441

Re: Juan Mendez

Een dief is een crimineel, maar daarom nog geen moordenaar.

Re: Juan Mendez

Dat bedoelde ik dus, als je aan alle wapen, kunst of antiekverzamelaars zou vragen of ze op een minder legale wijze een zeldzaam stuk in hun collectie zouden overwegen, het percentage zou hoger liggen dan je denkt. Als al die personen ook potentieel in een gewapende bende kunnen zitten, ik zou niet meer al te graag buiten komen. Verder heb ik nooit met Mendez op café gezeten, dus uitsluitsel zal ik ook niet kunnen geven.

443

Re: Juan Mendez

Was Mendez niet herkend?

Re: Juan Mendez

Wie gaat er beweren dat de leiding van FN Herstal niet op de hoogte was van het doen en laten van Mendez? De man was verzamelaar. Het is best mogelijk dat hij mocht beschikken over bepaalde items en men oogluikend toeliet dat hij zaken voor zichzelf hield in ruil voor het fixen van bepaalde illegale transacties.

Ik heb dan ook moeite met te aanvaarden dat de leiding van FN Herstal niet op de hoogte zou zijn van het doen en laten van hun kaderleden. Dit zou kunnen verklaren waarom er bij FN geen onderzoek werd opgestart.

Gezien de angst waarin Mendez tijdens de laatste dagen voor zijn dood blijkbaar leefde, weten we dat hij weliswaar Bouhouche verdacht van de wapendiefstal bij hem thuis, en sterke vermoedens had, maar niet volledig op de hoogte was van het doen en laten van zijn (ex)vriend. Het overtuigd mij dan ook niet echt om hem te verdenken van betrokkenheid bij de raids van de Bende van Nijvel.

Een heler van wapens is ook niet noodzakelijk een psychopathische moordenaar en iedereen met een wapenverzameling is nog geen terrorist of een gevaarlijke gangster. En ik ben ook niet helemaal overtuigd van het feit of Bouhouche zelf de trekker overhaalde.

445

Re: Juan Mendez

Niemand zegt dat hij betrokken was bij alle raids die aan 'de bende' worden toegeschreven. Dat denk ik ook niet. Maar voor Dekaise zijn er stevige aanwijzingen van minstens betrokkenheid.

Op de Franstalige site staat een relaas van Sartillot, de agent die de vluchtende R4 onderschepte. Hij stond op enkele meters van de schutter die hij identificeerde als Mendez en is toch formeel. Totdat ik lees dat hij een 100% bevestigd alibi (dus niet door de partner, minnares of moeder) had voor het ogenblik van de overval blijft hij alleszins op mijn shortlist staan.

Ik vind dat jullie vrij vlotjes over het feit heen stappen dat de man een crimineel was, alsof verzamelwoede een legitiem excuus is om te gaan stelen, illegaal wapens te verkopen maar beslist niet om geweld te gebruiken. Mendez had geen moeite met diefstal, tot de dag dat hij het slachtoffer was uiteraard. Iemand die bereid is om te stelen en te helen, als die in een situatie komt waarin de keuze is schieten of alles kwijt en jaren gaan brommen, gaan jullie erop rekenen dat hij kiest voor de bak? Ik niet. Misschien dat zo iemand niet vertrekt met die intentie maar stuff happens.

Wie hem omlegde is een andere kwestie maar er zijn geen 5 kandidaten en Bouhouche had een duidelijk motief, een shaky alibi en een wapen dat potentieel in aanmerking kwam.

Voor wat het waard is: Sartillot was niet de enige die hem identificeerde. Ook minstens één getuige te Waver deed dat. Sartillot concludeerde wel dat hij ervan uitging dat Mendez een alibi moet hebben gehad want dat anders de speurders hem wel hadden opgepakt. Een begrijpelijke maar m.i. in dit dossier gevaarlijke redenering.

