Re: Juan Mendez

Dat de liaison Podevijn-Mendez zeer belangrijk is, ben ik ook van overtuigd. Echter een familie vermoorden om een teken te geven aan één enkele persoon, dat lijkt me dan weer sterk.

In die piste zou ik eerder denken dat Mendez op de hoogte was dat er iets speelde tussen familie Van de Steen en Podevijn + het zou niet meer hebben geboterd tussen Podevijn en Mendez (passage laatste boek Hilde Geens). Dat kan de angst van Mendez hebben veroorzaakt.

Volgens het artikel van René De Witte zou Mendez niet enkel naar zijn vrouw hebben gebeld na de feiten, maar ook naar 'zijn' schietclub. Echter is die schietclub nooit gepreciseerd. Is de paniek van Mendez na dat telefoontje ontstaan? Over welke schietclub spreken we dan?

De club van Alfons Baeyens? (Waar René De Witte inderdaad een 'kennis' was en misschien zo het nieuws heeft vernomen.) Of was het de louche club van Bultot waarover nadien verhalen circuleerden? Of eventueel nog een andere club?

482

Re: Juan Mendez

Heb ooit eens ergens gelezen (in het boek van Geens?): de man die de telefoon op nam (in die schietclub) heeft het doodvonnis van Mendez getekend.

Re: Juan Mendez

Bij Geens of De Witte, maar eveneens ooit ergens gelezen, vandaar bovenstaande vragen. Vandaar ook de vernieuwde interesse (ander topic) in de vroege notulen van René De Witte en zijn ervaringen met Alfons Baeyens (en zijn schietclub). Maar was het wel de club van Baeyens? Of is er een verband met de getuigenissen rond de zwartere practical shooting club van Bultot eveneens gefrequenteerd door Mendez?

484

Re: Juan Mendez

OMG, het was blijkbaar een post van mezelf ...

"Dumont verdiende veel meer aandacht. Dit topic had bladzijden lang moeten zijn omdat je via Dumont zeer duidelijk bepaalde manipulatie's in het onderzoek ziet. Het is natuurlijk een discussiepunt waar moet wat staan. Weetjewel, één van de vele aliassen van een buitenlandse advocaat (vermoed ik) heeft wat Dumont betreft een zeer terechte opmerking geplaatst.

"Welnu, advocaat Dumont wist, althans stelde onomwonden dat Mendez zijn doodsvonnis had getekend door te bellen naar de Practical Pistol Shooting Club (PPSC). Dat getuigde van een zekere daderkennis bij Dumont, vooropgesteld dat hij niet uit zijn nek kletste".

Re: Juan Mendez

Juan Mendez vind ik een van de moeilijkste figuren uit het hele Bende van Nijvel-verhaal om in te schatten. Het ene moment wordt hij geportretteerd als niet meer dan een gepassioneerde, platzakke wapenverzamelaar die af en toe eens wat stukken uit FN smokkelde en wat foute vrienden had, het andere moment wordt hij dan weer beschouwd als iemand die veel verder in het misdaadmilieu was afgezakt, een gangster die hoogstpersoonlijk de overval bij Dekaise deed en die onder een valse naam een loods huurde om warenhuizen te gaan chanteren met explosieven.

Al die elementen sluiten elkaar overigens niet uit, maar het hangt sterk van de auteur af aan welke elementen er veel (of juist weinig) gewicht wordt gehangen. Er zijn na zijn dood verschillende versies van Mendez in het uitstalraam gezet. Het kan bijna niet anders dan dat daar ook stevig gemanipuleerde versies tussen zitten.

Re: Juan Mendez

Ben wrote:

Theorie:

Mendez wist van de gebeurtenissen in Aalst maar hij kende de namen van de slachtoffers nog niet. Wanneer hij in het buitenland hoort wie de slachtoffers waren, ontstaat de paniek. Hij ontdekt dat de buren van Podevijn vermoord zijn. Diezelfde Podevijn waar hij zelf nog gewerkt heeft.

Heeft dit de angst van Mendez gestart? Was Mendez van plan om uit de Bende van Nijvel te stappen? Was Aalst onder andere een signaal naar Mendez? Was de angst van Mendez een reden voor zijn mede-daders om hem uit de weg te ruimen? Kregen ze schrik dat hij door zijn mentale toestand zou kunnen beginnen praten?

