61

Re: Eddy Vos

Een petitie organiseren en richten aan Annemie Turtelboom, de huidige minister van Justitie. Ze deed ook het voorstel om het Bende van Nijvel-onderzoek onder te brengen als "Misdaad tegen de Mensheid", zodat het niet kan verjaren. We moeten toch in staat zijn om op korte termijn een massa handtekeningen te verzamelen in deze materie. Familie, vrienden en kennissen mobiliseren. Ons laten horen en zien! We hebben dat recht.

Re: Eddy Vos

LEO, het is een goed initiatief zoals jij het opwerpt en inderdaad hebben we het recht om ons te laten horen. Maar er is iets dat veel belangrijker is en dat is dat het gehele Belgische volk recht heeft op een door de staat gegarandeerde veiligheid. Dat betekent ook dat deze staat zijn verantwoording moet afleggen en dat men moet komen met antwoorden (dit gebeurt al 30 jaar niet). Laat ze nu maar eens die beerput opentrekken en met de billen bloot gaan. Ik verzeker u dat er heel veel bovenkomt en dat het een beerput zal zijn van Nieuwpoort tot Luik en van Lommel tot Bergen, oftewel gans België.

Re: Eddy Vos

Interview met Vos op de Nederlandse radio » nos.nl

Natuurlijk noemt hij geen man en paard, want als hij dat zou doen, zou het onderzoek juridisch nog doder zijn dan het al is, maar hij laat wel doorschemeren zeer sterke verdenkingen in een bepaalde richting te hebben. Het probleem is het gebrek aan de "sleutel": dat ene bewijs dat voor een rechtbank stand houdt. Zonder zo'n bewijs kan de politie niets.

Freddy Troch op het onderzoek zetten kan volgens mij niet: de man is onlangs met pensioen gegaan, meen ik mij te herinneren. Het zou ook niet zo veel zin hebben want Troch kende maar één deel van het dossier en was ook niet betrokken bij de onderzoeksdaden van de laatste twintig jaar. Hij zou dus haast even veel nieuwe kennis moeten opdoen als de mensen die er vorig jaar zijn opgezet.

Eddy Vos zegt van tunnelvisie last te hebben gehad. Dat is normaal als je 16 jaar hetzelfde werk doet. Misschien dat een frisse blik nog een nieuwe invalshoek oplevert. Maar veel hoop is er niet. Een kleine troost is dat Eddy Vos in het interview indirect zegt dat hij over 3,5 jaar zijn eigen hypothese bekend zal maken. Ik denk dat er nu al een paar journalisten hun diensten als ghostwriter hebben aangeboden, want als Eddy Vos daar een boek van maakt, heeft hij dé Belgische bestseller van het jaar te pakken.

64

Re: Eddy Vos

Ik heb de indruk dar er inderdaad een spoor is maar de justiele werkelijkheid is lastiger dan de journalistieke (citaat van Eddy Vos). Wat  dan wel de vraag is wat weet men of vermoedt men met zekerheid? Ik zal het boek zeker kopen tegen die tijd maar ik ben sceptisch. Heb door de jaren heen al heel veel theorien gehoord en weinig bewijs.

Ik ben een Hollander en kan eigenlijk nog steeds niet geloven dat een bende die 28 menesen doodt nog niet opgespoord is. Ik bedoel dit beslist niet hooghartig maar het is zo gruwelijk wat er is gebeurd. Ik kan me herinneren dat we naar de Belgische TV keken naar Dallas en dat de uitzending onderbroken werd. Als ik het goed heb was dat op een donderdag. Het heeft me nooit meer los gelaten.

Re: Eddy Vos

In 1985 vroegen we ons in Nederland af of dit type geweld ook de grens zou kunnen overkomen. Gelukkig is dit extreme zinloze supermarkt-geweld na Aalst nooit meer wedergekeerd. De theorie van Vos is nu wel algemeen bekend. Ik kan me niet voorstellen dat er een boek van komt. Hij mag niet citeren uit geheime processen-verbaal. Hij is met handen en voeten gebonden aan de openbare stukken. En daar zijn al genoeg boeken over geschreven.

66 (edited by LEO 21-01-2012 19:16)

Re: Eddy Vos

Het kan moeilijk anders dan dat Eddy Vos na al die jaren een eigen (dwz: onofficiële) mening heeft gevormd. Een mening die niet wordt geapprecieerd door zijn oversten. Hij werd steeds in een bepaalde richting gedwongen. Het zou me verbazen als hij nu, door middel van een boek, zichzelf zou gaan profileren. Dan zou hij dezelfde weg opgaan als Patrick Van Brussel (Haemers) en Patrick De Baets (X-dossiers).

67

Re: Eddy Vos

Uit "De Bende van Nijvel en de CIA" van Guy Bouten:

Eddy Vos ontmoette ik enkele keren vijf jaar geleden en herinnerde me nog altijd zijn afscheidswoorden: "Meneer Bouten, met dit dossier valt geen eer te behalen."

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

68

Re: Eddy Vos

Hallo Noordeling, wat is de theorie van Eddy Vos eigenlijk buiten het feit dat hij vermoedt dat de leider bij de laatste overval is doodgeschoten en dat de aanslagen daarom ophielden? Is er meer dan dat? Als die theorie zou kloppen dan is de Bende een vrij geisoleerde groep omdat als er sprake zou zijn van een contracttheorie - hoe cru dat ook klinkt - één dood bendlid geen probleem zou moeten zijn. Zelf geloof is dat de laatste aanslag een kroon op het werk was, wat dan dan ook moge zijn. Een tweede of derde Aalst dat is toch onvoorstelbaar?

Re: Eddy Vos

Misschien was er een contractformule, maar hadden ze bij elke aanslag gebruik gemaakt van een bepaald persoon die uitermate koelbloedig kon optreden. En kon men die simpelweg niet vervangen. Mensen die tot dergelijke dingen in staat zijn, vind je niet zo makkelijk. Of misschien was naar hun mening hun doel bereikt. Kijk naar de Rijkswacht, ze hebben toch hun GTI's en nieuwe wapens gekregen.

Servo per Amikeco

Re: Eddy Vos

Met het vertrek van Vos vrees ik dat het doek definitief is gevallen over dit dossier. Vos zegt in één van de interviews dat hij aan tunnelvisie lijdt en dus steeds bij hetzelfde uitkomt zonder de sleutel te vinden en dat hij daarom de zaak aan anderen overlaat. Ik kan daar voor een stuk in komen wanneer je zolang met hetzelfde onderzoek bezig bent. Maar wat ik niet begrijp is dat men na al die tijd nu nog op kasten met Bende van Nijvel documenten en wapens stoot waar niemand nog weet van had (zie recent bezoek van David VDS aan cel Jumet). Of is dit de zoveelste kwakkel van een journalist? Het zou goed zijn om van David bevestiging te krijgen van deze feiten. Waarom onderzoekt Vos die kasten dan niet? Wie weet zit de sleutel gewoon daarin? Ik denk eerder dat de sleutel is gevonden maar niet mag gebruikt worden en dat dit de echte reden van het vertrek van Vos is.

Was er trouwens ook geen recente match van het DNA op bewijsmateriaal met een verdachte?