Re: Hoeveel daders?

Ook zou ik graag willen noteren dat ik een verschil maak tussen de verkenner(s) en de planners. De verkenner gaat kort voor de uitvoering kijken of de situatie het toelaat om de opdracht uit te voeren, als deze de "Go" geeft komt de rest in actie.

De planners daar in tegen zijn al langer op voorhand bezig met plannen (vluchtroutes, team samen stellen, ...).

12

Re: Hoeveel daders?

mdanielsUK wrote:

Ik heb speciaal niets vermeld betreffende opdrachtgevers omdat zoals Renne het zegt hier moeilijk een nummer op geplakt kan worden.

Klopt en de kans is groot in Aalst dat De Staerke zowel verkenner als voor de wapens zorgde en toch laten ze die man gaan als onschuldig. Word zelfs nog betaalt, voor is het het geen (en hier komt het woord terug) TOEVAL dat De Staerke in Aalst was. Ik woon in Aalst en ik zou in ééns naar de Delhaizes in Charleroi gaan en den dag nadien is er nen overval, kweni zé ma De Staerke zit er voor tussen in aalst. Mss niet als daders maar hij deed toch een opdracht en wat ze zeggen "ik ben naar daar gelokt omdat er iets te rapen viel" is ook zever.

13

Re: Hoeveel daders?

hestor wrote:

De uitvoerders  zullen intussen wel dood zijn denk ik zo?

Dat wordt met elke dag die voorbij gaat alsmaar waarschijnlijker. En als er geen uitvoerders meer zijn die leven dan wordt het nog moeilijker om de opdrachtgevers te ontmaskeren. Je kan ook redeneren dat door de feiten niet te laten verjaren en de onderzoekers een nieuw mandaat toe te schuiven, er niemand van de betrokkenen zal praten tot we 2015 bereiken. En dan zullen alle uitvoerders naar alle waarschijnlijkheid overleden zijn.

Anderzijds, in de VS bv. blijven moordzaken voor altijd open. Die laat men daar niet verjaren. Onopgeloste moorden worden niet aanzien als iets van je administratief kan afsluiten, zonder een dader te veroordelen. De federale politie (FBI) blijft het oplossen van een onopgeloste moord dus actief houden. Kost de regering wel pakken geld natuurlijk. Maar rechtvaardig?

14 (edited by mdanielsUK 30-01-2009 23:13)

Re: Hoeveel daders?

hestor wrote:

Zeer professioneel uitgevoerd dus. De daders verkenners bewaker waren wel bekenden van elkaar er moest dus minstens vergadert zijn over de uitvoering?

Denk dat het hier ging om "knowledge on need to know basis". De planners waren het centraal punt en zorgde dat de verschillende groepen niets van elkaar wisten. Het huidige terrorisme van "Al Quada" bestaat ook uit zulks een structuur. Zij opereren met cellen die elk een opdracht krijgen zonder dat ze weten wie en wat de andere uitvoerders zijn of doen.

15

Re: Hoeveel daders?

Rechtvaardig is het om de zaak niet te laten verjaren ik denk zelfs dat ook al verjaart de boel er geen dader medeplichtige gaat praten. De feiten zijn te ernstig denk ik. Zouden de verkenner en bewaker voor 100% achter de uitvoerders hebben gestaan gezien het grote aantal slachtoffers, of zal het zo zijn als je er aan mee deed kan je niet meer terug?

Re: Hoeveel daders?

Ik denk als je eenmaal betrokken was er geen weg meer terug was behalve een liquidatie dan (verklaard misschien de moorden buiten de overvallen).

17

Re: Hoeveel daders?

hestor wrote:

Zouden de verkenner en bewaker voor 100% achter de uitvoerders hebben gestaan gezien het grote aantal slachtoffers, of zal het zo zijn als je er aan mee deed kan je niet meer terug?

Eens je er in zat en uit wou en ze wisten dat je een gevaar was, dan werden die geliquideerd. Er zijn er een paar geliquideerd hoor die eerst lid waren (zeker ben ik nu niet hé, maar veel vermoedens naar die mensen): Juan 'Tonio' Mendez, Vandeuren Bruno, waarschijnlijk nog enkele hoor. Ook mensen die in nauw contact stonden met de Bende liepen gevaar. Ze zaten in een spinnenweb, misschien niet iedereen want de ene was al wat beter bevriend met de andere, maar Aalst erop aan kwam 'PANG en DOOD'. De 28 moorden zijn moorden die ze zeker weten, maar de waarheid van moorden ligt veel hoger.

18

Re: Hoeveel daders?

Als je aan zoiets meedoet en je ziel verpand, dan kan je geen kant meer op. Je koest houden, een ander leven lijden, onderduiken want praten betekent gegarandeerd het einde. Ik sta er toch nog steeds versteld van hoe brutaal, hoe goed georganiseerd, gepland en uitgekiend het plan in Aalst wel was. Het woord 'Commando' komt steeds weer in me op als ik schets wat er zich heeft afgespeeld.

Commando = militair = rijkswacht.

Re: Hoeveel daders?

Kevlar wrote:

Commando = militair = rijkswacht

Er heeft iemand hier eens een uitgebreid plan gepost over de structuur op deze forum. Bekijk dit eens en het zal je zeker wat extra info geven. (Zal zoeken naar deze post en de link hier vermelden, indien niemand me voor zal zijn.)

20 (edited by mdanielsUK 30-01-2009 23:25)

Re: Hoeveel daders?

Hier gaan we, lees deze post voor een grafisch overzicht en structuur » Forum