1

Topic: Getuigenis Freddy S.

Eén van de vreemdste episodes in het Bende van Nijvel-verhaal is de vondst van de achterbank van de VW Golf na de overval in Beersel. Aan de basis van deze vondst lag een getuige die heel de overval heeft gezien, de politie heeft verwittigd, de daders heeft achtervolgd en daarna teruggekeerd is naar het warenhuis.

Deze getuige stond op 10 oktober 1983 met zijn verhaal in verschillende kranten. De belangrijkste elementen uit de getuigenis van Freddy S. zijn:

• Samen met Guy D. bevond hij zich kort voor 20.00 uur op de parking van de Delhaize in Beersel.

• Hij zag drie gemaskerde mannen (carnavalsmaskers en hoeden) naar de ingang van de winkel lopen.

• Eén van de daders greep de jobstudent die de winkelkarretjes verzamelde bij de kraag, bedreigde hem met een bijl en dwong hem de winkel binnen te gaan.

• Freddy S. stond slechts enkele meters van de ingang en kon door de verlichte winkel de gebeurtenissen goed volgen.

• Hij zag de zaakvoerder verschijnen en een gebaar maken alsof hij de daders smeekte niet te schieten.

• Vrijwel onmiddellijk daarna hoorde hij één schot, waarna de zaakvoerder in elkaar zakte.

• Hij liep naar een café aan de overkant om de politie te verwittigen.

• Vanuit het café zag hij de daders de kassa’s leegroven, klanten die op de grond lagen of neerhurkten, andere klanten die in paniek de parking ontvluchtte en veel mensen die via de nooduitgangen het warenhuis verlieten.

• Hij ergerde zich eraan dat hij tijdens het telefoongesprek eerst tal van vragen moest beantwoorden, waardoor volgens hem kostbare tijd verloren ging.

• Terwijl hij nog aan de telefoon hing, zag hij de daders de winkel verlaten en naar hun vluchtwagen lopen.

• Hij identificeerde de vluchtwagen met grote zekerheid als een zwarte Volkswagen Golf GTI, waarbij hij erop wees dat hij bij d’Ieteren werkte en dergelijke voertuigen goed kende.

• Hij zag hoe de daders de achterbank uit de Golf haalden en die achter struiken op de parking achterlieten.

• De daders reden vervolgens in de richting van Brussel weg.

• Freddy S. probeerde hen nog met zijn eigen wagen te achtervolgen, maar kon hen niet meer inhalen.

Hieronder zijn getuigenis zoals het in De Standaard van 10 oktober 1983 stond:

(...) We vinden twee ooggetuigen van de overval, Freddy S. en Guy D. Zij verwittigden vrijdagavond de politie, willen daarom niet met hun foto in de krant. En we mogen ook hun familienaam niet noemen. “Die bandieten zouden zich wel eens op ons kunnen wreken!”

Paniek

Ze voelen zich het meest ontdaan, zeggen ze, door de brutaliteit waarmee de zaakvoerder werd vermoord. Guy en ik waren even voor 8 u. met onze aankopen op weg naar onze auto op de parking, toen we enkele meter verder, drie mannen met een carnavalmasker en een hoed op, naar de ingang zagen lopen. We vroegen ons af wat er gaande was, zagen toen dat één van die kerels de jobstudent die de boodschappenkarretjes aan 't schikken was, bij de kraag greep, met een bijl bedreigde en naar binnen sleepte. We stonden maar enkele meters van het gebouw.

Daarbinnen was het klaarlicht dus we zagen alles als in een film. De zaakvoerder verscheen, keek naar de drie mannen, maakte een gebaar alsof hij wou zeggen: schiet niet.. Het volgende ogenblik hoorden we een schot en de zaakvoerder zakte ineen.

Ik liep zo hard ik kon naar het café aan de overkant en belde de politie op. Door het venster kon ik goed zien wat er verder gebeurde: het leegroven van de kassa's terwijl rondom iedereen op de grond lag of neerhurkte. Veel klanten waren in paniek weggevlucht. Van de parking waren ze na dat schot weggestoven als vliegen.

Langs de nooduitgangen van het warenhuis kwamen ook veel mensen naar buiten gestormd. Ik wou de politie natuurlijk snel uitleg geven, maar dat ging niet, ik moest eerst een heleboel vragen beantwoorden. Het was om gek te worden. Er ging zoveel tijd verloren. Ik stond vastgekluisterd aan de telefoon, zag de gangsters buitenkomen en naar hun auto lopen. Het was een zwarte Golf GTI. Ja, dat weet ik absoluut zeker, ik werk bij d’Ieteren, dus zeg mij niet hoe een GTI eruitziet.”

“De gangsters haalden de achterzetels uit de auto, gooiden die achter de struiken op de parking en reden weg. Ik kon eindelijk weg van de telefoon, zag ze in de richting van Brussel rijden, ben ze nog met mijn auto achterna gevlogen, maar ze waren natuurlijk te ver weg.” (...)

Bron: De Standaard | 10 Oktober 1983

Zie ook dit artikel dat forumlid Merovinger reeds in 2015 heeft gepost. Het is identiek aan het artikel in De Standaard » Forum

Ik heb de achternaam van de getuige gevonden. Hij heeft een garage gehad aan de Joseph Benssstraat 38 in Ukkel. Van de andere getuige, Guy D. heb ik nergens een spoor gevonden.

Freddy S. heeft de avond van de feiten tegen de politie gezegd dat hij gezien heeft dat de daders de achterbank uit de wagen hebben gehaald. De achterbank werd die avond echter niet gevonden.

Hij zegt in het interview ook "[ik] zag ze in de richting van Brussel rijden, ben ze nog met mijn auto achterna gevlogen, maar ze waren natuurlijk te ver weg".

Dit is vreemd. De daders zijn niet in de richting van Brussel gereden. De daders zijn in de richting van Beersel gereden. De getuige heeft ze ongeveer kunnen volgen tot aan een camping in Beersel » Google Maps

Tekening vlucht daders:

• Rode bol: Delhaize

• Rode pijlen: richting Brussel

• Groene pijl: vluchtweg daders

• Groene bol: locatie camping

https://i25.servimg.com/u/f25/11/22/12/24/scherm14.jpg

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

2

Re: Getuigenis Freddy S.

Ben wrote:

Hij zegt in het interview ook "[ik] zag ze in de richting van Brussel rijden, ben ze nog met mijn auto achterna gevlogen, maar ze waren natuurlijk te ver weg".

Dit is vreemd. De daders zijn niet in de richting van Brussel gereden. De daders zijn in de richting van Beersel gereden. De getuige heeft ze ongeveer kunnen volgen tot aan een camping in Beersel » Google Maps

Men kan ook via Beersel naar Brussel rijden via de E19. Er is een oprit naar Brussel. Misschien nam Freddy S. die weg en dacht hij dat ze zo naar de E19 gingen richting Brussel. Het zou ook kunnen dat ze niet naar Brussel gingen en de andere oprit namen. Onder anderen richting Nijvel.

3

Human wrote:

Er is een oprit naar Brussel. Misschien nam Freddy S. die weg en dacht hij dat ze zo naar de E19 gingen richting Brussel

Dat wist de getuige niet. De getuige is hen gevolgd naar Beersel. Hij kon onmogelijk weten wat ze daarna hebben gedaan. Het was van het punt waar hij de achtervolging heeft afgebroken tot aan de oprit nog meer dan anderhalve kilometer.

Als hij op dat moment tegen een journalist zegt dat ze naar Brussel zijn gereden, dan is dat fout. Heeft hij dit fout bewust gemaakt of heeft de journalist het verkeerd genoteerd? Dat weten we niet.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

Brussel/Bruxelles en Beersel klinken wel een beetje hetzelfde, dus misschien is het gewoon verkeerd verstaan door de reporter?

Ik vind het bijzonder sterk dat men die bank de avond van de feiten niet zou gevonden hebben. De pv's daarover zijn zeer categoriek: alles afgezet, parking doorzocht, geen bank. Dus ofwel probleem met de getuigenis (maar er waren twee ooggetuigen en uiteindelijk lag die bank er wel) ofwel verdoezelen van totale incompetentie door de rijkswacht. Er staat me overigens voor dat er nog iets vreemds was met die getuige(n) maar ik herinner me het detail niet meer, zal eens opzoeken.

6

Niet vergeten dat vijf dagen eerder, in Ohain, de politie een Burberry-regenjas vindt, en die ook net zo snel weer kwijt is. Ik denk dat het feit dat de politie de achterbank niet heeft gevonden slechts weer een ander hoofdstuk is van de "gendarmes van Saint Tropez".

In een Faroek-reportage uit 2018 is speurder Eddy Renard te horen en die maakt duidelijk dat de CWB voor Beersel uitgaat van een scenario dat overeenstemt met de getuigenis van Freddy S. Er is geen sprake van een bank die er pas achteraf is gelegd, men gaat ervan uit dat de bank er door de daders is gedumpt bij de overval.

Het is ook niet uniek voor de bende, eerder werd ook al de Santana teruggevonden zonder achterbank. Het dumpen van de bank op de plaats delict is dan weer wel nieuw.

Ondanks het feit dat hij niet stond te springen om zijn naam bekend te maken, heeft Freddy zijn verhaal op een paar dagen tijd wel gedaan bij zowel de krant als de GP, die hij ook zelf gecontacteerd heeft. Dat weten we met zekerheid.

Is het dan zo gek om Freddy S. te geloven als hij zegt dat hij op de avond van de overval ook een rijkswachter heeft aangesproken met zijn informatie? En om dan te vermoeden dat die informatie niet genoteerd is en/of niet opgevolgd?

