61

Re: Affaires

zenga wrote:

Eén ding weet ik zeker, als ik dergelijke info had gekregen en ik had een gezin met kinderen, dan had ik gezwegen.

Wel, dáárom zijn er in Aalst die dag doden gevallen, Zenga, omdat iemand alleen zijn familie verwittigde en niet de gehele bevolking. Dát is schuldig verzuim, want het bloedbad had vermeden kunnen worden. Kom niet af met "ze hadden mijn familie iets kunnen doen", want ze hadden de Bende kunnen oprollen en dan had níemand nog iets moeten vrezen van deze Bende en haar vertakkingen. Eigenlijk is dergelijk gedrag van die man van staatsveiligheid landverraad, zeker gezien zijn functie. Bovendien beschikt hij over daderkennis, men kan zich dan ook de vraag stellen in welke mate hij medelid was. Nee Zenga, dergelijke mentaliteit hoort op deze site natuurlijk niet thuis, want uit angst zouden we dan beter allemaal zwijgen.

Re: Affaires

Ik zou toch oppassen met dergelijke getuigenissen. Net zoals bij Bonkoffsky is de persoon in kwestie overleden, dus weten we niet precies wat er van aan is. Na de overvallen op Overijse en Eigenbrakel gaven veel mensen elkaar de raad om 's avonds niet naar een warenhuis te gaan. Daar moet niet noodzakelijk iets achter gezocht worden.

Re: Affaires

zeno wrote:

luk paard, ja het is heel merkwaadig dat in al die jaren nooit iemand iets gelost heeft. Daarom is het ook maar de vraag of dit echt wel zo is. Met of zonder vervalste pv’s en getuigenissen; er zijn zoveel speurders/magistraten/onderzoekrechters/Staatsveiligheid bij betrokken geweest tijdens die 35 jaar dat ze het wellicht wel weten. Maar wat kunnen ze bewijzen? Tja daar gaan we weer … Zoals je zegt luc; onderschat de zwijgplicht niet dat die Aalsterse familie elke dag heeft moeten ondergaan zolang hun broer nog leefde. Moesten ze hem verraden terwijl hij misschien hun leven had gered? Vraag is ook; door wie werd Van de Steen getipt? M.a.w. de man/vrouw die meer weet moet nu nog leven en een hekel gehad hebben aan die man van de Staatsveiligheid. Een collega?

Zo is dit inderdaad! En dat er dus zeker verschillende mensen zijn die meer weten, zo niet heel veel weten of zelfs alles weten, kan niet anders dan een feit zijn. Echter zoals jij stelt: bewijzen is nog een heel andere zaak!

64

Re: Affaires

Charly wrote:

Wel, dáárom zijn er in Aalst die dag doden gevallen, Zenga, omdat iemand alleen zijn familie verwittigde en niet de gehele bevolking.

Vs.

Charly wrote:

want ze hadden de Bende kunnen oprollen en dan had níemand nog iets moeten vrezen van deze Bende en haar vertakkingen

Ik zie maar een paar manieren om met de technologie van toen de ganse bevolking te verwittigen. En het zou er altijd op neerkomen dat er geen overval zou hebben plaatsgevonden op die dag (ofwel omdat iedereen op de hoogte was door bv. radiobericht of een megafoon, incl de bende, of omdat de Delhaize gesloten zou zijn). Daaruit afleiden dat ze de bende hadden kunnen oprollen is een beetje te simpel.

Charly wrote:

Nee Zenga, dergelijke mentaliteit hoort op deze site natuurlijk niet thuis, want uit angst zouden we dan beter allemaal zwijgen.

Er is een wereld van verschil tussen als enige over kennis beschikken die iemand kan ontmaskeren/veroordelen en gewoon publiek een stelling innemen cq. een uitspraak doen. In het eerste geval is het probleem voor de ganster van de baan als je dood bent, in het tweede geval heeft het weinig gevolgen voor de dader.

Ik zal het nog extremer stellen: als ik moet kiezen tussen maken dat mijn familie niks overkomt of 100 overvallen waarbij mogelijks doden vallen, dan kies ik nog voor het eerste. Het staat je vrij daarvan te vinden wat je wilt. De situatie zou anders liggen als je weet dat de politie/rijkswacht/staatsveiligheid/... etc je familie kan berschermen. Maar daar ligt het probleem hem net: hoe weet je wie te vertrouwen is met een dossier als de bende.

