111

Re: Gladio B

Voor mensen die de opgesmukte verhalen van CNN en AP beu zijn » www.informationclearinghouse.info | www.michelcollon.info

Of in het Nederlands » www.uitpers.be
Specifiek voor Syrië » mediawerkgroepsyrie.wordpress.com

112

Re: Gladio B

Ben wrote:

Omdat, als je ervan uitgaat dat de Bende van Nijvel Gladio was, het werd georchestreerd door Amerikaanse geheime diensten. En zij hadden geen zin in een België dat uiteen valt door communautaire chaos. Zij willen een sterk België waar je kernraketten kan plaatsen, dat een blok vormt tegen het communisme, dat een veilige thuishaven is voor de NAVO en andere diensten. Stel je voor dat België uiteen valt en West-Vlaanderen kiest voor het communisme? Dan heb je een extra probleem. Ze hadden een sterke regering nodig die geen oppositie is voor de Verenigde Staten.

Die redenering is juist. Maar de kernrakettendiscussie was in 1985 beslecht, het was de periode van glasnost en perestrojka en Gorbatsjov en de muur was bijna gevallen. De Navo heeft hier sedert haar oprichting mede door België een veilige thuishaven. We mogen er dus niet van uitgaan dat De Bende van Nijvel een Gladio-opzet was.

De moorden op Vanden Eynde, Angelou, de amateuristische diefstallen van de auto's en sommige inbraken, de nachtelijke inbraak in Maubeuge, de klungelige inbraak in Nijvel: het wijst op gewone criminelen uit de streek van Bergen en Brussel. De bekendste verdachten, de enigen die ooit in beschuldiging zijn gesteld, zijn trouwens thuis zowel in Bergen als in Brussel.

113

Re: Gladio B

Niet vergeten dat Gladio de oorspronkelijke anticommunistische rol ruim gaan overschrijden is en gebruikt werd voor allerlei toedekkingen van wapen vs. drugstraffieken (bv in Turkije). Tot op de dag van vandaag, onder de vorm van Gladio B. Denk ook aan Ostrovsky die beweert dat Gladio in België overgenomen werd door de Mossad. Bovendien hebben we geen zicht op de manieren waarop de VS (en Israel) Gladionetwerken gebruikten om druk uit te oefenen op onze regering (i.v.m. wapenleveringen, bepaalde juridische onderzoeken,  ... of wat dan ook in politieke stilte moest gebeuren).

En wat dat amateurisme betreft: ik ga ervan uit dat er naast de "profs" inderdaad ook amateuristische lokale benden gebruikt werden (niet uit Bergen maar wel uit Eigenbrakel, Nijvel en/of Waterloo). Als dwaalsporen en eventuele zondebokken; en enkel voor de kleinere klussen zoals het stelen van wagens of het plegen van de eigenlijke diefstallen. Ik wijs er toch nog maar eens op dat (1) de schuldigen nooit gepakt werden en (2) het onderzoek meerdere malen werd gekelderd. Zo amateuristisch zal dat allemaal dan wel niet zijn.

114

Re: Gladio B

Als een prof zich met amateurs bezig houdt verliest hij de voordelen van zijn professionaliteit. Bv. wagens laten stelen, die moeten op de een of andere manier afgeleverd worden. Daarvoor is contact nodig. Ik zou me als prof niet bezig houden met zo'n amateur die misschien geschaduwd wordt. Ik weet niet of de schuldigen nooit gepakt werden, maar er is inderdaad nooit iemand veroordeeld. Men kan op sommige punten spreken van een gekelderd onderzoek maar dan eerder door onkunde dan door beïnvloeding. Ik zie daar geen enkele aanwijzing voor.

Re: Gladio B

Is het niet ook denkbaar dat enkele low-level uitvoerders doorhadden dat ze beschermd/ontouchable waren en op eigen houtje in de marge zijn gaan prutsen? Of dat buitenstaanders die snapten dat de operaties door hogerhand werden afgedekt, deze straffeloos hebben kunnen overnemen?

Re: Gladio B

Inderdaad Walter, en laat ons ook rekening houden met volgende feiten:

  1. Het is helemaal niet zeker dat we AL die feiten in één pot mogen gooien. Sommigen feiten zijn mogelijk door omstandigheden ten onrechte aan de Bende van Nijvel gelinkt.

  2. Het is duidelijk dat er meerdere valse sporen zijn gelegd in dit dossier. Hiervoor werden mogelijk onwetende amateurs ingeschakeld of misbruikt. Daarbij was het volgens mij aanvankelijk de bedoeling om de Bende van Nijvel feiten aan stereotype uitvoerders te linken, bij wijze van vals spoor. Dus was het nodig om die typische modus operandi te integreren in die sporen zodat er een groep ontstond die voor het publiek en het gerecht duidelijk herkenbaar was. Een groep van 'usual suspects'.

