101 (edited by the end 28-02-2013 02:10)

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Ben wrote:

Uit het verslag van de Tweede Bendecommissie (benieuwd of het "gerechtelijk onderzoek" iets heeft opgeleverd):

De commissie heeft vastgesteld dat de verklaringen die tijdens de hoorzittingen werden afgelegd over de wijze waarop de beslissing om een tweede maal te gaan duiken in de Zwaaikom van Ronquières tot stand is gekomen, niet eenduidig zijn.

Tijdens de hoorzittingen is gebleken dat de speurders een aantal démarches gedaan hebben waarvan de magistraten noch vooraf, noch achteraf werden ingelicht. Tot op vandaag blijft onderzoeksrechter Troch bij de versie dat de Delta-cel sucees had omdat de PV's grondig werden nagelezen en omdat de duikers van de genie van Burcht de bodem systematisch hebben afgezocht. De onderzoeksrechter was en is nog steeds niet op de hoogte van de bijzondere voorbereidingen die de speurders getroffen hebben.

De commissie heeft in het dossier eveneens elementen vastgesteld die kunnen wijzen op een mogelijke manipulatie van de speurders. De commissie meent dat op dit punt verder gerechtelijk onderzoek geboden is.

Met de wetenschap dat de zakken later in het water gesmeten zijn, heeft bovenstaand een heel andere dimensie, er moet iemand van het onderzoek dicht bij de daders gestaan hebben. Hoe kan er anders een verklaring zijn dat de zakken later in het kanaal gesmeten worden, voor dat er de tweede keer gezocht werd. De Bende van Nijvel was blijkbaar het onderzoek aan het manipuleren, en Dendermonde heeft zich laten vangen. sad

Met de nieuwe elementen laat de piste ook open om misdaden die in 86 begaan zijn toe te voegen aan het dossier. En het verminderd aanzienlijk mogelijkheid van de theorie van de "roofdieren" en de paniek reactie na Aalst. Willy Acke uit Dendermonde was misschien wel echte op het juiste spoor aan het zoeken?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

102 (edited by Scaramouche 28-02-2013 09:03)

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

the end wrote:

Er moet iemand van het onderzoek dicht bij de daders gestaan hebben.

Mijn reactie: Lionel Ruth?

103

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Dat Ruth een mol was, lijkt me zeer aannemelijk. Maar waren er nog andere?

104 (edited by CleverTrevor 28-02-2013 11:10)

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Merovinger wrote:

CleverTrevor, het nieuws van gisteren draait jouw mening juist om. Wat de getuigen in november 1985 gezien hebben kan dus niet het droppen van de zakken geweest zijn die in 1986 gevonden werden. Die getuigen zullen effectief wel iets gezien of gehoord hebben maar niet het wegsmijten van de opgeviste zakken. .

Het nieuws meldt dat "een aantal" bewijsstukken pas najaar 86 in het water is gedumpt. Een "aantal" is niet hetzelfde als "alle". Dit suggereert dat de overige bewijsstukken mogelijk wél eerder in het kanaal zijn terecht gekomen.

Merovinger wrote:

Enkel is iemand achteraf op het idee gekomen om op een later tijdstip de buit van Aalst en wapens te dumpen op dezelfde plek in het kanaal. Waarom? Ik zie maar twee mogelijke redenen:
- ofwel om alles te kunnen opvissen om in het onderzoek te krijgen (zie mijn hypothese)

Ik vond dat niet zo'n slechte hypothese. Een agent die probeert te scoren is typisch "Politiedienstbelgisch van de jaren 80". In dat geval zijn de zakken wel in het water gekieperd om gevonden te worden. Maar dan is het hoogstwaarschijnlijk niet gebeurd door de daders, wat een belangrijk verschil is.

Merovinger wrote:

- ofwel om ze nooit meer terug te vinden omdat men weet dat de plek in 1985 al is onderzocht geweest en men denkt dat er niet nog eens op dezelfde plaats zal gedoken worden.

In  dit geval heeft men de bewijsstukken gedumpt zonder dat het de bedoeling was dat de zakken gevonden moesten worden. En dat is eigenlijk wat ik eerder schreef.

Kijk, ik weet het natuurlijk ook niet. Ik vertrek niet vanuit één hypothese (het waren terroristen of het waren criminelen of het waren agenten enz.) en probeer dan alles daarin in te passen, maar denk liever andersom: wat is er gebeurd, hoe kon dat, en dan pas: wie en waarom? Als je niet alles vanuit verschillende invalshoeken bekijkt, vertroebelt je blik.

105

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

the end wrote:

Er moet iemand van het onderzoek dicht bij de daders gestaan hebben.

Niet noodzakelijk. Als men een "mogelijk" motief van de Bende van Nijvel in de context plaatst, lijkt het wel dat "de onderzoekers" de sporen die men kan interpreteren naar een bepaalde doelgroep (target), bewust en in opdracht van die doelgroep, heeft gesaboteerd.

106 (edited by the end 28-02-2013 11:35)

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Van Ben uit 2008 (topic Freddy Troch):

Een andere piste - die ter sprake kwam ten tijde van de Tweede Bendecommissie - was dat de speurders van de Delta Cel werden misleid. De rijkswachter die de pv van de eerste zoektocht vond (die door de onderzoekers van Nijvel werd gedaan), was nog niet lang in dienst van de Delta cel en was er geplaatst door kolonel Lhost. De parlementsleden hebben zich toen afgevraagd of die rijkswachter er niet met een rede was geplaatst. Was hij misschien degene die het kanaal opnieuw onder aandacht moest brengen zodat de zakken koste wat het kost gevonden werden? Vergeet niet dat dankzij de wapens de verbanden pas zeer duidelijk werden. De wapens om verschillende pistes te verwarren?

Nog iets uit het dossier Dossier Eurosystem » Forum

En uit het over Troch nog wat informatie over Lhost » Forum

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

107

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Het lijkt ergens duidelijk te worden dat zowel de groep van opdrachtgevers, als de doelgroep van de misdaden, het gerechtelijk onderzoek konden beïnvloeden.

108 (edited by Whynot? 28-02-2013 14:03)

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Zoals reeds eerder ergens op dit forum werd aangegeven: Kwamen bepaalde speurders onrechtmatig in het bezit van bepaald bewijsmateriaal? Indien zo was het kanaal de juiste oplossing.

109

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Of dat bepaalde speurders de zakken in het kanaal gedumpt hebben weet ik niet, dat zou pas heel straf zijn.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

110 (edited by Merovinger 28-02-2013 13:49)

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Nog een artikel van vandaag » www.lalibre.be

Gisteren was er ook nog een lang radiogesprek met journaliste Dominique Demoulin, die voor gratis reclame zorgde voor dit forum » www.rtl.be (klik op mercredi 27.02.2013, het gesprek begon rond 13h10)