Re: Getuigenverklaringen

Ben wrote:

Over getuigenverklaringen na - in dit geval - een moord:

(...) En dan is er natuurlijk nog die robotfoto, die de politie zondagavond al verspreidde. De tekening toont een man, zonder speciale kenmerken. De tekening zou voornamelijk gebaseerd zijn op de verklaring van de zoon. Kalend, kort grijs haar, normaal gebouwd: die beschrijving gaat natuurlijk op voor wel meer mannen.

Eén week na de moord wordt er dus al een robotfoto verspreid van de verdachte. Kan men dat nog ernstig noemen? Veel beter is het om een paar jaar te wachten en dan een robotfoto te maken onder hypnose » Forum

42

Honderdtal getuigen opnieuw verhoord te Jumet

Het is duidelijk de wens van onderzoeksrechter Lacroix uit Charleroi om klaarheid te brengen in het raadselachtige dossier van de zogeheten “Bende van Nijvel”. Nadat hij reeds tot de wedersamenstelling overging van de bloedige overvallen te Nijvel en Halle, laat de onderzoeksrechter nu weer getuigen verhoren van diverse moorddadige raids, onder wie die van Eigenbrakel en Overijse. Die verhoren worden te Jumet afgenomen en begonnen reeds maandag. In totaal moeten zo'n 100-tal getuigen worden ondervraagd. Deze van de Delhaize te Overijse komen heden donderdag aan de beurt.

Gevolgen

“Wat kan ik in godsnaam gaan vertellen”, zegt een getuige uit Overijse. “Op die bewuste avond in september 198S was ik inderdaad met mijn schoonzus in de Delhaize te Overijse. Net toen ik aan de kassa was, kwamen de overvallers schietend naar binnen. Zoals iedereen heb ik me zo vlug en zo diep mogelijk gebukt. Ik zou zelfs niet weten hoeveel overvallers er waren, laat staan dat ik ze zou herkennen. Het nieuwe verhoor, om wederom dit verhaal te gaan doen, heeft geen zin. Een erge wonde wordt terug open gewreven. En wat moet dat dan zijn voor de familieleden van de slachtoffers …”

Het ontnemen van het dossier, gekend onder de benaming “Bende van Nijvel” aan de ter plaatse gevestigde gerechtelijke diensten heeft vele gevolgen. Niet alleen verloor onderzoeksrechter Schlicker te Nijvel alle bevoegdheden terzake, met het aanduiden van het parket van Charleroi als “dominus litis” blijkt men nu toch komaf te willen maken met deze veel te lang aanslepende zaak. Het nut van het andermaal onderhoren van alle mogelijke getuigen lijkt echter twijfelachtig. Vermoed kan worden dat men de getuigen zal vragen de intussen gevonden wapens (o.a. in het kanaal) te herkennen als de moordwapens.

“Aan de kassa naast mij werd een vrouw doodgeschoten”, vertelt een andere getuige. “Dat beeld vergeet ik nooit, maar de persoon achter het masker herkennen kan ik niet.”

Emotie

“Samen met mijn vrouw schoof ik aan aan één der kassa's in de Delhaize te Overijse. Ons zoontje was al vooruit gelopen naar het hobbelpaard aan de ingang. Schietend kwamen de moordenaars binnen. Ik zag ons zoontje niet meer. Ik hoorde boven het geroep en gegil het huilen van een kind, ons kind? Plots werd er nog eens geschoten. Een onbekende persoon had ons zoontje intussen gegrepen en beschermd. Hoe wilt men dat ik die gangsters kan herkennen of beschrijven. De emotie maakte denken of opletten onmogelijk. Liefst was ik alles vergeten.”

Heden donderdag worden talrijke getuigen te Jumet verwacht door rijkswacht en gerechtelijke politie. Een bus van de rijkswacht zorgt voor vervoer vanuit Overijse en terug. Een tolk zal voor de vertalingen zorg dragen. De meeste getuigen zouden het liefst van al deze ellende voor eeuwig vergeten. Het opnieuw confronteren van al deze personen met de doffe nasmaak van een avondje winkelen komt erg zwaar over. Dat iedereen, en eerst en vooral de slachtoffers van de moorden, wenst dat de daders gepakt en gestraft worden is duidelijk. Blijkt dit echter om welke reden ook niet tot de menselijke mogelijkheden te behoren, dan dient proceduraal het dossier afgesloten te worden.

