Re: Juan Mendez

Zelfs als hij niet rechtstreeks betrokken was, is het verre van ondenkbaar dat er iets van Dekaise, al dan niet gedemonteerd, bij Mendez is terecht gekomen. Het ene sluit dus het andere niet uit. Bovendien is er tot vandaag nog steeds discussie tussen onderzoekers, getuigen en slachtoffers over aard en type wapens gebruikt tijdens de overval in Aalst.

Re: Juan Mendez

Hij zou hebben gezegd dat de baas van de vermoorders Dani was genoemd.

Xenophon wrote:

Asterix werd vermoord in januari 1985, op de parking van het Westland Shopping Center, zittend in zijn wagen, kogel achter zijn rechteroor, kaliber .380 ACP (9 mm short). Hij had verklaard dat de leider van 'de bende' een politieman zou zijn, over iets gelinkt aan Mendez weet ik niets maar ik weet ook bijlange niet alles, zou interessant zijn maar bedenk: zijn kaartje werd geknipt een jaar vóór Mendez.

.380 was geen kaliber voor een man zoals Dani. Mendez was dom. De slimste is degene die overleeft en geniet van de buit.

473

Re: Juan Mendez

Etienne1420 wrote:

Mendez was dom. De slimste is degene die overleeft en geniet van de buit.

Als je het financieel bekijkt zijn er weinig gekende verdachten die financieel gefloreerd hebben. Ik kan me er eigenlijk maar twee voor de geest halen. Eén van hen is inderdaad Mr Sympa die graag zijn medemens helpt, hoewel de hulp meestal met een gezondheidswaarschuwing komt.

Nog eens opgezocht: Asterix ontmoette inderdaad het kaliber .380 ACP maar het waren vier kogels, achter en boven het rechteroor. Iemand die zeker wilde zijn. De schutter zat naar verluidt in de wagen, dat maakt een demper lastig. Zal zeker gehoorschade opgelopen hebben.

474

Re: Juan Mendez

X: iemand met gehoorschade terugvinden is niet evident maar toch succes gewenst met jouw verdere zoektocht.

Etienne: wie is de slimste volgens jou? Mendez kan niet dom geweest zijn, hooguit een drama-queen.

475

Re: Juan Mendez

Hmmm; van alle mogelijke wijzen van aanpak denk ik dat die in de laatste 10 zou staan. wink Naast het feit dat ik niet op zoek ben, werk genoeg waar ik wél voor betaald word.

Re: Juan Mendez

P-51 wrote:

Etienne: wie is de slimste volgens jou ? Mendez kan niet dom geweest zijn, hooguit een drama-queen.

Bob.

477

Re: Juan Mendez

Mijn stem: J-F

478

Re: Juan Mendez

highonprozac wrote:

Het irritante aan jouw herhaaldelijke commentaren op mijn uiteindelijk zeer occasionele en vrijblijvende posts, is ondermeer dat je het doet uitschijnen alsof je de ironie en het bijtende cynisme van mijn post niet zou begrijpen?

Als ik dat niet begrijp, dan is het omdat het niet duidelijk is.

highonprozac wrote:

Wat zou betekenen dat we opgezadeld zitten met een geestelijk achtergestelde moderator, wat natuurlijk zeker niet de bedoeling kan zijn.

Kunnen we aub een beetje beleefd blijven.

Spectator Of Life wrote:

Deze post vind ik waarlijk ontroerend, omdat dat de eerste keer is dat ik ooit iemand iets positiefs hoor zeggen over Bouhouche en het zoeken naar iets menselijks in de grootste monsters is iets wat me aanspreekt.

Het is niet ontroerend bedoelt. En ja, ook de “grootste monsters” hebben een menselijke kant. Ik verklaar enkel dat ik Bouhouche geloof. Bouhouche en Mendez zijn nog samen naar de bossen van Compiègne gegaan. Stel dat jij Mendez bent, zou jij dan als vrienden samen gaan jagen terwijl je ondertussen Bouhouche verdenkt van de diefstal van je wapencollectie die je zo ontzettend dierbaar is?

Xenophon wrote:

Bouhouche die verklaart 'Mendez was mijn vriend' --> criminelen hebben geen vrienden, hoogstens tijdelijke partners, anders zijn het geen professionals.

Waarom zouden criminelen geen vrienden kunnen hebben? Criminelen zijn ook maar mensen die ook menselijke relaties kunnen opbouwen en Bouhouche en Mendez kenden elkaar al jaren en al jaren voordat Bouhouche en Mendez samen het criminele pad op gingen.

Insp. Witse wrote:

Indien de posts systematisch niet gewist werden, stond dit nog steeds te raadplegen met bronvermeldingen bij. Hoe weet ik dit? De post kwam uit mijn pen.

Misschien is de post gewoon verplaatst, of stond de post niet op de juiste plaats.

Spectator Of Life wrote:

Mendez vermoedt dat zijn wapens worden gebruikt tijdens bende overvallen en draait paranoid.

Als jouw wagen gestolen wordt door gangsters die er daarna een overval mee plegen, is er toch geen reden om paranoia te worden? Het is toch niet omdat jouw wagen gebruikt wordt door gangsters dat je ook schuldig bent aan die misdaad.

In de tijdlijn van de laatste maanden van Mendez heb ik een andere mogelijkheid ontdekt voor de paranoia van Mendez.

Tijdens Eigenbrakel en Overijse is Mendez in België. Mendez wordt niet angstig of paranoïde na die dubbele overval. Op 9 november 1985 is Mendez ook nog in België, ook al liegt zijn broer daarover in de pers. Mendez weet dus voor hij naar het buitenland vertrekt wat er in Aalst is gebeurd, maar nog steeds is hij niet angstig.

Hij wordt pas angstig - in het buitenland - na een telefoongesprek met zijn vrouw. Wat is er gezegd tijdens dat gesprek waardoor Mendez zo angstig is geworden?

Theorie:

Mendez wist van de gebeurtenissen in Aalst maar hij kende de namen van de slachtoffers nog niet. Wanneer hij in het buitenland hoort wie de slachtoffers waren, ontstaat de paniek. Hij ontdekt dat de buren van Podevijn vermoord zijn. Diezelfde Podevijn waar hij zelf nog gewerkt heeft.

Heeft dit de angst van Mendez gestart? Was Mendez van plan om uit de Bende van Nijvel te stappen? Was Aalst onder andere een signaal naar Mendez? Was de angst van Mendez een reden voor zijn mede-daders om hem uit de weg te ruimen? Kregen ze schrik dat hij door zijn mentale toestand zou kunnen beginnen praten?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

479

Re: Juan Mendez

En waarom zou Mendez pas zo angstig geworden zijn als hij weet wie de slachtoffers zijn? Ik vermoed dat hij de slachtoffers inderdaad kende. Kan je ons zeggen hoe je ontdekte dat de broer van Mendez loog?

480

Re: Juan Mendez

fenix wrote:

Kan je ons zeggen hoe je ontdekte dat de broer van Mendez loog?

In een interview met Humo uit 1997 zegt José Mendez dat zijn broer op het moment van de overval in Panama zat. Dat klopt niet. Op het moment van de overval zat hij in België. Hij vertrok pas de dag daarna, op 10 november, naar het buitenland.

fenix wrote:

En waarom zou Mendez pas zo angstig geworden zijn als hij weet wie de slachtoffers zijn?

Vermits het een theorie is, heb ik nog niet op alles een antwoord. smile In mijn denkpiste is de aanslag in Aalst ook een signaal naar Mendez. De moord op de familie Van de Steen is dan het "teken", vermits het de buren waren van Podevijn.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube