441

Re: Waver: 30 September

Midden op de foto bovenaan pagina 49 een onderdeel wat sterk lijkt op B30 van de gevonden voorwerpen tijdens de duik in 1986 gevonden in de zwaaikom van Ronquières. Niet identiek want volgens mij hebben veel (alle?) wapens waar je een riem aan kan hangen dit onderdeel.

442

Re: Waver: 30 September

Vraag: weet iemand vanuit welke garage de politie is gebeld?

dim wrote:

Een vermoedelijk huidig familielid uit 's Gravenbrakel staat nogal dicht bij de familie Ickx (de autopiloot), dewelke op haar beurt ... maar verder niet veel te vinden over die William Stillemans.

En kan je hier wat dieper op ingaan dim?

443

Re: Waver: 30 September

Trojan wrote:

Vraag: weet iemand vanuit welke garage de politie is gebeld?

Het antwoord op die vraag staat al in dit topic.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

444

Re: Waver: 30 September

Bedankt Ben voor je tussenkomsten. Hierdoor ben ik wel naar deze topic gaan kijken en zie ik een krantenknipsel over de "Bende van Anthemus". Bijzonder intrigerend...

445

Re: Waver: 30 September

De overvallers van de wapenwinkel Dekaise hadden een weegschaal in de auto, was deze om zelf kogels te produceren (gewicht afmeten)?

Is het mogelijk dat deze overval in scene gezet is om op deze manier aan wapens te geraken? Ik bedoel hiermee dat Dekaise op de hoogte was van wat er ging gebeuren?

446

Re: Waver: 30 September

AJ85 wrote:

Is het mogelijk dat deze overval in scene gezet is om op deze manier aan wapens te geraken? Ik bedoel hiermee dat Dekaise op de hoogte was van wat er ging gebeuren?

Lijkt me niet, hij werd namelijk zelf flink toegetakeld.

447

Re: Waver: 30 September

(...) De drie jongens zijn vrienden uit het Pajottenland. De jongste is 18 jaren oud, de oudste 20. Echter, meer wouden de jongelingen niet vertellen aan Het Laatste Nieuws. “Eerlijk: we zijn bang”. Het nieuws van de afgelopen dagen en de sterke vermoedens van manipulatie in het dossier joegen de jongeren schrik aan. “Wie weet tot wat die gasten in staat zijn? Daarom, alstublieft: verzwijg onze namen”

Omwille van de sterke media-aandacht rond het dossier van de Bende van Nijvel de afgelopen dagen vonden de jongelingen het nodig om hun vondst aan de autoriteiten over te dragen. Procureur-generaal Christian De Valkeneer heeft reeds zijn dank uitgesproken ten aanzien van het drietal. Men onderzoekt nu of en wat de wapens te maken hebben met de Bende. De wapenkisten bevatten immers serienummers die men kan traceren. gevonden revolver toont dan weer een gelijkenis met een van de revolvers die gestolen zijn bij de ’82-overval op Wapenhandel Dekaise in Waver. “Deze wapens kunnen [inderdaad] van de Bende zijn”, aldus De Valkeneer. De kans op bruikbaar DNA is volgens de procureur-generaal echter “zeer klein”.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

448

Re: Waver: 30 September

Wat mij steeds verbaasd heeft, is dat de vluchters in de Santana geen trage R4 kunnen afschudden op het stuk tussen Waver en Overijse. Deze snelle brede weg is Francorchamps waardig, met tal van uitwijkmogelijkheden links en rechts. Volgens de foto hebben ze van nummerplaat gewisseld (dom?) waar vroeger een kartingsparcours was herinner ik mij. Dan hebben ze nog km's lang de tijd om een R4 er af te rijden or een brede snell baan alvorens ze in Overijse centrum komen. Daarna hebben ze nog is 7km en 2 E411 opritten om die Renault te kijk te zetten richting Hoeilaart.

Ze kenden de streek of de weg naar hun schuilhol (parking Beau Site? Brugstraat?) zeer goed ... ofwel helemaal niet. Maar ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat ze een plezant kat en muis spelletje gespeeld hebben met dat R4'tje met als hoogtepunt een schietpartij voor het rood licht aan de Koldam! Was deze dag opgezet spel in de creatie van een mythe of waren hier geen ervaren daders bezig.

Re: Waver: 30 September

Finn, in mijn mening zijn er tijdens deze 'stop pauze' een aantal zaken gebeurd.

  • het wisselen van nummerplaat

  • de transfer van gestolen Dekaise-wapens naar de blauwe BMW van Bruno Vandeuren

  • mogelijk wissel van Bende-leden

Dit laatste vooral omdat deze heel goed wisten wat ze met de R4 van de toenmalige rijkswacht van plan waren. Was dit het eerste moment om de onkunde van de rijkswacht aan te tonen?

450

Re: Waver: 30 September

Als het verloop van die dag van de overval bekeken wordt, zijn er 2 wagens. Bij de overval op Dekaise is er eerst spraken van een Audi 80, die wagen zou al uren eerder in de straat gestaan hebben. Met die wagen zijn de daders gevlucht, het opsporingsbericht ging ook over een Audi. Na de overval op Dekaise heeft de BOB een blauwe Santana opgemerkt. Het meest logische is dat er 2 wagens waren, als er een wissel van bendeleden was, is er zeker een tweede wagen. Hoe het ook bekeken wordt, in Waver zijn er meer daders dan enkel deze in de Santana.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.