31

Re: Elio Ciolini

Ik begrijp behoorlijk goed Italiaans maar weet bijzonder weinig over wapens, er staat ongeveer dat men in België 9mm en 7.65 gebruikte en Heckler&Koch, terwijl in Italië door de bende van de "Uno bianca" een Beretta gebruikt werd (ik meen dat ik over deze bende hier ooit al iets geschreven heb?). En dat de Belgische reus schoot met een SPAS 12 uit Italië. Maar ik weet niet wat daar van aan is? De advocaat van Claude Dubois schreef op de franstalige site nogal wat over wapens (Duitse, Italiaanse, ...) als motief voor de Bende.

Re: Elio Ciolini

Bij Dekaise is een Beretta met geluidsdemper gestolen waar geen spoor van is. Hetzelfde van de SPAS 12, die worden bij de aanslagen in Belgie gebruikt zonder spoor hier. Het is een Italiaans wapen wel. Voor de aanslagen van Waver en Temse heb meer dan sterke vermoedens dat er een Italiaans staartje aan zit, ivm internationale wapenhandel.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Elio Ciolini

dim wrote:

En dat de Belgische reus schoot met een SPAS 12 uit Italië.

Als ik mij niet vergis, stond in het eerste boek van Bouten volgende getuigenis van ex-vriendin Philippe De Staerke: "in de hoek van de kamer stond een soort pompgeweer met metalen uitklapbare kolf". Dit zou een SPAS12 moeten geweest zijn.

the end wrote:

Bij Dekaise is een Beretta met geluidsdemper gestolen waar geen spoor van is. Hetzelfde van de SPAS 12

Die SPAS12 staat hier alvast niet vermeld » www.killersbrabant.be

34

Re: Elio Ciolini

dim, in België en de rest van de wereld gebruikt men 9 x 19 (9 mm of 9 para). In Italië is het gebruik van 9 x 19 door particulieren verboden. Sportschutters mogen geen munitie van politie en leger verschieten. Hiervoor is de 9 x 21 ontwikkeld. Huls is langer, 9 mm-pistool kamert op de hulsrand. Hierdoor is het mengen van munitie onmogelijk. Zie link » wikipedia.org

Nu is het net de huls die gevonden wordt op de plaats delict. Indien 9 x 21 verwijst dit meteen naar een Italiaans "privé"-pistool. Deze patroon, alsook de 9 x 23 zijn zeldzaam in België.

Re: Elio Ciolini

Dank je Jurge&, exreem boeiend, nu is toch wel IMI ldt aandeelhouder/mede-eigenaar van Gevelot, en heeft de Bende van Nijvel met zeldzame 9mm 78 SFM (in België) munitie geschoten! Kan het zijn dat Gevelot 9mm maakte voor Italiaanse markt? Er is ook nog dit:

In de garagebox van Darville in Ukkel werd ook eendenhagel Legia 123 gevonden, met catagolusnummer 9ZP23, een uitzonderlijk lot uit Italië omdat de fabriek te Herstal kapot was, die op de oever in november 1985 bij Ronquières gevonden werd.

En die blonde reus weet er iemand meer over welke moorden het daar gaat met welk wapen en munitie. Als men het schema van Boemerang bekijkt, de mogelijke Italiaanse link (Waver, Temse, Nijvel, Ciolini, Massagrande), en het verschijnen van nieuwe wapens bij die acties waar geen spoor van is in Belgie; (de 7.65 (1), 9mm1, RG1,RG2 en misschien de 9mm in Aalst? Alsook het vinden van blonde haren in de Saab bv.

Zie ook:

In Aalst zou men hervulde 9mm-munitie hebben gebruikt. Er zou met Gevelot zijn geschoten maar een familielid zegt in de pers dat er verschillende kogels zaten in het machinepistool/geweer waarmee haar familieleden werden neergeschoten.

