71 (edited by dim 26-04-2010 08:46)

Re: Beersel: 23 December

En inderdaad: wat te denken van Paul Van Den Eynde?

72

Re: Beersel: 23 December

K& wrote:

De krico schijnt niet gebruikt te zijn maar het werd in gevonden in Ronquieres. Of was het in Aalst op het dak?

In Ronquières werd een jachtkarabijn kaliber 22 gevonden:

(...) deze jachtkarabijn van het merk Krico en met kaliber 22. Krico is een Duits fabrikant gevestigd te Stuttgart. Dit wapen is schijnbaar nooit gebruikt geweest bij de slachtingen. Een bijzonderheid, op het uiteinde van de loop werd na de aankoop draad getrokken. Dit werd niet uitgevoerd door de fabrikant en het diende mogelijk voor het plaatsen van een geluidsdemper.

Het .22-wapen waarmee deze moorden werden gepleegd is dus nog spoorloos. In de tekst over de moord op Constantin Angelou staat dit: Hetzelfde wapen, waarschijnlijk een half automatisch machinepistool, kaliber 22, long rifle, gefabriceerd door FN, zou in minder dan drie weken twee slachtoffers hebben gemaakt.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Beersel: 23 December

Van het Franse forum haal ik het volgende: "Volgens deskundigen werd VDE vermoord met 8 kogels die zeer dichtbij zijn linkeroor werden afgevuurd, waarschijnlijk met een pistool 22 LR of misschien met een ingekorte karabijn van het zelfde kaliber."

Een pistool lijkt mij veel logischer. Heeft er iemand een foto van zo'n pistool 22 LR? Ik kan trouwens niet exact vaststellen hoeveel kogels er nou zijn afgevuurd en hoeveel er nou het slachtoffer hebben getroffen.  Ik lees op deze website bij het feiten verhaal:

  1. De oude huisbewaarder werd door vijf kogels in het hoofd geëxecuteerd.

  2. Om Vanden Eynde te doden, werden zes kogels kaliber 22 afgevuurd uit hetzelfde wapen.

  3. Dan hebben ze een handdoek tegen zijn slaap geduwd en pif paf poef, niet met één, niet met twee, maar met acht schoten van een Long Rifle hebben ze hem afgemaakt.

Van de Franse site:

  1. Volgens deskundigen werd VDE vermoord met 8 kogels die zeer dichtbij zijn linkeroor werden afgevuurd.

  2. Er werden 6 lege hulzen van het kaliber 22L aangetroffen, en ook een patroon van het zelfde kaliber met ingedeukt slaghoedje die echter niet ontploft was.

Wie weet het nou precies? Waarom bestaat er zelfs over zulke basisfeiten zoveel onduidelijkheid? Kan ik nou concluderen dat:

  • Er 9 keer gevuurd is;

  • 1 kogel weigerde;

  • 8 kogels VDE hebben getroffen;

  • Er 6 lege hulzen zijn gevonden;

  • En dus 2 hulzen nooit zijn gevonden.

74 (edited by noordeling 19-05-2010 03:58)

Re: Beersel: 23 December

Deze versie vond ik ook nog op dit forum (vertaald uit het frans met google, toch wel te begrijpen): "Men dacht dat het slachtoffer van de Auberge du Chevalier Beersel waren gedood in de zes ronden van .22 LR in het hoofd. In feite, zeven kogels in de linker tempel, vijf in schieten samen in de buurt van het oor, twee iets hoger."

75

Re: Beersel: 23 December

Beste Noorderling, wat betreft het wapen, een .22LR: LR staat voor Long Rifle. Deze munitie word gewaardeerd voor zijn lage kosten, minimale terugslag en relatief weinig lawaai.  Er is vrij makkelijk aan te komen, eigenlijk niets speciaals. Ik kijk even voor een foto.

76

Re: Beersel: 23 December

http://www.hesvanzweeden.nl/contents/media/9025%20pistool%20browning%20.22lr.jpg

Dit is een Belgische FN Browning .22LR

77

Re: Beersel: 23 December

noordeling wrote:

"Men dacht dat het slachtoffer van de Auberge du Chevalier Beersel waren gedood in de zes ronden van .22 LR in het hoofd. In feite, zeven kogels in de linker tempel, vijf in schieten samen in de buurt van het oor, twee iets hoger."

Als er één .22 LR niet is afgegaan hebben ze manueel moeten doorladen en is die kogel op de grond terechtgekomen. Dus de zesde kogel ging niet af. Vijf kogels in de buurt van het oor, daarna doorladen en twee iets hoger. Je kan onmogelijk de juiste voorgaande positie van je schiethand terug aannemen.

Een niet afgeschoten kogel is echter ook een bron van informatie. Zo vindt je er makkelijk vingerafdrukken op die veroorzaakt zijn bij het indrukken van de kogel in de lader. Professionals gebruiken voor het klaarmaken van hun wapens van die doktershandschoenen uit dun plastiek, ook tijdens de uitvoering van de job.

78

Re: Beersel: 23 December

Een .22 is dus een klein kaliber voor dichtbij executies begrijp ik hieruit?

79

Re: Beersel: 23 December

Een .22 is een wapen dat geliefd is bij doelschutters, een sportwapen dus. Zeker het handvuurwapen. Lichte (maar dodelijke) munitie op korte afstand. Klein wapen en lichtgewicht. Weinig terugslag. En als je hoest tijdens het afvuren hoor nog eens het schot niet. Niet voor niets het geliefde wapen van de Mossad om liquidaties uit te voeren.

80

Re: Beersel: 23 December

Maar niet altijd direct dodelijk, een 9mm met demper hoor je toch ook amper? Weet uit ervaring dat bv. een Browning 9mm lang niet zo hard knalt als op de Amerikaanse tv.