65

Re: Affaires

Charly wrote:

Wel, dáárom zijn er in Aalst die dag doden gevallen, Zenga, omdat iemand alleen zijn familie verwittigde en niet de gehele bevolking. Dát is schuldig verzuim, want het bloedbad had vermeden kunnen worden. Kom niet af met "ze hadden mijn familie iets kunnen doen", want ze hadden de Bende kunnen oprollen en dan had níemand nog iets moeten vrezen van deze Bende en haar vertakkingen.

Ik wou niet voor mij beurt spreken maar de bedenkingen van Zenga had ik ook al gemaakt. Aanvullend; wie zegt dat JDV daderkennis had? Wie zegt dat hij niemand anders op de hoogte heeft gebracht? Lees ook eens wat ‘angst’ met een mens zoal kan doen.

66

Re: Affaires

Oproep van Walter De Smedt en Jean-Claude Delepière naar aanleiding van de nieuwe tip over de Staatsveiligheid:

(...) De nu aangebrachte tip kan bevestigen wat het comité reeds reveleerde: het bestaan binnen de dienst van een “gecloisonneerde ploeg” onder leiding van de bewuste commissaris Smets, die met medeweten van de grote baas Raes niet alleen onderzoek op extreemrecht deed maar er zelfs in infiltreerde.

Belangrijk is ook de vaststelling van het comité dat er met de door deze dienst opgestelde nota’s “geknoeid” werd zodat de invloed van de Bonvoisin en het succes van zijn politieke CEPIC, de rechtervleugel van de PSC, er sterk door achteruit ging: een voorbeeld van de acties van een politieke politie.

Het nu gereveleerde spoor is niets meer dan een mogelijke aanvulling van het destijds door het Vast Comité I grondig voorbereid en daadwerkelijk gevoerd onderzoek naar de werking van één bijzondere en geheime afdeling binnen de Staatsveiligheid waarvan de dossiers aanvankelijk in het bureel van de administrateur-directeur-generaal werden bijgehouden en waarvan er na de overbrenging van de kast naar een andere locatie vele dossiers verdwenen en nooit werden teruggevonden.

Het zou erg nuttig kunnen zijn indien het comité zijn onderzoek zou hernemen en zou nagaan of de nu gereveleerde piste naar waarheid is: wat wist de Staatsveiligheid en wat gebeurde er mee?

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

67

Re: Affaires

Het Nooit opgeven en tegen de stroom in gaan is zeer vermoeiend .
Deze feiten in een omogelijk dossier kunnen enkel opgelost worden door media druk en nakende verkiezingen .
Ik weet dat sommige naar mij brullen en verwijzen door de vele malen dat er aandacht was naar mij en mijn advocaat .
Wij doen dit enkel voor de vele doden en gewonden die er vielen alsook mijn ouders en zus natuurlijk . Mijn advocaat zijn is geen plezier geloof mij !
ik wil jullie nog bedanken voor de enorme inzet dat ieder van juliie op zijn manier weergeeft op dit forum , ik lees vaak stukjes mee !
Ik denk dat we er gaan komen , teminsten we zullen weten wat en hoe het gebeurde . Strafrechterlijk zal het andere koek zijn .
Door de vele jaren belogen en bedrogen geweest te zijn door de Cwb kan ik enkel media als waakhond inzetten , vertrouwen is niet meer zeker na de laatste spelletjes waar de gewone man niets van weet , maar als overlever alles van ken .

David van de steen ,

68

Re: Affaires

Echt waar je hebt groot gelijk dat je de media inzet als wapen !! En chapeau voor Meester Vermassen dat hij zo zijn nek uitsteekt !!  Zonder Meester Vermassen waren ze nu bij CWB nog altijd met 4 man aan het kaarten en bleven de slachtoffers gewoon in de kou staan !   De vraag ontgaat mij ook niet waarom het gerecht de zaak niet wil of wou oplossen ?

Re: Affaires

Mijn oprecht respect voor David Van de Steen.
Er MOET regelmatig aan de boom geschud worden of anders gaat het onderzoek iedere keer in SLAAPSTAND...
Het is onbegrijpelijk maar het is de werkelijkheid...
Aub David : VERDER SCHUDDEN aan de boom !

70

Re: Affaires

Eens met wat Django schrijft. Heel veel mensen hebben de tip gekregen om niet bij Delhaize te gaan winkelen. Wat belangrijk is wanneer is de tip gegeven, vlak voor de aanslag? En is een bepaalde locatie genoemd, Aalst? Tip is ook weer niet na te trekken. Dit moet zeker uitgezocht worden maar ik ben sceptisch