446

Re: Juan Mendez

Heel erg mee eens. Verzamelwoede is geen excuus om dingen te stelen. Op dat vlak begrepen de vriendjes Bouhouche en Mendez elkaar heel goed blijkbaar. Bouhouche was al betrapt op stelen bij zijn eerste werkgever.

447

Re: Juan Mendez

Heeft er iemand gezegd dat het een excuus is? Het gaat erom dat er een verschil tussen stelen en koelbloedig mensen neerschieten.

Re: Juan Mendez

Xenophon wrote:

Voor wat het waard is: Sartillot was niet de enige die hem identificeerde. Ook minstens één getuige te Waver deed dat. Sartillot concludeerde wel dat hij ervan uitging dat Mendez een alibi moet hebben gehad want dat anders de speurders hem wel hadden opgepakt. Een begrijpelijke maar m.i. in dit dossier gevaarlijke redenering.

Eerste wachtmeester Bernard Sartillot, dacht te Hoeilaart aanvankelijk collega Bouhouche te herkennen. Zijn collega onderluitenant Roland Campine, was daar in eerste instantie echter niet zo zeker van. Later werd de naam Mendez aan hun verklaring toegevoegd. Het feit dat er in al die jaren nooit echt gevolg werd gegeven aan de zware beschuldigingen die beide politiemannen uitten tegen Dani Bouhouche en Juan Mendez doet mij toch afvragen wat was hiervan de juiste reden? Want indien men Bouhouche en Mendez had geconfronteerd met de slachtoffers waaronder Bernard Sartillot, en Roland Campine had men uitsluitsel kunnen krijgen over hun mogelijke betrokkenheid.

Dat een getuige Mendez zou hebben herkend te Waver, is meer dan toevallig. Juan Mendez was geen gekend figuur. Ik vraag mij dan ook af in hoeverre deze getuige gemanipuleerd werd met het oog op de eventuele vervolging van Bouhouche, zeker omdat vaststaat dat er vanaf de aanvang van het onderzoek één en ander is misgelopen en gewild of ongewild nooit meer is bijgestuurd.

Er zijn immers nog meer dan genoeg gangsters die op elkaar lijken en in aanmerking komen voor deze overval. Over een aantal onder hen wordt in Vlaanderen al jaren in alle talen gezwegen. Want insinueren dat Daniel Dekaise zelf betrokken was bij deze moorddadige diefstal om Bouhouche en Mendez te kunnen introduceren als verdachte is ronduit degoutant! De man werd half dood geslagen en had evengoed kunnen overlijden aan zijn verwondingen. Een persoon met de kolf van een geweer herhaaldelijk op het hoofd slagen is niet echt onschuldig en valt moeilijk te doseren. 1 slag op het hoofd kan al voldoende zijn om te sterven.

En indien men de getuigen in de winkel wegzet als onbetrouwbaar, staan we natuurlijk nergens, want wie zegt dat de overige getuigen op de straat geloofwaardig waren in hun beweringen?

Dus indien de overval werd gepleegd uit verzamelwoede; Waarom dan een hold-up op klaarlichte dag, waarom werd er om tot de actie over te gaan niet gewacht tot rond sluitingstijd wanneer er sowieso minder volk op straat loopt? Waarom werd Daniel Dekaise niet s’ochtends opgewacht, toen hij zijn winkel opende om hem vervolgens te overmeesteren?

Waarom werd er in dit smalle straatje waar voorbijgangers de aanwezige personen in dit kleine winkeltje makkelijk konden zien staan, op zijn minst niet gewacht tot er geen klanten meer in de winkel aanwezig waren? Waarom moesten de twee aanwezige klanten in de winkel persé slachtoffer worden van dit onnodig bruut geweld?

Waarom werd ‘het genie’ Daniel Dekaise half dood geslagen (zeg gerust gemarteld), een man wiens expertise door vriend en vijand alom werd geprezen, een man die Bouhouche en c° om de haverklap nodig hadden om hun wapens te laten nakijken en/of verbeteren? En waarom moest de toegesnelde agent persé worden afgemaakt?

Want verzamelwoede kan het brute geweld dat wordt aangewend door de Bende van Nijvel niet verklaren. Ik ben toevallig nogal thuis in de wereld van verzamelaars (geen wapens voor alle duidelijkheid) en kan U vertellen dat verzamelwoede een ziekte is die het slechtste in mensen bovenhaalt, en waarbij diefstal (ook bij vrienden) niet ondenkbaar is. Ik zou zelfs zeggen (en ik overdrijf niet graag) dat verzamelwoede te vergelijken is met een drugverslaving. En gebruikers hebben geen vrienden, zij hebben enkel elkaar nodig om aan hun spul te geraken.

Laat ons niet hypocriet doen. Wapenhandel is fundamenteel verwerpelijk. Maar Mendez was salesman van een gerenomeerd bedrijf en veroorloofde zich bepaalde items die hij anders nooit kon bemachtigen. Indien we gelijk welk personeelslid van een willekeurig bedrijf dat zaken mee naar huis neemt, gaan bestempelen als gangster /sadistische moordenaar, dan moeten we dringend gevangenissen bijbouwen. Juan Mendez liet bepaalde items uit zijn bedrijf veranderen van eigenaar, en mogelijk was men bij de directie van FN daarvan op de hoogte? Dit gaat de leiding van FN heus niet aan onze neus komen hangen!

Men gaat enorm kort door de bocht om de commercieel directeur van FN te koppelen aan de raid op Dekaise en van Mendez een gewetenloze moordenaar te kunnen maken.

449

Re: Juan Mendez

Na 1981 verving Juan Mendez dus de fameuze Carlos Davilla Del Pielago die FN Herstal moest verlaten na in opspraak te zijn geraakt door drugshandel en zijn relaties met de CIA. Het onderzoek tegen Carlos Davilla Del Pielago werd geleid door Madani Bouhouche van de Bijzondere Opsporingsbrigade (BOB), die niet lang daarna zelf wegens illegale wapenhandel werd vervolgd.

Definieer 'toeval'...

450

Re: Juan Mendez

highonprozac wrote:

Eerste wachtmeester Bernard Sartillot, dacht te Hoeilaart aanvankelijk collega Bouhouche te herkennen. Zijn collega onderluitenant Roland Campine, was daar in eerste instantie echter niet zo zeker van.

Omgekeerd. Het was Campine die met de stelling over Bouhouche kwam. Zie o.m. post van Sartillot op het Franstalig forum:

Nous n’avons jamais affirmé avoir reconnu Bouhouche et crts. C’est en poursuivant la santana que Campine a dit "je crois que c’est Bouhouche à l’arrière". Nous collions la santana dans la descente de Overijse, et sur la bande de gauche. C’est dire que le trio avait bien remarqué notre présence, et que la poursuite a continué de plus belles dans les dédales d’Overijse jusqu’au feu rouge d’Hoeillart. Faut-il ajouter que Bouhouche est un collègue dont le look ne pouvait échapper.

Hij stelt dus dat de achterste leek op Bouhouche maar heeft nooit met 100% zekerheid verklaard dat het Bouhouche was.

highonprozac wrote:

Later werd de naam Mendez aan hun verklaring toegevoegd.

Sartillot 'voegde' Mendez (die hij niet kende) toe wanneer na diens dood in 1986 diens foto getoond werd op TV. En hij was zeker. Had er ook op een paar meter vandaan gestaan.

Het is overigens merkwaardig hoe posters die zweren bij de getuigenverklaringen van bv. David Van de Steen over de daders stellen dat ingeval van Mendez getuigenverklaringen niets waard zijn.

highonprozac wrote:

Het feit dat er in al die jaren nooit echt gevolg werd gegeven aan de zware beschuldigingen die beide politiemannen uitten tegen Dani Bouhouche en Juan Mendez doet mij toch afvragen wat was hiervan de juiste reden? Want indien men Bouhouche en Mendez had geconfronteerd met de slachtoffers waaronder Bernard Sartillot, en Roland Campine had men uitsluitsel kunnen krijgen over hun mogelijke betrokkenheid.

