelier in december 1988. We weten van dit krantenartikel uit de post van Django68 dat Vandeurens mededaders toen Patrick Hannecart en Patrick "Rocky" Henderickx waren. Dat, in combinatie met de anekdotes over de 'home' en 'Russische roulette', is het snel duidelijk wie met R. bedoeld wordt.

In Beetgenomen vertelde Delhuvenne eerder al een gelijkaardig verhaal, maar daar klonk het zo (en werd De Pomp er ook nog aan toegevoegd):

[Vandeuren] had een vriend leren kennen in een jeugdinstelling. Die vriend was zot, zei hij, hij had op een goeie dag een jonge vrouw vermoord in de buurt van het Hiltonhotel. Vandeuren had de overval op de wapenhandel samen met hem gedaan. Die kerel werkte in café De Pomp in Diegem.

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

Ik vermoed dat Delhuvenne in het geval van Beetgenomen twee dingen door elkaar haalde. Enerzijds Henderickx, de vriend uit de jeugdinstelling, en anderzijds Willy Van Cutsem, de uitbater van De Pomp. Die laatste werd in 1984 door Vandeuren aangeduid als een van de daders van Dekaise (samen met Jean Baugniet). Vandeuren had op dat moment zijn eigen rol trouwens al afgezwakt van 'mededader' naar 'het wapentransport achteraf'.

200

Re: Bruno Vandeuren

patrick111 wrote:

Nee, dat durf ik niet, ik heb schrik van R., die is stapelgek.' Hij vertelt me dat ze ooit samen Russische roulette hebben gespeeld en R. de trekker maar bleef overhalen.

Dank u! Het was op dit fragment dat ik inderdaad onmiddellijk moest denken toen ik dat artikel las. Ik kon het alleen niet direct terugvinden... Alle deeltjes naast elkaar gelegd wijzen toch ontzettend hard in de richting van Patrick Henderickx als Bruno zijn zotte jeugdvriend.

Wat dus zou betekenen dat de overval op Dekaise is uitgevoerd door Bruno Vandeuren, Patrick Henderickx en Tong Quang Loc. (Een kennis die bevriend is met de halfbroer van Bruno heeft mij trouwens bevestigd dat dit de namen zijn die Bruno ook tegen zijn halfbroer heeft bekend. Nog volgens diezelfde bron was dit (hij heeft het alleen over Bruno, dus over de anderen mag ik me niet uitspreken) voor Bruno een betaalde opdracht, helft vooraf, rest bij aflevering.)