71

Re: Nr. 19: Reus

Belgiës meest hardnekkige criminele mythe: al 34 jaar in de ban van de Reus

Figurant in cafémoppen, personage in een Nero-strip. Maar voor alles de meest gezochte man van de jaren 80.

De mythe van de ‘reus’ ontstaat op 5 oktober 1983. Twee dagen eerder heeft de Bende van Nijvel toegeslagen in de Delhaize in Beersel. Filiaalhouder Freddy Vermaelen is zonder pardon van dichtbij doodgeschoten, nog voor hij de kans kreeg de kassa’s te openen. De Bende van Nijvel is tegen die tijd al aan z’n elfde overval toe. Freddy Vermaelen is het twaalfde dodelijke slachtoffer.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Nr. 19: Reus

Ik vind de oren wel kloppen en zijn flinterdunne neus, manier van kijken, brilletje, haarlijn en bril al helemaal. Heb er nu meer vertrouwen in dan bij vorige onthullingen.

Re: Nr. 19: Reus

Merovinger wrote:
Boemerang wrote:

Ik wil nog even wijzen op het hier onlangs op de site verschenen interview met Dokter Jacques D, getuige van Eigenbrakel. Misschien een beetje ondergesneeuwd door dit topic maar zeker zeer interessant om de werkwijze en beschrijving van de Bende van Nijvel in Braine en Overijse naast elkaar te leggen.

Boemerang, blijkbaar werd door Ben toch niet de juiste vertaling geplaatst want wat mij in het Franse interview was opgevallen is dat de getuige duidelijk beschrijft dat de Reus een bivakmuts aanhad: "L'idée de prendre une bouteille et de la fracasser sur la tête du malfaiteur m'a effleuré l'esprit mais mon adversaire me semblait trop grand et costaud, il avait une cagoule sur la tête et des complices." Staat niet in de Nederlandstalige versie van het interview. Zo zijn er nog een paar details.

Dokter D. spreekt dus niet over een bril of een hoed. Van de Reus in Eigenbrakel/Overijse werd echter robotfoto nr. 19 gemaakt. Heeft de Reus in Eigenbrakel dan op een gegeven moment (vóór of na de overval) zijn bivakmuts uitgedaan? Of had hij in Eigenbrakel de bivakmuts op en in Overijse de hoed met bril? Of zijn het dan toch twee verschillende ploegen geweest met twee verschillende reuzen? Of is de rolkraag op de robotfoto naar beneden getrokken bivakmuts? Ik heb geen bivakmuts dus ik kan niet testen of het mogelijk is om je hoofd door de oogopening van de muts te steken en de muts rond je hals kan laten hangen. Ook de getuigen in Overijse in het filmpje van Ter Zake spreken niet over een reus met hoed en bril. Hoe is deze robotfoto dan tot stand gekomen?

Toch even bovenstaande opmerken over die fameuze robotfoto 19 van de reus. Op welke getuigenis werd die robotfoto eigenlijk opgesteld?

74

Re: Nr. 19: Reus

Lijkt me dat er toch beter eens druk uitgeoefend wordt door de familieleden om verduidelijking te krijgen over die robotfoto's. De gelijkenis is te frappant, dus er moet ergens iets van verband bestaan. Wanneer opgesteld? Gebaseerd op welke exacte feiten en getuigenissen? En vooral: waarom afgevoerd?

Re: Nr. 19: Reus

De getuigenis van de dokter in Eigenbrakel:

Vous avez vu celui qui était surnommé "le géant" de très près. Correspondait-il au portrait-robot établi par la suite? Vous a-t-il paru efféminé?

Il était grand, mais pas immense: 190 cm environ à mon avis, costaud mais pas obèse, il se déplacait facilement. Il était engoncé dans une espèce de loden noir (et portait probablement en dessous un gilet pare-balles) et ne semblait pas du tout efféminé. Il était masqué (cagoule) et je ne peux pas le décrire plus.

Vertaling:

U heeft de dader die men “de Reus” noemt, van dichtbij gezien. Komt hij overeen met het getekende portret van hem? Leek hij “verwijfd”?

“Hij was lang maar niet reusachtig, ongeveer 1m90 in mijn ogen. Hij was stevig maar niet zwaarlijvig. Hij bewoog zich gemakkelijk en leek helemaal niet verwijfd. Hij droeg een lange zwarte mantel waaronder hij waarschijnlijk een kogelvrij vest droeg. Hij was vermomd met een bivakmuts. Meer kan ik niet beschrijven.”

Re: Nr. 19: Reus

Merovinger wrote:

Toch even bovenstaande opmerken over die fameuze robotfoto 19 van de reus. Op welke getuigenis werd die robotfoto eigenlijk opgesteld?

Ik kon in de haast niet terugvinden waar ik het heb gelezen, maar wat mij bijstaat is dat de reus in Aalst slechts een sjaal als vermomming droeg en dat deze op zeker moment is weggezakt. Mogelijk is daar de robotfoto op gebaseerd?

