811

Re: Waver: 30 September 1982

Wat ik nog wil toevoegen: Bouhouche was wapenfanaat. Het merendeel van de wapens die gestolen werden bij Dekaise, dat was spul waar geen enkele pro zich een breuk zou aan hebben getild. Cowboyrevolvers, gedemilitariseerde Enfields en een gedemilitariseerde MP-40, ga weg.

Véél beter gerief voor overvallers (te zien op de foto's van de zaak onmiddellijk na de feiten) is daar gewoon achtergebleven.

Wat wel intrigeert is het feit dat een aantal bendewapens aangepast werden, dat er herladen munitie werd gebruikt. Dat wijst op een expertise die niet blijkt uit wat de daders bij Dekaise meegenomen hebben.

Ik kan me ergens inbeelden dat iemand zoals bv. Bouhouche de overvallers zou gecoacht hebben 'zie dat jullie beslist dit en dat meehebben' maar dat bv Bouhouche er fysiek bij was, ik zie dat niet.

812

Xenophon wrote:

Wat ik nog wil toevoegen: Bouhouche was wapenfanaat. Het merendeel van de wapens die gestolen werden bij Dekaise, dat was spul waar geen enkele pro zich een breuk zou aan hebben getild. Cowboyrevolvers, gedemilitariseerde Enfields en een gedemilitariseerde MP-40, ga weg.

Misschien was het meenemen van deze wapens juist om te maskeren waar ze wel voor kwamen.

Of toch gewoon brute amateurs op zoek naar wapens, die pakken wat ze voor handen krijgen, zoals bij het eendenroer van wapenhandelaar Bayard. De vraag is of dit ook een keuze zou zijn van Bouhouche.

813

Dat eendenroer zou geen professional gepikt hebben: zwaar, lomp, een kaliber dat niet frequent voorkwam en na twee schoten is het gedaan met spelen. Enige voordeel: als dat ding op je gericht wordt en je ziet die lopen dan denk je aan een treintunnel ... Vergelijk met de later optredende Winchester defender riot guns: goedkoop, vrij verkrijgbaar zonder enig risico, lichter, minder terugslag maar even dodelijk, capaciteit van 6 of 7 schoten vooraleer moest worden herladen. Conclusie: amateurs.

Mààr: de veiligheid op dat eendenroer was wel omzeild, van andere wapens was de slagpin vervangen, sommige munitie was herladen. Conclusie: iemand die toch redelijk weet wat hij doet moeide zich ermee.

Hoe die twee verenigen? Ik denk dat als je 'Dekaise' oplost, je weet hoe de vork aan de steel zat.

814

Die combinatie van amateurisme en niets ontziende professionaliteit? Inderdaad moeilijk te begrijpen. Er is al geopperd, hier op dit forum dat de voor de bende atypische raid op Dekaise niets met de andere bendefeiten heeft te zien. Het is ook het enige feit waarbij er zoveel tips en herkenningen naar de (ongemaskerde) daders leiden. Helaas niets echt concreet.

Django68 wrote:

Er is al geopperd, hier op dit forum dat de voor de bende atypische raid op Dekaise niets met de andere bendefeiten heeft te zien. Het is ook het enige feit waarbij er zoveel tips en herkenningen naar de (ongemaskerde) daders leiden. Helaas niets echt concreet.

Uit de ballistiek bleek duidelijk dat de Dekaize-aanval verband hield met de andere aanvallen.

816

Een paar dagen na de overval in Waver, in de week van 3 oktober, worden in Prinsendal in Overijse 4 patronen van het kaliber 7.65mm gevonden op een vuilnisbak die tegenover huis nummer 22 staat. Prinsendal is een straat tussen Hoeilaart en Jezus-Eik » Google Maps

In dezelfde straat woonde in huis nummer 4 een wapenhandelaar.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

817

Correctie : Deze mysterieuze patronen gevonden op een vuilnisbak niet ver van de plaats van de schietpartij in Hoeilaart (Prinsendaal 22/24 in Overijse) zijn van cal. 9mm luger/parabellum. Deze niet-gevuurde patronnen lijken, althans voor zover ik op de foto kan zien, te hebben "geleefd", d.w.z. ze hebben vlekken, krassen, slagen alsof ze een bepaald aantal keren zijn geladen of gelost, of zelfs losgeraakt...

818

Bouhouche herlaadde zijn munitie.

819

Niets zegt dat deze munitie ergens iets mee te maken had. Bedenk: waarom zou je dat ostentatief ergens achterlaten na dergelijke feiten terwijl je een paar patronen evengoed in de vuilnisbak of in een rioolputje had kunnen droppen en ze nooit gevonden waren. Het lijkt op munitie die ergens in een zak ofzo is blijven rondslingeren gedurende lange tijd.

820

Xenophon wrote:

Niets zegt dat deze munitie ergens iets mee te maken had.

Inderdaad, en ik wil ook absoluut niet beweren dat de Bende die munitie daar heeft achtergelaten. Het is enkel vanwege de locatie en de datum dat het relevant zou kunnen zijn.

Maar zelfs als de munitie van de Bende was, dan heeft dat - kort door de bocht - geen enkele meerwaarde.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube