Re: Boodschappen doen?
Als we zoeken naar het hoofddoel (als dat er moet zijn) van de boodschappen (en ik reken alleen Maubeuge en Nijvel hiertoe) dan zou het kunnen dat in deze gevallen de confrontatie zelf het hoofddoel was. Het onverklaarbare telefoontje, het triggeren van het stille alarm, beiden kunnen duiden op een opzettelijk aansturen op een confrontatie met de politie. Wij benaderen deze zaken altijd vanuit onze ratio maar de ratio van de gangsters kan natuurlijk totaal andere zijn: psychopathie gecombineerd met een grondige hekel aan de sterke arm en behoefte aan de adrenaline van een confrontatie onder het mom van een inbraak.
Als de confrontatie het hoofddoel was lijkt me dat ze dat met veel minder werk en veel spectaculairder hadden kunnen doen. En met veel minder risico. Je moet eens goed de situatieschets van Nijvel bekijken. Als die combi zich ietsje anders had geparkeerd dan had het verhaal helemaal anders kunnen aflopen. Maubeuge idem: ze hadden geen vat op hoe veel/van waar de politie gingen komen. Iedereen mag uiteraard zijn eigen theorie ontwikkelen maar persoonlijk geloof ik daar niet in. Ze hebben de politie en justitie voldoende belachelijk kunnen maken door de manier waarop ze vrij zijn kunnen blijven en al het gestuntel.