21

Re: Aarschotpiste

Een spoor van de afpersing van Delhaize werd wel degelijk gevolgd. Ik verwijs naar de notities van Substituut Acke. Het is bekend geworden dat twee bestuurders van Delhaize betrokken waren bij de financiering van bordelen in Brussel aan de Aarschotstraat. In 1984 stuit De Baets op een dossier bij de Generale op zwarte rekeningen van Delhaize. In de nota's van de subst. Acke komt ook de vermlding voor: 'Boonen betaalde - Afpersing?'

Re: Aarschotpiste

Volgens mij 2 vliegen in 1 klap: politiek motief & afpersing. Rue d'Aerschot was Frans territorium. Die lieten geen indringers binnen. Gaat om meer dan prostitutie alleen: drugs, witwas, ... Een Franse prostitutie/drugsbende kreeg bescherming van rijkswacht / ARI. Werd ook geholpen bij ontsnapping uit Nederlandse gevangenis. Idem voor bende zwarte cobra. Denk ook aan de aktetas van Claude Dubois.

Re: Aarschotpiste

Kurosawa wrote:

Het zou me niet verbazen dat er ook een chantage van de Delhaize plaats gevonden kon hebben. Ik kan me vergissen, maar was er niet ook dat gerucht dat de gerant van Delhaize Aalst een maîtresse had die hij een 'raam' in de Rue d'Aerschot' aan Brussel Noord geschonken had? En dat die daardoor afpersbaar was voor rijkswachters die 'zakelijke belangen' in die buurt hadden?

Niet zomaar een "raam" maar 8 gebouwen:

https://nsa40.casimages.com/img/2021/01/14/210114090143789248.png
https://nsa40.casimages.com/img/2021/01/14/210114090343565349.png

Re: Aarschotpiste

Amai, die moet zwaar verblind geweest zijn door de liefde voor zijn 'maitresse'. Dan ben je natuurlijk een gedroomd slachtoffer voor mensen met slechte bedoelingen.

25

Re: Aarschotpiste

Zo is die Le Clercq ongewild/onbewust in aanvaring gekomen met de drugs/prostitutiewereld. Ik meen ergens te hebben gelezen dat die 8 panden tezamen destijds goed waren voor een jaarlijkse opbrengst van 18.000.000 Bfr.

Re: Aarschotpiste

Hoe kan je zo iets ongewild of onbewust noemen als die man 8 bordelen (want dat zijn die ramen / gebouwen) kocht in de Rue d'Aerschot?

Re: Aarschotpiste

Dit gaat over tientallen - honderden miljoenen die je afsnoept van de Franse bendes.

28

Re: Aarschotpiste

Kurosawa wrote:

Hoe kan je zo iets ongewild of onbewust noemen als die man 8 bordelen (want dat zijn die ramen / gebouwen) kocht in de Rue d'Aerschot?

Mijn quote (onbewust, ongewild) is misschien wel naïef als het gaat over de aankoop van 8 panden in het Noordkwartier. Wat bezielde die rijke man uit de Beau Monde om zich te gaan verwikkelen in het prostitutiemilieu? Verliefd meer dan waarschijnlijk maar een straat bordelen aankopen kan ook te maken met speculatie op meerwaarde van gebouwen mogelijk met voorkennis.

Re: Aarschotpiste

Dat zou kunnen, Bely. Misschien waren er geruchten dat de boel daar moest plaats maken voor een kantoorwijk. Clean up the ghetto.

Alhoewel ik betwijfel dat nieuwbouwprojecten lucratiever zijn dan de bordelen destijds. Het is natuurlijk wel ideaal om zwart geld wit te wassen.

30

Re: Aarschotpiste

Meer dan geruchten er moeten reeds bouwplannen op tafel hebben gelegen. Feit is dat eind jaren “80” een volledige wijk met bordelen heeft plaatsgemaakt voor kantoorgebouwen/overheidsgebouwen Hierdoor is de Aarschotstraat als een van de weinige straten met raamprostitutie overgebleven met een zekere prijsstijging tot gevolg.