Daags na de overval doet hij zijn verhaal bij de pers en enkele dagen later bij enkele speurders van de GP. En die laatste hebben vervolgens de bank teruggevonden. Merk op: de journalist heeft de getuige zaterdagvoormiddag, daags na de overval, gesproken, maar de reporter in kwestie heeft de bank zelf ook niet teruggevonden (of gezocht). En ook geen speurder die het krantenartikel op maandagochtend gelezen heeft en vervolgens naar de bank op zoek is gegaan blijkbaar.

Als die daar echt al enkele dagen onaangeroerd lag, is dat natuurlijk een enorme afgang voor de rijkswachters die verantwoordelijk waren voor het afzetten en uitkammen van de plaats delict. Heeft men daarom, om gezichtsverlies te beperken, vervolgens beweerd dat men Freddy S. nooit gesproken heeft en de bank er nog niet lag?

Ik vraag me alleen af hoe zichtbaar die bank was. Volgens dezelfde Faroek-reportage lag de bank op de plek waar later een fietsenstalling kwam. Dat is zeer dicht bij de in- en uitrit van de parking, en waar er ook nog wandelpaadjes lopen. Hoe kijk je met z'n allen dagenlang over een achterbank die daar ligt? Het is natuurlijk wel een uithoek van de parking; als je de parking oprijdt, ben je er al voorbij. Als het struikgewas hoog was, moest je misschien echt tot in de struiken gaan om ze te zien liggen. Misschien heeft men dat uit slordigheid/luiheid nagelaten. Of tijdsdruk...

Pendant toute la soirée, policiers et gendarmes rassemblés autour et dans le grand magasin (…). Le parquet de Bruxelles est arrivé tard dans la soirée, en compagnie du juge d’instruction M. Bellemans, du médecin légiste, de l’expert en balistique, du substitut du Procureur du Roi. Les membres du laboratoire de la PJ étaient arrivés bien auparavant et procedaient aux premières constatations, aidés par les forces de l’ordre.

Bron: Le Soir | 8 oktober 1983

Zaterdagvoormiddag. The show must go on, ook in een supermarkt waar pas de vorige avond de zaakvoerder werd neergeschoten. Als de eerste klanten zaterdagochtend wat aarzelend zijn binnengekomen, wordt een minuut stilte te zijner nagedachtenis gevraagd.

Bron: Het Nieuwsblad | 10 oktober 1983

Terrein na de overval afgezet, GP pas laat op de avond gearriveerd, maar al tegen de ochtend weer alles vrijgegeven om de winkel te laten opengaan? Zo’n scenario wekt eerlijk gezegd niet de indruk dat men dan op de parking elke steen heeft omgedraaid. Integendeel, onder druk staan om de plaats delict op één nacht af te ronden en op te ruimen zodat de winkel weer open kan, lijkt me zeer nadelig voor de kwaliteit van een sporenonderzoek. De meeste aandacht zal ongetwijfeld naar de winkel zelf gegaan zijn. Buiten was het ondertussen al donker (en volgens foto’s uit die tijd regende het ook nog eens). Er is buiten ook niet geschoten door de bende, enkel binnen. Daar lagen de slachtoffers, hebben ze de buit gestolen, een telefoonkabel doorgehakt… Dus hoe grondig hebben ze de parking in die eerste, donkere uren doorzocht?

Kortom, ik denk persoonlijk niet dat deze getuige liegt. Dat hij misschien zijn verhaal hier en daar wat aangedikt heeft (zoals zijn vermeende achtervolging), dat sluit ik niet uit. Dat zien we bij wel meer getuigen, zeker als er wat tijd overheen gaat.

8

patrick111 wrote:

Misschien heeft men dat uit slordigheid/luiheid nagelaten. Of tijdsdruk...

Misschien hebben de politieagenten dit getuigenis niet serieus genomen, wat misschien begrijpelijk is... Welke gangsters zouden hun auto uit elkaar halen op de plek van de overval? Hetzelfde geldt voor Ohain: welke gangsters zouden van kleren wisselen op de plaats delict (Burburry)? Deze twee vreemde (en veelzeggende) gedragingen zijn een eerste in de wereld van misdaad.

En toch, is het heel vreemd dat ze die achterbank er op de plaats delict uit hebben gehaald? Het was rond 19:30, mogelijk nog niet geheel donker, mogelijk zeker niet toen ze vertrokken. Dan rijden zonder achterbank met iemand achterin in druk verkeer valt misschien op? Als je hem alvast los maakt is hij er volgens mij zo uit.

10

Voor hen is rondrijden zonder achterbank geen probleem: ze hebben het gedaan in Anderlues, in Waver, in Aalst...

Natuurlijk was de achterbank niet meer vast toen ze bij de Delhaize aankwamen. Anders hadden ze meer tijd nodig gehad om hem te verwijderen.

Dus waarom ermee weggaan op de parkeerplaats, en niet in de garage? Vanaf Ohain, wanneer ze gaan "werken", weten ze bij het vertrekken dat hun actie de volgende dag in de media zal worden geregistreerd onder het teken "bende van Nijvel", ze doen er alles aan om hun daden te ondertekenen. En dat, dat roept vragen op.