Zie hierboven. Bouhouche werd nooit formeel herkend. Mendez was overleden toen Sartillot hem herkende, en daar werd wel degelijk pv van gemaakt. Alleen, Sartillot voegt eraan toe dat er geen gevolg werd gegeven aan zijn verklaring dus hij veronderstelt dat Mendez wel een alibi zal gehad hebben.

highonprozac wrote:

Dat een getuige Mendez zou hebben herkend te Waver, is meer dan toevallig. Juan Mendez was geen gekend figuur. Ik vraag mij dan ook af in hoeverre deze getuige gemanipuleerd werd met het oog op de eventuele vervolging van Bouhouche. Zeker omdat vaststaat dat er vanaf de aanvang van het onderzoek één en ander is misgelopen en gewild of ongewild nooit meer is bijgestuurd.
Er zijn immers nog meer dan genoeg gangsters die op elkaar lijken en in aanmerking komen voor deze overval. Over een aantal onder hen wordt in Vlaanderen al jaren in alle talen gezwegen.

Ik denk dat je om dit uit te klaren de originele pv's zou moeten lezen.

highonprozac wrote:

Want insinueren dat Daniel Dekaise zelf betrokken was bij deze moorddadige diefstal om Bouhouche en Mendez te kunnen introduceren als verdachte is ronduit degoutant! De man werd half dood geslagen en had evengoed kunnen overlijden aan zijn verwondingen. Een persoon met de kolf van een geweer herhaaldelijk op het hoofd slagen is niet echt onschuldig en valt moeilijk te doseren. 1 slag op het hoofd kan al voldoende zijn om te sterven. En indien men de getuigen in de winkel wegzet als onbetrouwbaar, staan we natuurlijk nergens, want wie zegt dat de overige getuigen op de straat geloofwaardig waren in hun beweringen?

Wie insinueert dat het doorgestoken kaart was? [...]

highonprozac wrote:

Laat ons niet hypocriet doen. Wapenhandel is fundamenteel verwerpelijk. Maar Mendez was salesman van een gerenomeerd bedrijf en veroorloofde zich bepaalde items die hij anders nooit kon bemachtigen. Indien we gelijk welk personeelslid van een willekeurig bedrijf dat zaken mee naar huis neemt, gaan bestempelen als gangster /sadistische moordenaar, dan moeten we dringend gevangenissen bijbouwen. Juan Mendez liet bepaalde items uit zijn bedrijf veranderen van eigenaar, en mogelijk was men bij de directie van FN daarvan op de hoogte? Dit gaat de leiding van FN heus niet aan onze neus komen hangen! Men gaat enorm kort door de bocht om de commercieel directeur van FN te koppelen aan de raid op Dekaise en van Mendez een gewetenloze moordenaar te kunnen maken.

Wat diefstal is, staat gedefinieerd in Art. 461 SW. Loondiefstal in Art. 465. Of dat nu een lolly, een wagen of een tweeloop is doet niet ter zake. Wie diefstal pleegt is een dief, begaat een wanbedrijf en is een crimineel. Dat is geen kwestie van interpretatie. De versie van 'dingen laten veranderen van eigenaar' smile zoals jij het noemt waar Mendez mee bezig was, is diefstal. FN heeft dat ook bevestigd. Als het gaat om wapens komen daar nog eens misdrijven ivm de wapenwet bovenop.

Niemand zegt dat Mendez een gewetenloze moordenaar was, maar hij is wel een solide verdachte voor de zaken bij Dekaise. Hij en Bouhouche waren overigens met nog veel meer bizarre zaakjes bezig.

En pour la petite histoire: toen Sartillot zijn versie over de gebeurtenissen rond Dekaise plaatste op het Franstalig forum, ontstak forumlid 'B.R.' in een Franse colère. Je mag raden welk illuster personage achter die letters schuil bleek te gaan (michel, de administrator, sprak hem erop aan en hij bevestigde zijn identiteit).