Re: Beersel: 23 December 1982

F.S. is een ex-werknemer van de Auberge in Beersel, ook hij staat tussen de lijst van verdachten om tal van redenen waaronder overvallen op wapenhandels, zelfde tijdlijn als Dekaise.

Benieuwd naar de band tussen F.S en het slachtoffer - linken met andere verdachten zijn er alvast.

812

Je bedoelt Serge Fussen?

813

Artikel uit juni 2003:

“Mijn vader is door mijn schuld gestorven”

Twintig jaar geleden vermoordde de Bende van Nijvel op een beestachtige manier José Vanden Eynde (72) in het restaurant Auberge du Chevalier, naast het kasteel van Beersel. Vandaag denkt zijn zoon Marc (59), alias Marco, dat de gangsters het eerder op hem hadden gemunt. “Mijn vader is door mijn schuld gestorven”, getuigt hij voor het eerst in het openbaar. “Ik had hem gevraagd te stoppen met slaappillen. Daardoor is mijn vader wakker geschrokken van het lawaai van de Bende.” Op een bepaald moment verdachten de speurders zelfs hem van de moord op zijn vader.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

Marc (of Marco) Vanden Eynde, zoon van José Vanden Eynde, is gisteren overleden. Weeral iemand die sterft zonder de waarheid te (mogen) weten...

In eerste instantie was er sprake van een gerucht als dat VDE een extreem-rechts verleden zou hebben. Na dieper onderzoek kon dit, als ik me niet vergis, niet worden bevestigd. Ik maak de bedenking dat indien VDE werd vermoord omwille van zijn vermeende extreem rechts verleden, het weinig uitmaakt of het om geruchten of feiten gaat. Het is wellicht niet zo dat de Bende bestond uit een soort van waarheidszoekers of detectives. De mogelijkheid dat de man werd gefolterd omwille van zijn vermeende verleden kan volgens mij niet worden uitgesloten.

816

Spectator Of Life wrote:

De mogelijkheid dat de man werd gefolterd omwille van zijn vermeende verleden kan volgens mij niet worden uitgesloten.

Op welke manier werd hij gefolterd? Het feit dat de arme man op gruwelijke wijze werd vermoord, betekent niet dat hij gefolterd werd.

In 2022 ben ik een topic begonnen over moorden op ouderen. Ik vul het topic al lange tijd niet meer aan maar momenteel heb ik al 90 (!) moorden - van 1973 tot 1989 - op oudere mensen gevonden. De meeste daarvan blijven onopgelost.

Wat zijn zaken die in die dossiers vaak terugkomen? Het slachtoffer wordt vastgebonden op zijn of haar bed en wordt mishandeld, in de meeste gevallen om te achterhalen waar het geld verborgen was. Om het slachtoffer vast te binden, gebruikten de daders meestal zaken die ze in de onmiddellijke omgeving vonden: telefoonkabels, repen beddengoed of gordijnen, elektriciteitskabels, ...

Gebruikte wapens waren messen, .22-pistolen, touw, ... of andere zaken die ze vonden in het huis. De buit varieert van niets tot 15.000 Belgische frank.

Ik kan dus absoluut niet geloven dat José Vanden Eynde vermoord werd omdat hij iets zou geweten hebben. José Vanden Eynde werd vermoord omdat hij wakker werd en de politie wou bellen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

In die jaren werd het pensioen altijd aan het einde van de maand uitbetaald. Behalve in december, wanneer gepensioneerden het vóór Kerstmis ontvangen. Zodat ze van de feestdagen kunnen genieten.

Hij moet wel gemarteld zijn om te onthullen waar hij zijn geld had verstopt. Persoonlijk denk ik dat zijn zoon zei dat zijn pensioen verdwenen was.

818

Interessante toevoeging, gloacoster.

Je moet ook eens goed kijken naar de zaken die meegenomen zijn door de daders:

Ben wrote:

Meegenomen:

• Fles likeur van het merk Carolans

• Theedoeken

• Handdoeken met rondom een lijn met de Belgische driekleur

• Ongeveer 15 borden van het merk Royal Schwabap

• Een wollen vest, donkerblauwe kleur

• Matrozenpet, donkerblauwe kleur

• Een beige, korte regenjas

• Pakken koffie van het merk Bresor

• Flessen wijn en champagne

• Sigaretten die op de tafels in het restaurant en de keuken lagen

Waarom steel je vlak voor kerstmis flessen likeur, borden, pakken koffie, flessen wijn, champagne, ...? Heel eenvoudig, omdat je dit nodig hebt voor de feestdagen.

Dit zie je vaker terugkomen in de feiten van de Bende van Nijvel. Hebben ze een auto nodig? Dan stelen ze een auto. Hebben ze wapens nodig? Dan stelen ze wapens. Hebben ze koffie en olie nodig? Dan rijden ze 's nachts naar het plaatselijk warenhuis en stelen er koffie en olie.

Zo simpel is het.