231

Re: Eddy Vos

Natuurlijk is dat nu een totaal ander publiek dan in de jaren 80. Dat publiek bestond toen vooral uit Nederlandstaligen en is er begin de jaren 2000 weg gebleven. Dat had vooral met de uitbater te maken denk ik die er de brui moest aan geven wegens ziekte. Ik denk dat hij Fred Dericks noemde en socioloog van opleiding was.

Re: Eddy Vos

Xenophon wrote:

De grootte van die verdachte, ik heb al gezegd wat ik daarover denk.

Wat ik niet begrijp is dat hij er zo absoluut zeker van is dat de killer gedood werd. Maar hij kent het dossier, ik niet. De getuigenis van Clerbois, jaren na de feiten ... ik heb daar de grootste twijfels bij. Misschien heeft men een ballistisch element gevonden waarvan het zeer onwaarschijnlijk is dat de bron anders is.

Alternatieve uitleg: het is gestopt ... omdat er betaald werd.

Cf. enigmatisch zinnetje van Madani Bouhouche: 'ne vous tracassez pas, les tueurs ne frapperont plus'. En zowaar.

Mogelijk hebben ze hun plan ondanks betaling zelfs uitgevoerd. Na de deadline is het te laat. De slachtoffers van afpersing zullen nooit spreken omdat zij ook schuldig zijn.

233

Re: Eddy Vos

Etienne1420 wrote:

Autre chose : il y a dû y avoir un "dépôt". Je vois difficilement chaque auteur stocker chez lui son équipement ainsi que les armes volées chez Dekaise, les autres provenant d'ailleurs et les pare-balles volés à Tamise. Selon moi, ils avaient un dépôt à eux et celui qui détient le "dépôt" détient la clé de l'énigme. Il fera le lien entre les auteurs voire les stratèges, de même qu'il fera le lien entre la première et la seconde vague. Malheureusement, à ma connaissance, ce "dépôt" n'a jamais été trouvé ni celui ou ceux qui le géraient. Je fais également remarquer que la plupart de leurs armes n'ont pas été retrouvées. Elles sont toujours à rechercher. Dans celles qui ont été trouvées à Ronquières, il n'y a pas de trace notamment des riot-guns (dont on ne connaît pas non plus la provenance) ni des Ingram volés chez Dekaise."

Zou me niet verbazen mochten er nog ergens een paar zorgvuldig dichtgekitte plastic valiezen begraven liggen met daarin wapens en andere zeer bezwarende zaken. Als een soort (levens)verzekering en garantie voor blijvend stilzwijgen. M.i. is vanuit het standpunt 'waterkans om alsnog de waarheid te achterhalen' de verjaring het beste dat nu nog zou kunnen gebeuren.

234

Re: Eddy Vos

De Golf GTI van de overval in Aalst is na de overval op hun vluchtroute gestopt aan het Stro Kappeleken te Denderleeuw met de kofferklep open. De persoon achterin was springlevend en probeerde de kofferklep dicht te doen van binnenuit maar het lukte niet omdat de. Iets verder is de Golf GTI terug gestopt en heeft de chauffeur uitgestapt om de kofferklep dicht te doen. Hier waren 3 onafhankelijke getuigen van. Deze info is bekend bij de CWB en paar jaar geleden heeft de CWB terug deze 3 getuigen ondervraagd en hun verhaal klopt. M.a.w. ze zijn alle 3 springlevend weggekomen in Aalst.

Re: Eddy Vos

De getuigenis van het open kofferdek aan stro kapelleken is me bekend, maar getuigenissen dat de persoon in de koffer springlevend de koffer trachtte te sluiten?

236

Re: Eddy Vos

Kenza: je citeert duidelijk uit deze informatie, die reeds geruime tijd online staat hier en elders » Forum

Nergens staat er dat de 3 inzittenden allen levendig weg gekomen zijn. Er staat letterlijk dat de vluchtwagen voorzien was van een speciaal mechanisme om de (openstaande) kofferklep van binnenuit de sluiten. En ook:

“Als het klopt wat Pieter D.B. heeft gezien, schortte er in Aalst na 1,8 kilometer wat aan dat mechanisme. Of aan de man die het moest bedienen.”

Dus de getuigenissen - die jij citeert - sluiten niet uit of de inzittenden al dan niet alle 3 nog springlevend waren ... in tegenstelling tot hetgeen jij er dus duidelijk van maakt. Heb je extra informatie voor ons waardoor je wél duidelijk kan stellen dat ze alle 3 dan wél nog ‘springlevend’ zouden geweest zijn?

Dat de chauffeur moest stoppen en de kofferklep moest sluiten, zoals je zelf schrijft - doet integendeel eerder het omgekeerde vermoeden.

237

Re: Eddy Vos

Zelfs over iets waarvan ik dacht dat het elementair zou zijn zoals die wagen bestaat als puntje bij paaltje komt een hoop onduidelijkheid. Dat de chauffeur moest uitstappen is niet logisch... behalve als het een driedeurs Golf was.

Ik zeg het maar (en trek al mijn asbesten kostuum aan) maar merk op dat in de verslagen van de Bendecommissie I en II gesteld wordt dat het niet duidelijk is hoe het nu exact zat met die wagen(s) van Aalst. Merk op dat men er op de site van de CBW in alle talen over zwijgt (behalve dan de vermelding dat het uitgebrand wrak dat in het bos teruggevonden werd een driedeurs was).

(Voormalig)? lid Merovinger heeft een vertrouwelijk CBO-rapport (3 oktober 1985 nr. CBO/7132-A/M/7) opgeduikeld dat stelt dat er geen duidelijkheid is over de identificatie van het voertuig gebruikt te Eigenbrakel en Overijse. Dat rapport dateert van voor Aalst.

Sommige getuigen van Aalst hadden het over een driedeurs, anderen over een vijfdeurs Golf. De kleur was donker, maar was het grijs, groen of blauw?

238

Re: Eddy Vos

De getuige was een garagist die met 2 klanten die elkaar niet kenden te praten. De CWB is bij de garagist gaan praten en die heeft de namen van de 2 klanten doorgegeven, die het verhaal bevestigden. De Golf GTI kwam aangestormd en vertraagde tot bijna stilstand en de persoon achteraan de Golf GTI zat zijdelings in de wagen en kroop naar het kofferdeksel om het te sluiten maar door de nerveuze rijstijl lukte het niet. Iets verder aan de toplesbar Jagershof is de Golf GTI gestopt en stapte de chauffeur uit om het kofferdeksel (dit is gezien door een auto die er achter reed. Ook bekend bij de CWB.

Heel dit verhaal kan bevestigd worden bij de CWB. En volgens de garagist was het zeker een 5-deurs.

239

Re: Eddy Vos

Kenza, bedankt.

Je merkt hoe kortzichtig Douglas De Coninck, Hilde Geens en Paul Ponsaers en andere relevante auteurs wel niet moeten zijn doordat niemand van hen in de interviews na hun veel gelezen boeken, melding maakte van deze getuigenissen, hetgeen een heel ander scenario vormt voor de 'Epiloog' van de laatste aanslag van de Bende van Nijvel te Aalst.

240

Re: Eddy Vos

Dernière Heure 05 september
https://i.servimg.com/u/f27/20/50/04/55/dh202310.jpg

Dernière Heure 16 september
https://i27.servimg.com/u/f27/20/50/04/55/dh202311.jpg
https://i27.servimg.com/u/f27/20/50/04/55/dh202312.jpg