  3. Met betrekking tot wat fipilip zei, de connectie tussen prof en amateur: er zijn voldoende technieken en methodes die en prof kan gebruiken om na te gaan of iemand gevolgd wordt en vervolgens kan hij technieken inzetten om zich hiertegen te beschermen. We noemen dit Surveillance Countermeasures. Toenertijd bestond surveillance voornamelijk uit fysiek schaduwwerk. Daarvoor had je veel mensen nodig die grondig getraind waren, in die tijd waren de opties voor technologische surveillance beperkt. Amateur dieven werden niet bepaald met dit soort middelen geschaduwd. Ook vandaag, met de huidige BOM wetgeving en de beschikbare middelen, is het ondenkbaar dat een autodief of inbreker langdurig geschaduwd wordt door een team. Dit soort middelen moet prioriteit geven aan andere, hogere doelwitten.

Servo per Amikeco

117

Re: Gladio B

Dat lijkt me zeker mogelijk, Walter. Maar dat het gewoon amateurs waren zonder meer, dat lijkt me alles bij elkaar opgeteld uitgesloten. De discussie is al vaker gevoerd, maar ik geloof nooit dat die overduidelijke Libanese connectie uit de eerste golf uitsluitend een zaak van amateurs kon zijn, net als enkele van de meer spectaculaire confrontaties met de ordediensten. O0k de vele "verdoken" verwijzingen (plaatsen, personen, boodschappen, ...). Ik geloof ook nooit dat de namen Finné, Fourez/Dewit, Dekaise, Pourtois, Bultot zomaar toevallig, en bijzonder rechtstreeks aan de feiten verbonden, in dit dossier opduiken.

Of het CIA/NATO-gestuurd was zou ik niet direct durven beweren (hoewel die vermoedelijk wel achter de oorspronkelijke opzet van WNP en PIO/EIM zaten), maar de piste van een (judeobelgische) maffia gedekt door de Mossad (al dan niet sexuele chantage en afpersingen, wapen- en drugshandel met o.a. de bende Farcy) en de connecties hiervan in anticommunistische "hoge" salons en think tanks (de Cercle des Nations, IESP, LIL, AESP, ...) blijf ik persoonlijk nog steeds de belangrijkste vinden. Dat een aantal vrijbuiters in dit bredere kader hier zelf voor een aantal acties zorgden, zoals Walter suggereert, zou best wel eens kunnen.

118

Re: Gladio B

Om on topic te blijven (Gladio 2.0):

Vals-vlag-operatie: gifgas op onschuldige mensen!

Het is Mei van dit jaar en wij plaatsen hier het artikel over Carla del Ponte, de voormalige voorzitter van het Yoegoslavië-tribunaal dat zetelde in het Internationale Gerechtshof in Den Haag. Carla del Ponte is terug uit Syrië en komt met nogal een statement. Het is niet de Syrische overheid die gifgas gebruikt tegen de rebellen, maar het is precies andersom! Een stevige uitspraak, waar mevrouw Del Ponte -met al haar diplomatieke ervaring- zich terdege van bewust is.

Lees hier het hele artikel » www.wanttoknow.nl

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

119

Re: Gladio B

Lijkt me een beetje een dubieuze site die wanttoknow, maar het verhaal van del Ponte is authentiek.

Re: Gladio B

Ok, maar uit onderzoek van de VN is tot op heden gebleken dat de munitie werd afgevuurd vanuit gebied dat onder controle is van regeringstroepen. Nu kan men dit gebied misschien wel infiltreren, maar in een conflictzone is dat niet zo eenvoudig. Er zijn statische checkpoints, mobiele checkpoints, observatieposten. Het is een conflict waarbij de 'vijand' van de staat burgers zijn. Dus alle burger verkeer wordt nauwlettend in de gaten gehouden.

Zou men een manier gevonden hebben om veilig met dit materiaal een zwaar gecontroleerd gebied te infiltreren, ongemerkt zware munitie afvuren en verdwijnen zonder spoor na te laten? Zelfs de meest ervaren speciale eenheden zouden het er moeilijk mee hebben. De verklaringen van del Ponte kunnen even goed het gevolg zijn van invloed van spindoctors uit de Syrische geheime dienst. Als ik het artikel goed gelezen heb, heeft del Ponte haar conclusies vooral getrokken aan de hand van getuigenverklaringen uit vluchtelingenkampen. Men kan zich afvragen in hoeverre men daarin zijn vertrouwen kan stellen.

Servo per Amikeco