Topic: Boodschappen doen?

Beste allemaal,

Er lijkt geen zinnig touw aan het gedrag van de Bende van Nijvel te knopen. Het is een wirwar van mogelijke verbanden en onmogelijke verbanden.

Als ik puur naar de buit kijk dan vallen mij drie thema's op:

• functionele overvallen (wapens, wagens, kogelwerende vesten)

• Geld

• Boodschappen

De buit bestaat opvallend vaak uit "boodschappen". Of geld op plaatsen waar je boodschappen kunt doen. Dit alles tegen een onzinnig hoog risico en geweldspectrum. Boodschappen zullen dan ook zeker niet het hoofdoel zijn. Maar is deze rode draad in het verhaal toeval?

2

Re: Boodschappen doen?

Jeroen2 wrote:

Maar is deze rode draad in het verhaal toeval?

Ik snap deze vraag niet. "Boodschappen" waren, voor zover we weten, maar twee keer het motief: in Maubeuge en in Nijvel. Bij de overvallen in warenhuizen was geld duidelijk het motief.

Dus wat bedoel je juist met de rode draad?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

Dag Ben, wat ik bedoel zijn uiteraard Maubeuge, Beersel en Nijvel.
Ik leg het wellicht wat kort door de bocht uit. Op deze drie plaatsen was er een buit in de vorm van boodschappen. Daarnaast zijn er natuurlijk overvallen gepleegd op locaties waar men boodschappen kan doen. Zoek je veel geld als dader, dan is een supermarkt in die tijd niet de meest logische plaats. Wel veel impact op de gemeenschap.

De lijn lijkt zich dus te verplaatsen van fysiek boodschappen door de daders naar een plaats waar men boodschappen kan doen als klant. Ik vraag mij af of dit toeval is.

Persoonlijk betwijfel ik dat in Nijvel de diefstal van boodschappen het doel was. Ze wilden de inhoud van de kluis denk ik - een plan dat nooit had kunnen slagen. De Saab waarmee ze ter plaatse waren was - voor zover bekend - hun enige voertuig en totaal ongeschikt. Er zijn in Nijvel en daarna nooit meer dan drie daders gezien/gehoord, ze zaten in die Saab waar ook de oxypak-brander instak. Waar zouden ze al die boodschappen gestoken hebben? Dat de Mercedes in hun handen zou vallen konden ze niet weten.

Wat ik zie is in de beginjaren een reeks feiten die toonden dat ze quasi om niets extreem geweld gebruikten met twee 'outliers', nl. Dekaise en Temse en na Szymusik waarvan ik persoonlijk denk dat het een 'alibi-overval' was vervolgens een lange pauze en een duidelijke 'stijlbreuk' in 1985 waarbij ook deels andere wapens gebruikt werden, uitgezonderd de RG's.

5

Zoek je veel geld als dader, dan is een supermarkt in die tijd niet de meest logische plaats.

Integendeel, supermarkten waren één van de beste plaatsen om veel geld te pakken te krijgen: geen beveiliging, gemakkelijk binnen te dringen en te vluchten, veel geld in het gebouw, ...

Tijdens de jaren '70 (en vroeger) was dat anders. Dan waren banken het doelwit bij uitstek maar tegen het einde van de jaren '70 werd er door banken geïnvesteerd in betere beveiliging en zag je de criminaliteit verschuiven. Postkantoren en vakbondskantoren waren steeds een geliefd doelwit maar ook daar werd er meer geïnvesteerd in beveiliging en werd ook extra beveiliging voorzien door rijkswacht of politie als er bv. uitbetaling was van de werkloosheidsuitkering.

Dat maakte van het warenhuis de ideale plaats om gemakkelijk veel geld te bemachtigen.

Xenophon wrote:

Ze wilden de inhoud van de kluis denk ik - een plan dat nooit had kunnen slagen.

