121

Re: Michel Libert

In die generatie was dat inderdaad eerder een uitzondering.

122

Re: Michel Libert

Ik zie Libert niet als een van de uitvoerders te velde, maar veeleer als een gevaarlijke manipulator die tot alles in staat is, ook tot het ergste. Ik meen te weten dat 'de reus' toentertijd gezocht werd in de categorie 1,98 m en groter, en daar zitten andere gegadigden in: Haemers, Papadopoulos, Jürgen Zeyen, ...

123

Re: Michel Libert

Merovinger wrote:

Heeft er toevallig iemand nog ergens onderstaand artikel liggen dat verschenen is in het weekblad De Post. Ik heb geen idee van welke periode dit dateert. Was De Post een Belgische of Nederlandse weekblad?

Ik heb dit artikel van De Post vandaag aangekregen via mail (een heel grote merci voor degene die het heeft doorgestuurd). Ik probeer het artikel vandaag over te nemen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

124

Re: Michel Libert

Blij dat het hier expliciet wordt gezegd. Ik ben het daar volkomen mee eens. Libert prefereert 'de aanval als de beste verdediging', en bij al zijn breedvoerige verslagen en groteske en operetteachtige getuigenissen zou men haast vergeten dat deze kerel een cv bezit om u tegen te zeggen, voor assisen heeft gestaan, dat hij behoorlijk groot is qua gestalte, nogal uiterlijke trekjes vertoont van 'de reus' en de man was aan wie blijkbaar heel wat WNP'ers en ander grut op een of andere manier verantwoording dienden af te leggen. Vreemd is inderdaad dat terugkerende refrein waarin hij zijn orders van ergens bovenaf kreeg. Sta me toe daar - net als andere forumleden - zwaar aan te twijfelen. Ik vraag me zelfs al een tijdlang af, of Libert niet een van dé spilfiguren van de Bende van Nijvel is, een soort, tja, ik durf het haast niet zeggen, een soort meneer X.

125

Re: Michel Libert

Aubanel wrote:

Blij dat het hier expliciet wordt gezegd. Ik ben het daar volkomen mee eens.

Inderdaad, het is in dit topic al vaak aan bod gekomen. Terwijl Libert het vaak heeft over onbekende opdrachtgevers zien we dat andere WNP'ers het vaak enkel over Libert hebben als degene die hen opdrachten geeft en hen zegt dat ze voor de Staatsveiligheid werkten.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

126

Re: Michel Libert

Nog eentje van Libert, eind jaren '80:

http://i84.servimg.com/u/f84/11/22/12/24/michel10.jpg

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Michel Libert

Marc De Jode verklaart in zijn verhoor voor onderzoeksrechter Schlicker, dat hij eerst weigerde om de telexen bij de NAVO te stelen. Daarop zou Michel Libert Marc De Jode bedreigd hebben met het dreigement dat zijn familieleden iets zouden aangedaan worden.

"Au point de départ, je ne voulais pas voler les documents Télex. Devant mon refus, Libert a affirmé que l'on s'en prendrait à des membres de ma famille."

Bron: Verhoor Marc De Jode | 12 juli 1985

Re: Michel Libert

Tijdens de Eerste Bendecommissie wordt ook Joseph Kausse ondervraagd. Tijdens zijn hoorzitting geeft Kausse meer uitleg over de reactie van de hiërarchie op het rapport van Massart en Kausse van 7 februari 1983 waarin ze het bestaan van de WNP en de aanwezigheid van Smets binnen de WNP signaleren.

"Quand mon chef M. Massart et moi avons donné nos premières informations et les premiers rapports sur le WNP, MM. Raes et De Vlieghere n'avaient pas l'air d'être au courant, dit-il. Le 7 mars 1983, nous avons reçu d'Espagne un télex citant le nom de Libert, notre informateur sur le WNP. Le 10 mars, le commissaire Smets rentrait son rapport de neuf pages sur le WNP qu'il connaissait depuis longtemps. Puis un article est paru à ce sujet dans le Nouvel Europe magazine. Un mois plus tard, on commençait à répandre le bruit que j'étais d'extrême droite..."

(...) Pour moi, le WNP était dangereux: ce groupe était clandestin, groupait des militaires et des gendarmes, avait des contacts à l'étranger. J'ai une liste d'une soixantaine de membres. Smets, je pense, a été victime de sa folie des grandeurs. Il travaillait avec une bande d'acolytes dont il était facile d'abuser. Ça a sans doute dégénéré. Le résultat de sa pénétration au WNP n'a pas été utile à la Sûreté, mais à Latinus, oui. Le WNP savait que la Sûreté avait un plan de caches d'armes en prévision du temps de guerre. Le WNP a fait la même chose. La théorie de Smets piégé par Latinus, je n'y crois pas. Je prends mon collègue pour un homme intelligent. Je trouve regrettable qu'il vienne maintenant avec cette explication. Elle n'est pas plausible."

129

Re: Michel Libert

Merovinger wrote:

Le 7 mars 1983, nous avons reçu d'Espagne un télex citant le nom de Libert, notre informateur sur le WNP.

Wie zou die telex opgestuurd hebben en wat weten ze in Spanje in hemelsnaam over Libert?

Het eerste wat in mij opkwam, was de naam van Degrelle. Die zat op dat moment in Spanje, plus het feit dat er een rechtstreekse band is tussen Libert en Degrelle. Aan het woord is Libert:

"Mijn tweede vader [wie?] was bij de Gestapo in dienst getreden, nadat hij een korte tijd in de rangen van Léon Degrelle had gediend. Daardoor kwam ik al heel vroeg in die wereld terecht. Na de oorlog liep hij een veroordeling op, maar hij werd in 1946 door de Amerikanen gerecupereerd. Hij werd meteen ingeschakeld in organisaties van hetzelfde soort als WNP, die zij vanuit Duitsland opzetten om de belangen van het Westen te verdedigen tegen de dreiging van het communisme."

En zie bv. ook de info over ELO als link tussen Libert en het extreem-rechtse milieu van Degrelle en Debbaudt » Forum

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

130

Re: Michel Libert

Die band tussen Libert en Degrelle kan een zeer belangrijk element zijn. Degrelle had in België nog enkele 'rekeningen' te vereffenen en ik meen te weten dat hij geregeld luidop droomde van een soort 'triomfantelijke terugkeer', een 'blijde intrede' als het ware, weliswaar op hoge leeftijd. Zou de moord op Vanden Eynde in die context kunnen thuishoren? Misschien zou het wel eens de moeite kunnen lonen om na te gaan welke Rexisten door de weerstand werden vermoord, zoals Oswald Englebi bijvoorbeeld, oorlogsburgemeester van Charleroi. Daarop gaf Degrelle zijn meute de opdracht om in Courcelles op bloedige wijze wraak te nemen. Onder meer van dat soort rekeningen stonden er lang na de oorlog nog een aantal open.