Kan men het ondering gebruik van 9x19 en de 9x23 hulzen aanpassen, bij het herladen, door bijvoorbeeld met de lading en de kogels te spelen, en of aanpassingen aan het wapen?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

36

Re: Elio Ciolini

the end, niet te snel, ik heb me misschien verkeerd uitgedrukt. Op de plaats delict vindt men de hulzen terug, indien 9 x 21 verwijst dit naar een Italiaans privé-pistool. Ik beweer niet dat er 9 x 21-hulzen gevonden zijn. Indien het geval, was dit wel beschreven. Onderling aanpassen van hulzen is niet mogelijk. Voor een wapensmid moet het wel mogelijk zijn om de kamer van een 9 x 19 uit te boren en aan te passen naar 9 x 21 munitie. Dan kan het wapen geen 9 x 19 meer verschieten. Ik zie geen enkele reden om dit te doen.

Het herladen van patronen is voor schutters die veel trainen bijna een must. Het hoort bij de schietsport, je kan zelf lading en kogelgewicht aanpassen aan je eisen. Het kost wat minder, als je je eigen tijd niet meerekent.

Als misdadiger heeft men ook het voordeel dat de gevonden hulzen van herladen patronen veel moeilijker te traceren zijn. Hulzen zijn soms door verschillende wapens van verschillende eigenaars verschoten en telkens weer herladen tot nieuwe patronen. De uittrekker van een pistool laat unieke krasjes na op de huls, als deze huls al door verschillende wapens is gegaan dan zal deze meerdere verschillende "unieke" beschadigingen vertonen.

Re: Elio Ciolini

the end wrote:

In Aalst zou men hervulde 9mm-munitie hebben gebruikt. Er zou met Gevelot zijn geschoten maar een familielid zegt in de pers dat er verschillende kogels zaten in het machinepistool/geweer waarmee haar familieleden werden neergeschoten.

Gevelot had ook een 9 MM THV (tres haute vitesse) die een kevlar vest kan doorboren. Zeer unieke kogel.

Re: Elio Ciolini

Blijkbaar gaat het in het Italiaans artikel over de bende van de witte UNO, er zijn toch wel gelijkenissen met de Bende van Nijvel. Meer » archives.lesoir.be | archives.lesoir.be | wikipedia.org

Het element van hun gebruikte wapens en munitie heb ik nog niet kunnen achterhalen. Maar het gebruik van de Beretta kan interessant zijn ook of er een geluidsdemper gebruikt zou zijn, en of er een link is met wapens van Dekaise.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

39

Re: Elio Ciolini

Elio Ciolini was, zo bleek later, een agent van de CIA die van 1985 tot 1991 in België in een aantal duistere zaken betrokken was. Hij is hier opgedoken net toen de Bende van Nijvel hun bloedigste aanslagen pleegden in Overijse, Eigenbrakel en Aalst, waarbij in totaal zestien doden vielen. Via een Belgische stroman richtte hij de firma SIS op, La Société Belge d'Interventions Spéciales. Uit de oprichting van SIS, die in het Staatsblad verscheen exact twee weken na de Bendeoverval op de Delhaize van Aalst, valt op te maken dat de activiteiten van SIS zich toespitsen op handel in wapens, verkoop van beveiligingsmateriaal tegen aanslagen, het leveren van bodyguards en politiebewaking voor handelsgebouwen, organisatie van geldtransporten, beveiliging tegen het kidnappen van kinderen en allerlei detectivewerk. Een hele boterham dus. Ciolini gaf zich ook uit voor medewerker van de Franse veiligheidsdienst DST en bediende zich daarbij van een valse naam: kolonel Bastiani.

Bron: Mijn leven met Patrick Haemers | Denise Tyack

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

40

Re: Elio Ciolini

Ben wrote:

Ciolini gaf zich ook uit voor medewerker van de Franse veiligheidsdienst DST en bediende zich daarbij van een valse naam: kolonel Bastiani.

Bron: Mijn leven met Patrick Haemers | Denise Tyack

Maar wat als Ciolini nu een keer echt voor de Franse veiligheidsdiensten werkte? Het is op z'n minst een interessante denkoefening. Vergelijk dan Smars met Delperdange, waarvan wordt beweerd dat hij niet door z'n vrouw is vermoord maar door de Franse veiligheid. En denk aan de Mr. X-nota, waar ook duidelijk sprake is van de zegen van de Franse veiligheid.