Als dit het geval is, was de man wel erg overmoedig. Wie gaat er immers in zijn woonplaats, waar hij als rijkswachter over straat gaat, met zo'n slechte vermomming een Delhaize overvallen? Aalst is geen wereldstad: je kunt bij die Delhaize zomaar iemand tegenkomen die je herkent.

Maar wellicht heb ik het mis en was dat voorval met die sjaal ergens anders?

Re: Nr. 19: Reus

De robotfoto 19 zou gemaakt zijn op basis van de verklaringen van een getuige van de feiten in Overijse.

Dit is de officiële beschrijving van de daders in Overijse (volgens de website van de CWB):

  • Dader 1: 40 jaar oud - 1m90 (mogelijk nog groter) – Draagt een masker die een oude gerimpelde persoon voorstelde.

  • Dader 2: 1m75 - 1m80 – Normale lichaamsbouw – Drager van een lange jas, donker- blauwe of zwarte kleur, donkere broek. Militair schoeisel. Draagt een hoed of zwarte muts.

  • Dader 3: 1m70 - 1m80 – Normale lichaamsbouw – Donkere kledij – draagt een masker.

Nergens wordt er melding gemaakt van een dader met een bril, hoed en sjaal. Gaat het om dader 2? Maar dan was hij blijkbaar niet de grootste van de daders? Hoe is de robotfoto 19 dan tot stand gekomen? Heeft die getuige de reus ongemaskerd gezien net vóór of net ná de overval.

Ter info hier ook de beschrijving van de daders in Eigenbrakel:

  • Dader aanwezig in het bureel van de zaakvoerder: 1m80/1m90 - Normale lichaamsbouw - Atletisch gebouwd met brede schouders. Drager van een compleet masker die een oude man voorstelde.

  • Dader die het kind gijzelde: 1m80/1m90 - Normale lichaamsbouw. Hij droeg een zwarte wollen muts waarbij enkel de ogen en mond zichtbaar waren. Hij droeg een groene hoed (stijl safari). -> Dit lijkt overeen te komen met de beschrijving van de dader die gezien werd door de dokter Jacques B.

  • Dader die op de uitkijk stond: 1m70/1m80 - Magere lichaamsbouw, of kloeke lichaamsbouw naargelang de versie van de getuigen. In het zwart gekleed. Drager van een carnavalsmasker, die het gezicht van een oudere man voorstelde. Hij droeg ook een donkerkleurige hoed.

78

Re: Nr. 19: Reus

We kunnen vragen hebben bij de betrouwbaarheid van robotfoto's, maar evengoed bij de beschrijvingen. Wat als bij dader 1 en dader 2 in Overijse de lengte gewoon werd omgewisseld bv.? Of indien de grootte van dader 2 simpelweg verkeerd werd ingeschat? Als Overijse en Eigenbrakel hetzelfde trio zou zijn, dan verwacht je toch dat er in beide gevallen twee reuzen zijn van 1m80-m90, nu is dit enkel voor Eigenbrakel? Verwarring, verwarring... Het wordt stilaan tijd dat de CBW eens eenduidig is over de daderbeschrijvingen.

79

Re: Nr. 19: Reus

Langzaam aan beginnen een aantal dingen boven te komen. De kennis waar ik eerder over schreef kende Christiaan Bonkoffsky niet persoonlijk maar ontmoette hem wel op trainingen van de Groep Diane, waar hij actief was als hondengeleider. Hij verwacht een oproep tot verhoor.

In mijn achterhoofd gaan de alarmbellen echter steeds luider klinken, ook rekening houdend met de gerechtelijke/politieke reacties. Ik vrees dat men nu met het bekendmaken van de uitvoerders het hele bende verhaal uitsluitend gaat toeschrijven aan een groep verbitterde en gefrustreerde rijkswachters.

Op deze manier zullen de achterliggende opdrachtgevers zich indekken. Het deksel zal nog steviger op het stinkende potje van politiek, magistratuur en andere duistere machten gehouden worden. Nu ze een bliksemafleider hebben zullen deze actoren ervoor zorgen dat ze helemaal in de duisternis verdwijnen.

Re: Nr. 19: Reus

We moeten ons heel sterk vragen stellen naar het onderzoek van de feiten in '85. Dat de speurders maar eens uitleggen waarom men 13 jaar wacht om robotfoto's te verspreiden. Plus het feit dat de eerstelijnsgetuigen van de feiten in '85 niet ondervraagd zijn, dat is een constante in de verklaringen van getuigen. Dat Overijse en Eigenbrakel zogezegd door dezelfde daders gedaan is is een fabel, het is gewoon niet mogelijk! Trouwens in Aalst zijn het blijkbaar iets andere daders. Waarom heeft de rijkswacht het onderzoek in '85 overgenomen en had ze een geheime onderzoekscel die bestond uit Diane-leden, dit is pas in '87 aan het licht gekomen?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.