Re: Nr. 4: Killer

Moeilijk om op basis van een robotfoto te gaan bepalen wiens ogen het zijn. De robotfoto heeft altijd een foutmarge en als je zou goed zoeken vind je als snel 10 andere personen wiens ogen het ook kunnen zijn. Persoonlijk denk ik ook wel dat Lekeu zijn leven een erg louche parcours gevolgd heeft. Of hij betrokken was durf ik niet zeggen, maar hij moet toch zeker iets geweten hebben van de zaak.

Servo per Amikeco

42

Re: Nr. 4: Killer

Dat klopt. De robotfoto van de 'killer' kan niet alleen op Lekeu, maar ook op anderen worden toegepast: op Barbier bijvoorbeeld, op Henderickx en op nog anderen van wie we geen foto's hebben. Maar erg veel zullen dat er ook weer niet zijn. Maar weet de politie dan echt niet wie toen in staat was om zoveel (tientallen) moorden te plegen en een silhouet had dat aan die robotfoto beantwoordt? En ja hoor, ze zullen dat onderzocht hebben, maar door het veelvoud aan juiste en andere sporen zijn ze wellicht alle richtingen uit gestuurd, zonder twijfel onder meer door het groot aantal fantasten dat in de periferie van dit onderzoek opduikt. Maar ook door de daders, en door de beschermheren van de daders.

43

Re: Nr. 4: Killer

Op ex-gendarm Luc Bouch. ook wel, vind ik dan, maar daar koop je inderdaad niets mee.

44

Re: Nr. 4: Killer

En Elio Ciolini: nogal verrassende gelijkenis, periode 1983/1985 uiteraard. Zou de gewelddadigheid van de bende Haemers aangezwengeld hebben. Mogelijk al aanwezig bij overval Dekaise?

45

Re: Nr. 4: Killer

Nog een mogelijkheid: Alain Moussa. Bekend met alle nodige milieus, kon extreem gewelddadig zijn en ik zou zijn foto wel eens willen zien zonder baard, zonder snor en zonder dat verwarde haar. Maar die ogen.

46

Re: Nr. 4: Killer

We moeten ons concentreren op de 'killer'. Hij was quasi overal present en is dus zonder meer de rode draad in het Bende-dossier. Zijn profiel zou moeten helpen. Een eerste aanzet: hij is een koelbloedige seriemoordenaar, kent verschillende daderbendes die gelikt zijn aan zowel de eerste als de tweede reeks overvallen - en zou dus thuis moeten zijn in de milieus van (laat ons aannemen) zowel WNP als van de Bende De Staerke. En belangrijk: hij durft zich blijkbaar niet vermomd te vertonen, want zijn robotfoto's zijn zonder meer de meest precieze.

47

Re: Nr. 4: Killer

Wat te denken van Robert Darville? Zou met Bruno Vandeuren betrokken geweest zijn bij overval Dekaise in Waver. Vandeuren heeft ooit ook Baugniet genoemd. Was Robert Darville (geboren 4.7.1956) in 1982 de relatief jonge verdachte die gebeurlijk de moord op politieman Claude Haulotte op zijn geweten heeft?

48

Re: Nr. 4: Killer

Eerder in deze rubriek kon men al lezen dat een zekere Thierry Senterre in 1989 betrokken was bij een schietincident met de politie in Braine l'Alleud. Deze Thierry Senterre werd in februari 2002 door de rechtbank van Nijvel veroordeeld wegens betrokkenheid bij handel in gestolen voertuigen. Op het ogenblik van die veroordeling was Senterre 47 jaar; vandaag is hij dus ongeveer 58 jaar oud. in 1982 was hij, precies, 27 jaar. In Le Soir van 9 februari 2002 staat ook te lezen dat Thierry Senterre naar Frankrijk is geëmigreerd. Hij is er vooral bekend in het pokermilieu. Senterre werd door procureur Deprêtre verdacht van lidmaatschap van de Bende van Nijvel. Mijn voorstel: bekijk de foto's van Thierry Senterre op internet en vergelijk ze met bepaalde robotfoto's.

49

Re: Nr. 4: Killer

T.S. lijkt toch helemaal niet op de Killer?

50

Re: Nr. 4: Killer

Ik heb een foto gekozen waarop TS recht in de lens kijkt en die met een computerprogramma bewerkt, het grijze haar zwartgemaakt en de ogen gecentreerd. Nogal hallucinant. Maar dat is mijn mening. Het staat eenieder vrij dat ook te doen.