Leidt ons uiteraard ook opnieuw terug naar één van de grote vraagstukken van de Bende en Aalst, was de familie van David een gekozen target al dan niet. Vermits David het zelf niet weet na al die jaren, weten wij het ook niet. Rond Aalst zijn zoveel verhalen, maar als je zuiver naar de dagplanning kijkt, dan is het even onwaarschijnlijk dat deze familie een target was als bij Palsterman. Tenzij het een spel was van spionnage, afluistering, walkie talkies enz., maar dan nog was dit zeer moeilijk te plannen als er effectief een team uit het Brusselse kwam rond 19u. Soit, de eeuwige oude discussie uiteraard.

Het is zeer banaal maar toch even te vermelden, eigenlijk is zowat de enige constante in de Bende feiten waar geen kat wijs uit raakt, het feit dat ze altijd in het donker en voor sluitingstijd toeslaan. Misschien had eender wie op dat tijdstip aan het shoppen was een slachtoffer kunnen zijn. Als Aalst in de namiddag was uitgevoerd, de statistische kans op niet lukrake slachtoffers was groter geweest.

487

Re: Juan Mendez

Volgens mij was dat niet planbaar. Niets of niemand kan al die variabelen onder controle houden en alles uitvoeren in een zo strakke timing.

Ik heb de schrijfsels van 'Kuros' daarover gelezen en zal maar zeggen dat ik niet meega in zijn interpretatie van de realiteit.

Wat Mendez betreft: ik vermoed zelf dat hij lid was van 'de bende van Bouhouche, Beijer, Buslik (en wie weet: Bultot) en het staat vast dat hij één en ander op z'n kerfstok had. Maar of hij (en wie weet de voorgaanden) effectief ook iets te maken hebben met de aan 'de Bende van Nijvel' toegeschreven feiten ... ik ben daar minder van overtuigd dan een paar maand geleden. Er zijn een paar zeer moeilijk beantwoordbare vragen in die context.

Re: Juan Mendez

Tiens wrote:

Na 1981 verving Juan Mendez dus de fameuze Carlos Davilla Del Pielago die FN Herstal moest verlaten na in opspraak te zijn geraakt door drugshandel en zijn relaties met de CIA. Het onderzoek tegen Carlos Davilla Del Pielago werd geleid door Madani Bouhouche van de Bijzondere Opsporingsbrigade (BOB), die niet lang daarna zelf wegens illegale wapenhandel werd vervolgd.

Definieer 'toeval'...

Wat is de bron van deze tekst? En heb je meer uitleg over welke wapenhandel er hier bedoeld wordt?

489

Re: Juan Mendez

Hugo Gijsels (algemeen) en Walter De Bock (zeer specifiek).

Deze illegale wapenhandel was oa de reden om Madani Bouhouche uit de rijkswacht te zetten. De reden waarom Bouhouche zijn sanctie louter gekoppeld werd aan het 'afluister-incident van Beijer' moet je aan zijn oversten vragen. Veelzeggend dat pers en publiek dit subjectieve gegeven overnamen zonder meer ...

Deze bron - waar ik niks mee te maken heb - is iets kritischer maar nog steeds (zeer) onvolledig » www.vlaamsegeuzen.be

Re: Juan Mendez

Bedankt voor de reactie, Tiens!

Beijer laat in zijn boek trouwens ook uitschijnen dat het afluisterincident niet het hele verhaal is, maar hij heeft het over Bouhouche zijn banden met extreemrechts als ware reden voor diens sanctie, niet over illegale wapenhandel. Maar met Beijer weet je nooit natuurlijk.

Ik vind wel niet meteen terug welke illegale wapenhandel dat dan zou geweest zijn. Het is op zich niet onaannemelijk. Bouhouche was een wapenfreak, stal wapens van de rijkswacht en er was in dezelfde periode nog een rijkswachter die van illegale wapenhandel verdacht werden (zie Claude Godin). Een zaak waarvan ik het fijne ook nog niet teruggevonden heb.