Topic: Hoeveel daders?

Hallo ik ben nieuw op dit forum ik kom uit het noorden van Nederland. Ik ben al een tijdje geïnteresseerd in de bende van Nijvel,wat me er interesseert is dat deze zaak nooit opgelost is en eigenlijk te gruwelijk is. Ik heb dagen zitten lezen maar het is me niet echt duidelijk geworden hoeveel  daders er precies waren. Wat ik wel weet is dat er  meestal 3 vaste waren. Wie kan me meer vertellen hoop dat het geen domme vraag is.

Re: Hoeveel daders?

Welkom op dit forum. Ik ben zelf ook een kersvers en nieuw 'member'. Maak je niet ongerust, je kan hier geen domme vragen stellen.

Het aantal bendeleden veranderde naargelang de aard van de opdracht. Ik vermoed dat de kern van de uitvoerders, let wel uitvoerders niet opdrachtgevers, minstens uit 4 leden bestond. Maar bij de aanslag in Aalst zijn er een groter aantal bendeleden actief geweest dan voordien.

Ik hoop dat er nog andere members van dit forum je vraag zullen beantwoorden.

3

Re: Hoeveel daders?

hestor wrote:

Wat ik wel weet is dat er  meestal 3 vaste waren. Wie kan me meer vertellen hoop dat het geen domme vraag is.

Hestor welkom op het forum en vraag maar als je info wil maar er staat heel veel op de site zoals je zegt, dat je al dagen hebt gelezen. De speurders gaan uit van 3 hoofddaders: De Reus, de Killer en de Oude. Hier zie je hun robotfoto's. Onderzoek » Robotfoto's

Maar aangezien er zoveel robotfoto's zijn  en aangezien er soms sprake is van 2 reuzen, mag men er vanuit gaan dat men met een harde kern zit en helpers er rond. De laatste aanslag is er sprake van 2 GTI's VW, een Mercedes en een Ford Taunus.

Er was een uitstekende voorbereiding dus soms denk ik zelf aan 6 deelnemers, indien er iets zou fout gaan zou deze kunnen helpen misschien. Niet elke overval werd uitgevoerd door die 3 hoofdaders volgens mij.

4

Re: Hoeveel daders?

En nog meedelen dat er waarschijnlijk bij sommige gevallen opdrachtgevers waren, logistiek voor wapens en financierders en hulp van mensen die hoge functies beoefenden in leger, politiek en rijkswacht (politie).

Meestal waren er op het terrein wel 3 daders of soms 4, maar de organisatie is groot. Misschien is er nu een doorbraak want er is een skelet gevonden, maar dit is nog voorbarig of dit wel iets zal opleveren.

Re: Hoeveel daders?

Dat van dat skelet heb ik gevolgd, er zou vandaag een einde komen aan het graven daar al iets bekent of dat ook zo is? Denken jullie dat er in België nog mensen in leven zijn die iets met de bende te maken hebben al hadden ze maar een kleine rol? De uitvoerders  zullen intussen wel dood zijn denk ik zo?

Re: Hoeveel daders?

Welkom aan beide trouwens op het forum. Wat betreffende de daders, ik kom op ongeveer een 8 tal per uitgevoerde raid namelijk:

  • De Verkenner (1)

  • De Bewaker (1)

  • De Uitvoerders (3 zekers)

  • De vlucht organisatie (2 tot 3)

Re: Hoeveel daders?

Ik kan niet precies opmaken of op het moment van de overval  de verkenner en evt. de bewaker al vertrokken zullen de uitvoerders de verkenner en de bewaker alle dezelfde schuilplaats hebben gehad na de aanslagen?

8

Re: Hoeveel daders?

mdanielsUK wrote:

Wat betreffende de daders, ik kom op ongeveer een 8 tal per uitgevoerde raid namelijk:

't Zal zo iets zijn maar die verkenners zullen er meerdere zijn denk ik, in aalst zijn ze eens gezien in het Osbroekpark, nabij de Delhaize. Of waren dit de daders zelf kan, maar het zal zo wel iets zijn. Wat de opdrachtgevers betreffende weet ik het niet, misschien een groep die iets wilden bereiken vooral in 1985: afpersing en liquideren voor het geld. Het kan een groep zijn van 1 tot 2 man, maar er is eens gesuggereerd dat er 4 ministers van toen in het complot zaten? Waar of niet.

Iemand die de wapens bewaakt en verstopt en de rest ook ongeveer. Klopt ook. We kunnen er niet de juiste getallen op kleven maar zo heb je toch een beeld.

Re: Hoeveel daders?

De verkenner was al vertrokken en moest zorgen voor een eigen alibi (zie De Staerke als voorbeeld in Aalst). De bewaker stond meestal op de parking alles toe te kijken en verdween met het noorderlicht iets na de uitvoerders het plaats delict verlaten hadden (kon ik opmaken aan getuigen verklaringen). Om juist geen link tussen de 3 teams (uitvoerders en vlucht organisatie tel ik als 1) te kunnen leggen splitste deze groep zich na de opdracht naar verschillende plaatsen.

Ik heb speciaal niets vermeld betreffende opdrachtgevers omdat zoals Renne het zegt hier moeilijk een nummer op geplakt kan worden.

10

Re: Hoeveel daders?

Zeer professioneel uitgevoerd dus. De daders verkenners bewaker waren wel bekenden van elkaar er moest dus minstens vergadert zijn over de uitvoering? Als het zo is dat het om een man of 8 ging moeten er dus nog een paar van die lui rondlopen in of buiten België? Gezien het handelen van de daders is 1982-1983 moet er een verband zijn tussen die van 1985? Is het mogelijk dat de groep in 1985 is uitgebreid met meer verkenners, bewakers, ... Als ik zo de verhalen lees waren ze in 1982-1983 vaak maar met 2 of 3 daders.