Re: Beersel: 23 December

Overijse ligt ook nog steeds in Vlaanderen hoor, ook al is er misschien verfransing.

Dat is het net, 2 overvallen op korte tijd, maar wel in verschillende taalgebieden van dit land, maar toen wel nog in dezelfde provincie, Brabant was nog niet opgesplitst.

762

Re: Beersel: 23 December

Het gaat er eerder om dat eer dergelijke zaak, deze of Angelou of bv. champiognaire makkelijker op te lossen is naar motief als bv. een overval in Aalst en dan vanuit die kleine zaak naar het geheel gaan. Aalst is een te groot kluwe om mee te beginnen.

Re: Beersel: 23 December

gloacoster wrote:
TTDDEET wrote:

Ergens wel juist, Aalst is niet het enige. Beter een case als deze oplossen en daar uit verder werken.

Zoals ik al op dit forum had geschreven, als de aanslag in Aalst niet had bestaan, had dit forum niet bestaan. Behalve Temse (omdat er in Wallonië geen fabriek was die kogelwerende vesten maakte) gebeurde alles aan de andere kant van het land.. De Nederlandstalige kant van het land was niet zo geïnteresseerd in de aanslagen van de moordenaars, maar na Aalst kwam dit dossier in een stroomversnelling. En nu draait alles om Aalst, waardoor de rest van de feiten wordt verdoezeld.

Allen, even door het bos de bomen zien (of is dat eeuwig vermaledijde spreekwoord nou omgekeerd?). Zonder de feiten van '85 had dit forum niet bestaan, was er geen serie, en werd er over de Bende vandaag wellicht niet meer gesproken. Ik denk dat dit niet louter is te wijten aan de taalgrens, maar door de aard van de feiten; de drie geweldadige overvallen en de kinderen die daarbij zijn gestorven.

Zoals ik reeds eerder schreef, voor mij zijn de feiten van '82 en '83 even beestachtig, en elk slachtoffer verdient even veel respect. Echter; het overvallen van een wapenhandel, een juwelier die wordt gedood, een vermoorde taxi chauffeur ed; hoe spijtig ook maar hier zijn tientallen voorbeelden van in ons land van dergelijke zaken waarvan niemand vandaag nog naam of toenaam kent. Ik zou dus niet stellen dat de feiten van '85 de feiten van '82 en '83 verdrongen hebben maar eerder dat 'dankzij' de feiten van '85 wij nog steeds op zoek gaan naar daders van misdaden die anders wellicht reeds vergeten waren voor het grote publiek. Dat neemt niet weg dat indien je betrokken bent elk feit een persoonlijk drama is.

Re: Beersel: 23 December

Ik kan uw woorden alleen maar bevestigen. En inderdaad, in 80% van de hypothesen over de daders zijn de voorstellen gebaseerd op de feiten van 85. Maar wat ik verontrustend vind, is dat al deze mensen (te goeder trouw) hun hypothese moeten consolideren door te bedenken dat de aanvallen van 85 niets te maken hebben met die van 82-83. En tot slot wil ik gewoon zeggen dat na de aanslag in Aalst veel mensen verdachte relaties hebben gevonden, en dat is normaal. Ik zou zeggen, kijk eens naar alle directe of indirecte relaties op de feiten van 82-83 met bepaalde verdachten.

765

Re: Beersel: 23 December

Kurosawa wrote:

Weet dat we jouw bijdragen op het forum ook enorm waarderen Bossi.

Dit zal niet bij iedereen zijn. Uw waardering komt ook andere forumgebruikers en personen toe. Met recht en rede. Enkele forumgebruikers weten welke contacten ik heb en zijn perfect op de hoogte van mijn email verkeer en de reacties daarop. Zeer triest en ook zeer jammer dat men getuigen, slachtoffers en nabestaanden veel beloofde dewelke dan uiteindelijk voor een voldongen feit kwamen te staan dat hun verplaatsing totaal nutteloos was. Grootspraak en bedriegerij. Men heeft mij hier of elders ook al door de modder gehaald. Maar toch kreeg ik ongevraagd de onmiddellijke steun als tegenreactie wat ik (wij) voor sommige nabestaanden betekende. Maar ook slachtoffers werden ten onrechte door de modder gehaald. Mijn (onze) werkzaamheden leg ik als een roos op elk graf van een dodelijk slachtoffer. Heb ik fouten gemaakt? Ja. Heb ik sommige personen gepijnigd of psychologisch pijn aangedaan? Ja zeker. Lag de waarheid kortbij? Ongetwijfeld.

766

Re: Beersel: 23 December

Het is natuurlijk niet dat men slachtoffers onteerd als men zegt dat ze een specifiek doen waren hé.

Heel hypothetisch: stel nu dat bv. Van de Eynde of bepaalde slachtoffers van Aalst iets gevonden hadden ... kunnen ze er niet aan doen maar waren ze wel een doel hé. Ik denk bv. dat de familie vds een doel was, maar als ik het hier allemaal wel lees weet ik zeker dat ze er niet konden aan doen, mss hebben ze het zelfs nooit geweten dat ze iets zagen?

767

Re: Beersel: 23 December

Ik blijf het er zeer moeilijk mee hebben om de meeste slachtoffers als een gekozen doel te beschouwen. Ik blijf het er ook moeilijk mee hebben dat zelfs 40 jaar na de feiten belangrijke getuigen nog niet werden verhoord. Met belangrijke getuigen bedoel ik dat er toch een weg zou kunnen geopend worden in het oplossen van een misdaad. Op sommige vlakken blijft het Federaal Parket en de onderzoeksrechter toch wel in gebreke. In verschillende dossiers weliswaar. Een eigen visie en standpunt volharden is in zulke omvangrijke dossiers niet de gewenste houding.

Re: Beersel: 23 December

De rechterlijke macht wil zegevieren. Ze heeft haar schuldigen. Het zal natuurlijk eindigen met rechtvaardige veroordelingen.

769

Re: Beersel: 23 December

Bossi wrote:
Django68 wrote:

.../...op het punt stonden om te spreken om dan af te haken.

Deze poging ondernemen wij eerstdaags opnieuw, Django. Dit is momenteel de laatste poging dat wij kunnen ondernemen. Tenzij er uiteraard nieuwe elementen opduiken. Men stond al driemaal op het punt om te spreken en gezamenlijk naar de onderzoeksrechter te stappen.

Dit is gisteren en vandaag niet kunnen doorgaan wegens ziekte. Dit is verplaatst naar volgende week.

Etienne1420 wrote:

De rechterlijke macht wil zegevieren. Ze heeft haar schuldigen. Het zal natuurlijk eindigen met rechtvaardige veroordelingen.

Op basis van welke elementen? Op basis van welke bewijslast? Over nogmaals de verlenging van de verjaringstermijn. Zou daar geen opzet en een doel achter schuilen denkt u? Met de beste wil van de wereld maar ik kan er echt niet bij dat men vind dat iemand al te oud is om nog te verhoren.

Re: Beersel: 23 December

Bossi wrote:

Met de beste wil van de wereld maar ik kan er echt niet bij dat men vind dat iemand al te oud is om nog te verhoren.

Jawel maar als Mevrouw Michel geen goesting heeft.