11

Re: Theorie van LEO

Recht uit het hart Leo, bedankt voor je getuigenis. Kom eens naar een toekomstige vergadering! Steeds Welkom!

12 (edited by Hestur 16-10-2010 17:07)

Re: Theorie van LEO

LEO wrote:

Aan de Delhaize in Overijse maakte Christian Amory zich aan mij (bewaker) bekent als lid van de BOB (BSR). Volgens mij met goede bedoelingen, anders deed hij dat niet.

Leo, wanneer was dat? Amory zat in de Taskforce die de bewakingsschema's van al de Delhaizes en supermarkten opstelde. Sterker nog, hij zou toegegeven hebben dat hij door Bouhouche opgebeld werd en (algemene) informatie gegeven heeft over die bewakingsschema's!

13

Re: Theorie van LEO

Moeilijk te zeggen, moet sowieso in de stille periode geweest zijn. Ik stond er toen er niets gebeurde. Ik was er 14 dagen weg toen de overval gebeurde, ik  bedoel, er was geen vraag meer naar bewaking.

14

Re: Theorie van LEO

Interessant. Het 't was toch niet voor Securitas zeker toen u daar werkte?

15

Re: Theorie van LEO

LEO wrote:

Moeilijk te zeggen, moet zowieso in de stille periode geweest zijn. Ik stond er toen er niets gebeurde. Ik was er 14 dagen weg toen de overval gebeurde, ik  bedoel, er was geen vraag meer naar bewaking.

Leo, die informatie lijkt me relevant. Formuleer ik het volgende juist? Uw bedrijf (Securitas) bewaakte de Delhaize van Overijse. Op een bepaald moment is er geen vraag meer naar bewaking (september 1985) en daarom stoppen jullie met bewaken. En exact veertien dagen later slaat de Bende toe, nadat ze in tussentijd een Golf gestolen heeft te Erps-Kwerps. Heeft u ooit het vermoeden gekoesterd dat de Bende toesloeg omdat ze wist dat er geen bewaking meer was?

Ik speel ook met een paar andere vragen:

Heeft u de indruk dat jullie aanwezigheid als bewakingsfirma een verschil of reëel probleem had kunnen maken tijdens de overval (bv.  in stoppen overvallers, maar vooral ook inzake waarschuwen politie enz.)? Als ik lees wat u schrijft, lijkt u daar niet van overtuigd.

Wat wist de rijkswacht (bv. meneer Amory), politie en derden over jullie bewapening, aantallen, tijdschema's, identiteit, ...? In hoeverre had Securitas zijn eigen, enkel intern bekende procedures, alarmsignalen, ...?

16

Re: Theorie van LEO

Laten we de getuigenis van Flou. niet vergeten voor de Bendecommissie.

17

Re: Theorie van LEO

Hestur,

  • Neen, geen Securatis maar een andere grote bewakingsonderneming.

  • Exact 14 dagen later kan je ook rekbaar invullen, is een schatting van mijnentwege.

  • Uiteraard maakte het geen verschil qua veiligheid dat er een bewaker stond. Zoals de Bende van Nijvel uitpakte had je geen kans. Het was meer een zet van de grootwarenhuizen naar hun klanten toe, zo van " kijk we doen er iets aan".

  • De bewapening was lachwekkend. En er werd mee gelachen ook door sportschutters die kwamen winkelen.

  • Bewakingprocedures waren er niet. Het was nemen wat kwam, geen walkies en GSM bestond nog niet. Ik had wel een CB in mijn wagen maar daar mocht je niet inzitten tijdens de diensturen.

  • Het kwam er dus op aan van je ogen open te houden en in geval van weg spurten.

  • De VW Golf was al een populair wagentje in die periode en vele jongelui maakten er een spelletje van om met piepende banden te stoppen en te vertrekken. Leuk hoor.

18

Re: Theorie van LEO

LEO, hartelijk bedankt alvast voor deze informatie. Intussen zijn me nog een paar andere vragen te binnen geschoten.

  • Hoeveel warenhuizen bewaakten jullie in totaal in die tijd?

  • Van hoeveel daarvan werd de bewaking ongeveer veertien dagen voor de overval gestopt?

  • Weet je of jullie ook de Delhaize van Eigenbrakel bewaakten? Werd de bewaking daarvan ook teruggeschroefd kort voor de overval?

19 (edited by Hestur 17-10-2010 18:28)

Re: Theorie van LEO

Ik vind het frappant dat de Bende te Aalst de bewakingsschema's leek te kennen. Net bij een wisseling van de wacht sloegen ze toe. Je zou zowaar de indruk krijgen dat er in Overijse iets gelijkaardigs aan de hand is. De bewaking stopt (al had die misschien niet zoveel verschil kunnen maken) en kort daarop overvalt men de supermarkt.

Intrigerend dus dat Bouhouche gegevens wilde van Amory omtrent die bewakingsschema's te Aalst. Amory die blijkbaar niet enkel te Aalst de bewakingsschema's kende, maar ook te Overijse bij de Delhaize opdook! Amory heeft naar eigen zeggen enkel oppervlakkige, algemeen bekende gegevens telefonisch doorgegeven aan Bouhouche. Toch bleek Bouhouche de bewakingsschema's te hebben, lees ik op het Franstalige forum. Van wie kreeg hij ze dan? Was er iemand die ze wel gaf? Of?

20

Re: Theorie van LEO

Hestur,

  • De bewaakte warenhuizen lagen in een grote kring rond het Brusselse. Zelf ging ik tot Keerbergen en dit is niet zo ver van Mechelen.

  • De duur van de bewakingopdracht werd beslist door de directie van de warenhuizen. Warenhuizen aan een belangrijke verkeersweg kregen voorrang wegens hun belang voor de vluchtroute.

  • De civiele bewaking (wij dus) stond los van de politionele bewaking. We wisten niets van elkaar, alhoewel het voor ons een geruststelling was dat er politie of rijkswacht aanwezig was alleen al qua bewapening. Dit was niet steeds zo.

  • De bewaking aan de zuidkant van Brussel werd gedaan door Franstalige collega's, wat maar logisch is ook.

  • Onze uurroosters in die tijd waren een echte ramp. Maanden van 220 gepresteerde werkuren waren geen uitzondering