Topic: Getuigenis Freddy S.
Eén van de vreemdste episodes in het Bende van Nijvel-verhaal is de vondst van de achterbank van de VW Golf na de overval in Beersel. Aan de basis van deze vondst lag een getuige die heel de overval heeft gezien, de politie heeft verwittigd, de daders heeft achtervolgd en daarna teruggekeerd is naar het warenhuis.
Deze getuige stond op 10 oktober 1983 met zijn verhaal in verschillende kranten. De belangrijkste elementen uit de getuigenis van Freddy S. zijn:
Samen met Guy D. bevond hij zich kort voor 20.00 uur op de parking van de Delhaize in Beersel.
Hij zag drie gemaskerde mannen (carnavalsmaskers en hoeden) naar de ingang van de winkel lopen.
Eén van de daders greep de jobstudent die de winkelkarretjes verzamelde bij de kraag, bedreigde hem met een bijl en dwong hem de winkel binnen te gaan.
Freddy S. stond slechts enkele meters van de ingang en kon door de verlichte winkel de gebeurtenissen goed volgen.
Hij zag de zaakvoerder verschijnen en een gebaar maken alsof hij de daders smeekte niet te schieten.
Vrijwel onmiddellijk daarna hoorde hij één schot, waarna de zaakvoerder in elkaar zakte.
Hij liep naar een café aan de overkant om de politie te verwittigen.
Vanuit het café zag hij de daders de kassa’s leegroven, klanten die op de grond lagen of neerhurkten, andere klanten die in paniek de parking ontvluchtte en veel mensen die via de nooduitgangen het warenhuis verlieten.
Hij ergerde zich eraan dat hij tijdens het telefoongesprek eerst tal van vragen moest beantwoorden, waardoor volgens hem kostbare tijd verloren ging.
Terwijl hij nog aan de telefoon hing, zag hij de daders de winkel verlaten en naar hun vluchtwagen lopen.
Hij identificeerde de vluchtwagen met grote zekerheid als een zwarte Volkswagen Golf GTI, waarbij hij erop wees dat hij bij d’Ieteren werkte en dergelijke voertuigen goed kende.
Hij zag hoe de daders de achterbank uit de Golf haalden en die achter struiken op de parking achterlieten.
De daders reden vervolgens in de richting van Brussel weg.
Freddy S. probeerde hen nog met zijn eigen wagen te achtervolgen, maar kon hen niet meer inhalen.
Hieronder zijn getuigenis zoals het in De Standaard van 10 oktober 1983 stond:
(...) We vinden twee ooggetuigen van de overval, Freddy S. en Guy D. Zij verwittigden vrijdagavond de politie, willen daarom niet met hun foto in de krant. En we mogen ook hun familienaam niet noemen. “Die bandieten zouden zich wel eens op ons kunnen wreken!”
Paniek
Ze voelen zich het meest ontdaan, zeggen ze, door de brutaliteit waarmee de zaakvoerder werd vermoord. Guy en ik waren even voor 8 u. met onze aankopen op weg naar onze auto op de parking, toen we enkele meter verder, drie mannen met een carnavalmasker en een hoed op, naar de ingang zagen lopen. We vroegen ons af wat er gaande was, zagen toen dat één van die kerels de jobstudent die de boodschappenkarretjes aan 't schikken was, bij de kraag greep, met een bijl bedreigde en naar binnen sleepte. We stonden maar enkele meters van het gebouw.
Daarbinnen was het klaarlicht dus we zagen alles als in een film. De zaakvoerder verscheen, keek naar de drie mannen, maakte een gebaar alsof hij wou zeggen: schiet niet.. Het volgende ogenblik hoorden we een schot en de zaakvoerder zakte ineen.
Ik liep zo hard ik kon naar het café aan de overkant en belde de politie op. Door het venster kon ik goed zien wat er verder gebeurde: het leegroven van de kassa's terwijl rondom iedereen op de grond lag of neerhurkte. Veel klanten waren in paniek weggevlucht. Van de parking waren ze na dat schot weggestoven als vliegen.
Langs de nooduitgangen van het warenhuis kwamen ook veel mensen naar buiten gestormd. Ik wou de politie natuurlijk snel uitleg geven, maar dat ging niet, ik moest eerst een heleboel vragen beantwoorden. Het was om gek te worden. Er ging zoveel tijd verloren. Ik stond vastgekluisterd aan de telefoon, zag de gangsters buitenkomen en naar hun auto lopen. Het was een zwarte Golf GTI. Ja, dat weet ik absoluut zeker, ik werk bij d’Ieteren, dus zeg mij niet hoe een GTI eruitziet.”
“De gangsters haalden de achterzetels uit de auto, gooiden die achter de struiken op de parking en reden weg. Ik kon eindelijk weg van de telefoon, zag ze in de richting van Brussel rijden, ben ze nog met mijn auto achterna gevlogen, maar ze waren natuurlijk te ver weg.” (...)
Bron: De Standaard | 10 Oktober 1983
Zie ook dit artikel dat forumlid Merovinger reeds in 2015 heeft gepost. Het is identiek aan het artikel in De Standaard » Forum
Ik heb de achternaam van de getuige gevonden. Hij heeft een garage gehad aan de Joseph Benssstraat 38 in Ukkel. Van de andere getuige, Guy D. heb ik nergens een spoor gevonden.
Freddy S. heeft de avond van de feiten tegen de politie gezegd dat hij gezien heeft dat de daders de achterbank uit de wagen hebben gehaald. De achterbank werd die avond echter niet gevonden.
Hij zegt in het interview ook "[ik] zag ze in de richting van Brussel rijden, ben ze nog met mijn auto achterna gevlogen, maar ze waren natuurlijk te ver weg".
Dit is vreemd. De daders zijn niet in de richting van Brussel gereden. De daders zijn in de richting van Beersel gereden. De getuige heeft ze ongeveer kunnen volgen tot aan een camping in Beersel » Google Maps
Tekening vlucht daders:
Rode bol: Delhaize
Rode pijlen: richting Brussel
Groene pijl: vluchtweg daders
Groene bol: locatie camping