Ik begin daar toch aan te twijfelen. Als je kijkt naar de inhoud van de Saab en wat er nog klaar stond aan de deur van het warenhuis, lijkt dat er toch op te wijzen dat ze onmiddellijk na het openen van de deur begonnen zijn met voedingswaren te verzamelen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

Onmogelijk zeker te zijn maar vergeet niet: ze hadden net tevoren twee mensen vermoord op de parking en lopen schieten. Misschien wilden ze er geen uren meer rondlopen? In elk geval: je zal vermoed ik akkoord zijn dat als je veel goederen wil stelen, die Saab geen ideaal vehikel was gelet op de bezetting.

Wat dan weer wel in het voordeel van goederendiefstal pleit: ze hadden dat fameuze luik zodanig gemaakt dat je er met karretjes kon doorrijden. Dat was grotendeels gebeurd vòòrdat Fourez en Dewit aankwamen, kan niet anders qua timing. Om geld uit een kluis buiten te slepen had je zo geen gat nodig. De kluizen, die kon je er onmogelijk doorheen krijgen.

Geeft niet bepaald aan dat we met criminele masterminds te maken hebben, eerder met marginale idioten met een losse trekkervinger.

Xenophon wrote:

je zal vermoed ik akkoord zijn dat als je veel goederen wil stelen, die Saab geen ideaal vehikel was gelet op de bezetting.

De vraag kan worden gesteld of de Saab werd gestolen met het oog op Nijvel, vermits deze al maanden tevoren was ontvreemd en in die tijd een eigen leven heeft geleid of werd gebruikt met het oog op andere doeleinden. Hetzelfde met de VW Santana. Misschien zijn de zaken die wij toeschrijven aan de Bende slechts bijkomstigheden -zeer gewelddadig weliswaar- in het motief en de activiteiten van deze bende. Dan is voor mij de diefstal van de kogelvrije vesten rechtlijniger in aanloop naar Nijvel. Ze plannen hun grootste actie en hebben daarvoor doelbewust deze vesten nodig. Er zitten slechts een aantal dagen tussen de vesten en Nijvel; hetgeen een oorzaak-gevolg relatie waarschijnlijker maakt.

Bovendien vind ik het vreemd dat ze veelal als gekken te werk gaan maar dat ze ook eens een auto stelen in ware gentlemen's stijl. Er zijn heel wat elementen waarbij we ons vragen kunnen stellen vanuit de klassieke verklaringen.

8

Spectator Of Life wrote:

Ze plannen hun grootste actie en hebben daarvoor doelbewust deze vesten nodig.

Als ik zo iets lees, stel ik me altijd de vraag hoe zo'n planning dan gebeurt. Werd er op voorhand vergaderd met alle deelnemers van het plan? Teams of Zoom bestond nog niet, dus hebben ze dan ergens een zaaltje gehuurd of deden ze dit op café, bij iemand thuis of op restaurant? En werd er op voorhand een agenda gemaakt of was het improvisatie op het moment dat ze elkaar zagen? smile

Als we dan Nijvel als voorbeeld nemen moet hun eerste bijeenkomst ergens in mei gebeurd zijn, want toen hebben ze de oxypack gestolen. Hebben ze tijdens een bijeenkomst beslist om die te stelen met het oog op de feiten aan het Colruyt-warenhuis in Nijvel? Indien ja, waarom dan zo lang op voorhand en waarom niet kopen in een winkel?

Ik ga een beetje kort door de bocht maar "plannen" en "doelbewust" betekent wel dat er een grote mate van organisatie en voorbereiding was. Iets wat ik niet zie in de feiten.

9

Misschien was de oxypack al voor een ander klusje gestolen welke niet tot een schietpartij heeft geleid en dus onbekend is gebleven.

Want vanaf mei is dat inderdaad een lange tijd tot aan Nijvel, waarbij je je kunt afvragen wat er aan de hele actie in Nijvel gepland was.

Ik denk ze vergaderden in het Bois de la Houssière of het Zoniënwoud... alhoewel misschien voor een mankende reus een boswandeling minder voor de hand ligt.

Het is jammer dat we niet weten wat Danièle Zucker hierover had te zeggen. Wij kunnen enkel speculeren.