301

Re: Eddy Vos

Tja, er zijn problemen met die plaatsaanduiding. Ten eerste was het niet op exact de plek die door de getuige werd aangewezen dat die kogelkoppen werden gevonden (ik heb nooit gehoord van hulzen die erbij zouden hoorden, er werden wel lege jachtpatronen etc gevonden), ten tweede was het niet aan dat stort, dat ligt op een andere plek.

edd wrote:

Maar wel om als dader in aanmerking te komen.

Nee toch, een naam van een dader kan in het dossier staan zonder dat die persoon ooit verdacht is geweest. Ik weet niet of er hier tienduizenden namen op het forum staan, maar wel meer dan alleen die van verdachten. En anderzijds zal Vos die namen in het dossier ook niet geteld hebben om aan zijn "tienduizenden" te komen.

Dat zijn al twee redenen waarom het aantal verdachten op het forum me géén nuttig statistiekje lijkt om te bepalen of er hier effentiële informatie ontbreekt of niet.

Hoewel hij volgens mij ter goeder trouw is, is het goed mogelijk dat hij te veel aan zijn tunnelvisie vast hield. Zijn hypothese/manier van denken is ook niet altijd goed te volgen. Enerzijds spreekt hij steeds over zijn heilig drietal (Reus/Oude/Killer) en anderzijds over een Bende die zeer goed wist hoe justitie en het politie apparaat werkt in België en over dwaalsporen die tot dan toe ongezien waren voor Belgische speurders. Dan denk je toch eerder aan een (vaste) bende in opdracht in plaats van drie marginale criminelen.

Hij heeft zich misschien ook te veel op die dode Killer geconcentreerd. Jacht op een spook terwijl de levende hoofdverdachten bij wijze van spreken voor zijn voeten liepen. Scepticisme tegenover Delta zal ook niet hebben geholpen, de piste De Staerke was verbrand voor Jumet. Misschien heeft het ook niet geholpen dat Delta op het einde nog de boel heeft uitgegraven bij die andere hoofdverdachte.

Zonder resultaat, en misschien geen primaire piste voor Jumet om op voort te bouwen. En dan was er nog die andere hoofdverdachte, Robert Becker, waar Jumet wel interesse in toonde einde jaren '90, maar opnieuw zonder resultaat. Hij was gezien en genoemd door God en klein pierke, maar ze konden niets bewijzen. Dat is het verhaal van het dossier, verschillende figuren waartegen serieuze aanwijzingen zijn, maar men heeft het nooit concreet kunnen bewijzen of linken aan één specifiek feit of bewijsstuk.

304

De dode killer van Vos en het spook van Ronquières van de CWB. Twee voorbeelden van tunnelvisie die het onderzoek deden verzanden.

305

Ja, maar ik zou er veel voor geven om het NICC-expertiseverslag over de gevonden voorwerpen eens te kunnen lezen.

306

Eddy Vos spreekt over het DNA-onderzoek in de zaak-Sliman/-Constantin Angelou en uit zijn twijfels over zijn oud-collega Jean-Marie Lacroix in de zaak-Colruyt/Fourez-Dewit » omny.fm

307

Inderdaad is het laatste stuk van het gesprek met Vos het meest interessante waar hij het heeft over Nijvel. Het bevreemdt hem dat ze allemaal een genadeschot krijgen behalve Lacroix. Verder dat ze de uzi niet meenemen en er voor zorgen dat Lacroix nog hulp kan inroepen. Hij ziet het als een provocatie van de politiediensten

308

Vos zegt in het interview zelf dat het enige DNA dat 'zeker' is, dat is dat werd gevonden in de taxi van Angelou op de sigarettenpeuken. Zegt dat Nevens het gevoel had raak te hebben geschoten, dat op de brug na 2 km de koffer nog steeds open stond en er een ineengedoken massa in zou gezien geweest zijn.

Hij heeft het ook over de achtervolging naar Gooik (Leerbeek) en gaat er dus van uit dat de observatie door de schepenzoon klopt. Hij haalt ook de getuigenis van Clerbois 20 jaar na de feiten aan als waarheid. Waarom hij daar zo heilig van overtuigd is, geen idee.

Zegt voorts dat men de tijdsgeest van toen moet begrijpen om het dossier te kunnen doorgronden en dat volgens hem er vanuit een aantal 'atypische' bendefeiten bewust links werden gelegd naar andere feiten. Wat gebeurde in Nijvel aan de Colruyt en daarna aan de Diable is voor hem een provocatie, een signaal om aan de politiediensten te zeggen 'kijk eens wat voor sukkels jullie zijn'.

De Vos preekt de passie maar ik heb niet het gevoel dat we op onze ganzen moeten passen. Hij spreekt zoals steeds met wijsheid en gerede twijfel over het dossier. Zeker de moeite om eens te herbeluisteren.

Ik denk dat we zo minzaam moeten zijn te erkennen dat zijn visie waardevoller is dan eender welke andere op het forum, hetgeen niet wil zeggen dat we bepaalde zaken die hij zegt niet mogen uitdagen of in vraag stellen. De uitspraak waar ik zelf het meeste over twijfel is of de geziene Golf door de schepenzoon daadwerkelijk dezelfde Golf van de Raid is. Maar hierover hebben we ook op het forum al vaak gedebatteerd.

Net zoals uit eerdere interviews blijkt dat Nijvel voor Vos het meest cruciale en fascinerende feit van allemaal is. Hier spreekt hij zich uit over een motief. Ik schreef hier zelf een aantal dagen geleden over en kan me dan ook vinden in wat Vos vertelt over Nijvel. Het is het motief met de minste losse eindjes voor Nijvel.

Het stellen dat een aantal 'typische' feiten door de Bende werden gelinkt aan 'atypische' feiten is naar mijn gevoel ongeveer hetzelfde zeggen als dat de Bende op een bepaald moment werd overgenomen voor structurele doelstellingen. Maar misschien lees/hoor ik dat stuk teveel vanuit mijn eigen ideeën omtrent hoe het is gegaan.

310

Burberry wrote:

Eddy Vos spreekt over het DNA-onderzoek in de zaak-Sliman/-Constantin Angelou en uit zijn twijfels over zijn oud-collega Jean-Marie Lacroix in de zaak-Colruyt/Fourez-Dewit » omny.fm

Eddy Vos vertelde wederom dat de getuige die op 8 november 1985 achter de vluchtende VW Golf aanreed, daarin twee inzittenden zag zitten en dat de achterklep van die auto dicht was. Dat zou dan kunnen betekenen dat nummer drie in die auto plat lag, mogelijk na te zijn geraakt door een door politieman Eddy Nevens op hem afgevuurde kogel. Die nummer drie zou dan later door een andere getuige, Philippe Clerbois als ‘donkere massa’, achter een auto op de grond liggend, in het Bos van La Houssière, kunnen zijn gezien.