Onvermogend

Vindt men immers nieuwe sporen, kan men het altijd heropenen. Maar voor bepaalde getroffenen is een “zonder gevolgstelling” nodig opdat een vergoeding kan worden bekomen. Bij toepassing van de wet van 8 augustus 1985 kunnen slachtoffers van gewelddaden aanspraak maken op een wettelijk bepaalde vergoeding indien enerzijds de daders onvindbaar zijn, en anderzijds deze daders onvermogend zijn.

Door het van kracht maken van de uitvoeringsbesluiten op deze wettelijke regeling wordt dit Fonds gespijsd. Een beroep op dit Fonds kan gebeuren (elke veroordeelde tot een criminele of correctionele hoofdstraf krijgt een bijkomende boete van 5 fr. x 60, K.B. van 18.12.1986 - B.S. 20.2.87).

Zodra de zaak geregeld is door een veroordeling of een klassering zonder gevolg, kunnen de slachtoffers een procedure aanhangig maken. Akkoord, de wonden blijven, een geliefd familielid kan niet worden vervangen door een geldbedrag, maar anderzijds blijft elke welkdanige hulp welkom.

Bron: Gazet van Antwerpen | 25 Juni 1987

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

43

(…) ”Voor de documentaire [over de moord op Olaf Palme] zijn we erg in de breedte gegaan. We hebben gesproken met politiemensen, met kennissen en familie van Christer en met externe deskundigen.”

Zo kwamen jullie terecht bij een gerechtspsycholoog van de Universiteit Antwerpen.

“In het onderzoek naar Palme zijn de wildste theorieën geopperd, al dan niet gekoppeld aan ‘passende’ getuigenverklaringen. We wilden nagaan hoe betrouwbaar getuigenverklaringen zijn. Zo kwamen we uit bij Miet Vanderhallen, gerechtspsycholoog en prof aan de UAntwerpen, en haar collega Anna Sagana van de universiteit van Maastricht. Zij leggen uit dat getuigenverklaringen lang niet altijd zijn wat ze lijken, terwijl er buiten justitie vaak net veel waarde aan wordt gehecht. Zo ontstaat al vlug een vertekend beeld. Naar onze mening speelt dat ook bij de zaak-Palme. In de media zijn verkeerde conclusies getrokken die tot dwaalsporen leidden.”

“Verregaande conclusies trekken op basis van getuigenverklaringen is gevaarlijk, omdat herinneringen mettertijd kunnen veranderen. Zo wordt het moeilijk om dingen te bewijzen. Daarom zitten zoveel gerechtelijke onderzoeken in het slop.”

Bron: Gazet van Antwerpen | 28 Februari 2025

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

44

Een artikel uit 1998:

Ons geheugen is onbetrouwbaar

Hoe betrouwbaar is ons geheugen? Herinneren wij ons met zekerheid wat er in het verleden met ons is gebeurd? Of niet? In het licht van de recente Belgische gebeurtenissen en van het komende verslag van de Commissie-Verwilghen zijn dat redelijk pregnante vragen geworden. Recent wetenschappelijk onderzoek toont aan dat onze herinneringen, zeker van fenomenen die wij niet al te bewust hebben beleefd, makkelijk worden bijgekleurd. Je kunt zelfs valse herinneringen inplanten, beweert de Amerikaanse psychologe Elizabeth Loftus. (...)

Lees hier het hele artikel » Nieuws

45

Na heropening cold case: hoe betrouwbaar zijn getuigenissen nog als de feiten 30 jaar geleden zijn gebeurd?

Het is heel lastig om zaken op te lossen op basis van getuigenissen als de feiten lang geleden gebeurd zijn. Dat zeggen experts nadat de politie een opsporingsbericht en een robotfoto heeft verspreid om een ‘cold case’ uit 1993 op te lossen. “De kans is erg klein dat je brein zulke details heeft opgeslagen. En dan nog is het risico groot dat de herinnering niet accuraat is”, klinkt het. (...)

Lees hier het hele artikel » Nieuws