361

Re: Waver: 30 September

Welke gangster weet wanneer het markt is?

Re: Waver: 30 September

De Basis wrote:

Welke gangster weet wanneer het markt is?

Ook dat is zo en ik denk, naar aanleiding wat ik vernam over die Fransen, dat ze daar ook geen ene moer om gaven! Woestelingen zoals ze kennelijk omschreven worden.

363

Re: Waver: 30 September

Is ook merkbaar in de latere overvallen op o.a. Delhaize. Waren altijd acties met een zeer hoog risico gehalte om ingerekend of zelf gedood te worden. Het gaf hen (al dan niet onder invloed van des stupe) blijkbaar een kick.

Re: Waver: 30 September

Ja, ook ik vind dat het daar alle schijn van heeft!

Re: Waver: 30 September

Het profiel van die mannen is inderdaad psychopatisch hé. De schutter die VDS neerschoot in Aalst had een grijns op zijn gezicht voor hij schoot. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat ze de chaos en de mogelijke confrontatie met ordediensten er graag bij nemen. Trouwens om op kinderen te schieten ben je zowiezo een psychopaat. Er is geen enkele reden of dreigement dat je daar mentaal over kan zetten als je enigszins normaal bent. Erbij lachen is dan totaal gestoord.

Re: Waver: 30 September

Precies! Gewetenloos en ja, totaal gestoord!

Re: Waver: 30 September

Waar the end op doelt is het misschien het volgende. Speurders ontdekten dat Dekaise in zijn wapenregister op 30 september 1982, de dag van de overval dus, een mitraillette had ingeschreven. Het handschrift van de melding van inschrijving in het register was het handschrift van Dekaise zelf. s ‘Anderendaags, stelt men bij nazicht van het wapenregister vast, dat dat wapen op dezelfde dag als de binnenkomst, 30 september 1982, de dag van de overval, uitgeschreven werd in het register. Het handschrift van de melding van de uitschrijving in het register is van mevrouw Dekaise. Bij de uitschrijving staat de naam Willy Pourtois. De BOB van Waver ontdekte voorts dat Willy Pourtois een informant was van de staatsveiligheid. De bron van dit gegeven is een verklaring van Guy Dussart van de BOB van Waver op 6 november 1989 tegenover de Eerste Bendecommissie.

Hebben de daders de levering van dat wapen afgewacht om dan toe te slaan met hun overval? Er is een getuige die formeel zegt dat hij de wagen van de daders ook al de dag voor de overval had zien staan maar toen hebben de daders niet toegeslaan. Tijdens de overval zou één van de daders in het Frans gezegd hebben: "Kom we hebben wat we zoeken ...". Was de overval in opdracht van de staatsveiligheid? Betrof het effectief een wapen of was het iets anders? Kan ‘mitraillette’ iets anders betekenen?

Dussart verklaarde ook nog voor de commissie dat het meer dan een jaar geduurd heeft vooraleer Dekaise heeft toegegeven dat hij een kleine valies of aktetas had gemaakt waarin een mitraillette zat die voorzien was van een geluidsdemper ontworpen door Dekaise  en voorzien was van een ontstekingsknop met een laservisier. Dussart vroeg zich daarbij af waarvoor dit moest dienen? Voor aanslagen?

Feit is dus dat Dekaise in het begin elke medewerking aan het onderzoek weigerde. Zo heeft het ook heel lang geduurd vooraleer Dekaise de volledige lijst van de gestolen goederen voorgelegd heeft aan de speurders. Dekaise heeft die lijst ook meermaals veranderd waardoor er eigenlijk niet vaststaat wat er precies werd gestolen. Het valt ook op dat de daders niet gemaskerd waren en niet geschoten hebben op Dekaise noch op de klanten in de winkel. Wel schoten ze op de aankomende politieagent en tijdens hun vlucht op de rijkswachters bij de verkeersopstopping in Hoeilaart. Wat ook vreemd is is dat Dekaise nooit naar de bijeenkomsten is gekomen voor de slachtoffers en nabestaanden om naar de stand van het onderzoek te komen luisteren. Omdat hij weet dat dit toch maar theater is?

Re: Waver: 30 September

Uit de getuigenis van Sarfatti, journalist bij Le Vif / L'Express, voor de Eerste Bendecommissie op 15 juni 1988:

Sarfatti: Leden van de staatsveiligheid hebben op niet-officiële wijze onderzoek naar de Dekaise-overval gedaan. Het gaat om twee personen. Raes was hiervan niet op de hoogte.

Van Parijs: Dit is toch een indiscretie over een concrete opdracht?

Sarfatti: Ik had het over actuele info, waar ik niets van weet. Dit is gebeurd nà de dood van Mendez (1986) (*), terwijl Dekaise in 1982 is overvallen. Ze hadden contact met Dekaise en de broer van Mendez [José Mendez].

Coveliers: Ziet u verband met het PV van de Waverse BOB?

Sarfatti: Dat is mogelijk: het gaat hier om destabilisatie en buitenslandse betrokkenheid en dan is de staatsveiligheid niet ver uit de buurt.

Dedecker: Merkwaardig dat Raes niet op de hoogte is. Kan het ook zijn dat hij kennis loochent, of heeft een ander op eigen houtje gehandeld. Is Raes op de hoogte van alles?

Sarfatti: Raes weet niet alles, maar kent wel de delicate zaken. Dit is echter een delicate zaak, daar het 1. over het banditisme gaat en 2. de leden van de staatsveiligheid niet officieel maar wel met hun lidkaart handelen. De naam van Smets valt bij de moorden, maar zijn betrokkenheid is onwaarschijnlijk gezien hij, geschaduwd werd. Smets had veel vijanden.

Laurent: Ging het over een werkelijk onderzoek, of wou men checken wat Dekaise wist? Stel eens voor dat de staatsveiligheid mogelijk bij de overval betrokken was! Was m.a.w. hun doel de identifikatie van de overvallers niet?

Sarfatti: Het gaat eerder om een algemeen onderzoek, naar de relaties. Het is merkwaardig gezien de contacten met de gerechtelijke politie, ondermeer in Nijvel.

Gerdekens: Waarom werd de naam van Smets erbij betrokken?

Sarfatti: Het gaat hier om een afrekening n.a.v. de WNP-affaire.

(*) Wijst de nota over mijnheer X naar deze operatie?

369

Re: Waver: 30 September

Bedankt voor de info Merovinger. Het was (is) inderdaad zo dat het gedrag van Dekaise zelf vragen deed (doet) oproepen. Mede omdat hij als wapenhandelaar en accessoir-ontwikkelaar (bv. het koffertje) bijna met niemand anders dan duistere figuren in contact stond en zaken deed. Of je dat alles op één hoop mag smijten met de overval van 30 september is een goeie vraag.

370

Re: Waver: 30 September

Dekaise werkte het onderzoek tegen stel ik vast. Hij verklaarde aan de speurders de volgende zin: Als u dat weet ben ik verloren! Onwettelijke wapenleveringen of wapens tegen drugs?