41 (edited by Hestur 21-12-2010 17:58)

Re: Lembeek: 10 Mei 1982

Jochen, ik denk dat velen hier zeer geïnteresseerd zijn. Wat ons vooral ontbreekt, is een grondige feitenkennis. Op basis daarvan worden er soms theorieën gebaseerd die vaak eenvoudig weerlegd kunnen worden. We hebben daarom nood aan een zo precies mogelijk relaas van wat er juist gebeurd is en welke vaststellingen men achteraf heeft gedaan.

Alle details kunnen daarbij belangrijk zijn. De Bende van Nijvel heeft behalve moorden nog een aantal autodiefstallen begaan. Een zeer belangrijke vraag daarbij is of ze altijd op gelijkaardige manier tewerk ging. Dat zou er namelijk op kunnen wijzen, dat het steeds om dezelfde daders ging met een specifieke modus operandi. Daarvoor hebben we precieze informatie nodig. Zo zit ik met een aantal specifieke vragen:

  • Waar stond de auto juist in de showroom? Moesten er auto's verplaatst worden om de gestolen auto buiten te rijden?

  • Was de garage uitgerust met een alarmsysteem?

  • Heeft iemand in de voorgaande weken interesse getoond in dit model?

  • Welke modellen stonden er nog in de showroom?

  • Hoeveel brandstof bevond er zich in de brandstoftank? Hebben de inbrekers zelf brandstof moeten meebrengen?

  • Stak de sleutel op het stopcontact, of hoe kreeg men deze aan de praat? Als alle sleutels ergens aan een haakje of zo hingen, zoals bij vele garages het geval is, hingen de andere sleutels dan nog allemaal goed? (Misschien moesten ze die allemaal uitproberen?)

  • Zijn er eventueel ook foto's van hoe de showroom er ten tijde van (of zelfs de ochtend na) de feiten uitzag?

  • Was de ruit naar de straatkant toe volledig aan diggelen geslagen? Was dit rechts of links van de toegangsdeur? Is er enig idee of enig spoor hoe ze de ruit kapotgeslagen hebben? (Baksteen, baseballbat, ik noem maar wat.)

  • Heeft effectief niemand dit geluid gehoord?

  • Stonden er die nacht auto's geparkeerd voor de etalage, die deze eventueel aan het zicht onttrokken of het onmogelijk maakten, de etalage uit te rijden?

  • Is er enige duidelijkheid hoe de inbrekers te werk zijn gegaan? Langs welke kant zijn zij binnengekomen? Was dit enkel langs de voorzijde, of waren er ook achteraan sporen van inbraak?

  • Waren er sporen zichtbaar? (Voetsporen, vingerafdrukken, eventueel bloedsporen, iets dat ze verloren waren of achtergelaten hebben, ...)

  • Zijn er gelijkaardige feiten in de omgeving bekend?

In verband met tijdsindeling. Vraag is wanneer (ook hoe laat) de feiten precies gepleegd werden. Wanneer en hoe werd het misdrijf ontdekt? Wanneer waren de feiten nog zeker niet gepleegd?

Je ziet, heel wat vragen. Een gek kan er naar het schijnt meer stellen dan 10 wijzen kunnen beantwoorden. Het is niet de bedoeling je te overrompelen, dus neem gerust je tijd. Ik denk alvast dat het mij en velen hier op het forum ten zeerste zou interesseren, hier meer over te weten te komen.

42 (edited by Merovinger 10-06-2011 12:45)

Re: Lembeek: 10 Mei 1982

Ik ben gisteren eens een kijkje gaan nemen. De garage is heel makkelijk aan de achterzijde bereikbaar via de Steengroefstraat . Enkele lage tuinmuurtjes en hekken overspringen en je kan de achterkant en dak bereiken van de garage.

Zie » Google Maps. Garage heet nu Bourleau.

Volgens wat ik erover gelezen heb zijn de bewoners niet wakker geworden tijdens de diefstal. Klopt het verhaal dan wel van de aan diggelen geslagen vitrine? Daders kunnen garage langs achterkant bereikt hebben, de poort aan de straatkant geopend hebben en naar buiten gereden zijn zonder lawaai te maken noch vitrine kapot te slagen.

43

Re: Lembeek: 10 Mei 1982

Na de diefstal van een Austin-Allegro in Elsene rijden de onbekende gangsters naar Lembeek waar ze in de nacht van 10 op 11 mei 1982 een Volkswagen Santana stelen. Dit is vandaag exact 30 jaar geleden. De daders van deze autodiefstal zijn nooit gevonden.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Lembeek: 10 Mei 1982

Gezien ze altijd een nummerplaat gebruikte van een auto uit de buurt (van woonplaats Bouhouche) lijkt het mij logisch dat we het anders moeten bekijken. Bouhouche ziet in zijn buurt een nieuwe (of misschien het oudere model) Santana VW. Hij zoekt uit waar de wagen te verkrijgen is en daarom kiezen ze voor die wagen. Waarschijnlijk had hij nog wel wat andere wagens op het oog maar omdat die garage het meest kwetsbaar was hebben ze daarvoor gekozen.

Voor mij is 1982 het jaar van de voorbereiding. Eendenroer op bestelling (dat wisten ze wsch via Pourtois als we het verhaal van de tentoonstelling mogen geloven). Bouhouche heeft wapens genoeg dus hij kiest bewust voor dit wapen omdat zijn vriend Pourtois hem dit doorspeelde. Met zo'n wapen creëer je een identiteit. Het wapen viel enorm op. Overval Dekaise was duidelijk op bestelling en voor mij deze wagen dus ook. Verdere conclusies trek ik hier niet uit.

Re: Lembeek: 10 Mei 1982

De conclusie dat Bouhouche achter de Bende van Nijvel zit, is al heel wat. Bewijzen zijn er volgens mij niet.

Re: Lembeek: 10 Mei 1982

De Bende van Nijvel stal een blauwe VW Santana in de nacht van 11 mei 1982 uit het uitstalraam van de Garage Sint-Veroon, Garage Brichau te 1502 Lembeek. Zij waren in Lembeek aangekomen met een Austin Allegro, gestolen in Elsene. Ik was jarenlang buurman van deze garage.

Eén van de uitbaters van deze garage vertelde me dat Bultot voordien een Audi Coupé had gekocht in hun garage. Auto gekocht, afgehaald, en daarna nooit meer gezien. Daarna overval in hun garage. Raar nietwaar? Ik heb dit feit van de aankoop van een Audi Coupé door Bultot in Garage Brichau te Lembeek destijds gemeld aan commissaris Eddy Vos. Waarom koopt een Brusselaar een Audi in Lembeek? Om de garage te verkennen?

47

Re: Lembeek: 10 Mei 1982

Scaramouche wrote:

Waarom koopt een Brusselaar een Audi in Lembeek? Om de garage te verkennen?

Het is verdacht, maar kan je geen garage verkennen zonder een auto te kopen? Dat lijkt me goedkoper.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Lembeek: 10 Mei 1982

In Lembeek zat toch ook die madam die grote sier maakte met het geld van Bende De Staerke die Bultot goed kenden.

49

Re: Lembeek: 10 Mei 1982

Of men kiest bewust deze garage omdat men weet dat Bultot daar een auto heeft gekocht.

50

Re: Lembeek: 10 Mei 1982

Daarvoor lijkt deze diefstal - na de diefstal in Elsene - mij te impulsief.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube