231

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Nogal logisch dat het NICC niet gaat experimenteren met de 'originele' bewijsstukken.

232

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

René De Witte wrote:

Wie legt het mij uit?

1. Gilbert Dupont meldt dat de oenen van de bendespeurders aan de NICC vergeten te vertellen zijn dat de vondst in Ronquières hermetisch was verpakt. Hahaha. Natuurlijk dat men bij de NICC concludeert dat die spullen hooguit twee maanden in het water hebben gelegen. We mogen aannemen dat Gilbert Dupont een goede/betrouwbare bron had om zoiets te schrijven. Hij zet de speurders te kakken en dus moet je als journalist wel heel zeker zijn van je bron alvorens je dat doet.

2. Dupont schrijft nu dat de NICC helemaal geen spullen uit Ronquières heeft onderzocht. Dat is uiteraard extreem erg, want het zou de absolute onbekwaamheid van de speurders aantonen. Maar er is natuurlijk meer. Eigenlijk erkent Dupont dat wat hij in 1. schreef lulkoek was. Met andere woorden heeft hij zich in 1. foutief laten informeren. Zijn bron in 1. was dus onbetrouwbaar.

Wat nu met de nieuwe versie? Ook zo'n betrouwbare bron als in 1.? Wat is er aan de hand?

1 en 2 gaan inderdaad niet samen. Ik denk echter dat de auteur bedoelt dat er zowel stukken uit het kanaal als andere stukken (uit bossen onder andere) zijn onderzocht. Bij de stukken uit het kanaal werd niet meegedeeld dat ze goed afgesloten waren verpakt. Wat erg is. Wat betreft de stukken die niet uit het water kwamen: Dupont laat uitschijnen dat de speurders die ook aan het INCC hebben gepresenteerd als komende uit het water. Indien dat waar is is dat nog tien keer erger.

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Ben wrote:

Ik kan mij moeilijk uitspreken over de correctheid van deze nieuwe gegevens maar het lijkt er soms op dat Gilbert Dupont - en de informanten van Dupont - er alles aan doen om het NICC-onderzoek te torpederen. Zie bijvoorbeeld ook naar het laatste artikel van Douglas De Coninck in De Morgen, daar werd het NICC ervan beschuldigd om euro's te hebben gebruikt in plaats van Belgische Franken.

Zijn de nieuwe speurders zo achterlijk dat ze zo'n flaters begaan of spelen er (duistere) krachten die het NICC-onderzoek liever zien verdwijnen?

Ook voor mij lijkt het dat sinds de bekendmaking van het NICC-rapport over de vondst in Ronquières, er op systematische en georchestreerde wijze pogingen gedaan worden om dit rapport (en de nieuwe onderzoekspiste) in diskrediet te brengen. Of zijn dit pogingen om de onderzoeksrechter uit haar tent te lokken om meer over de inhoud van het NICC-rapport te onthullen? Ik heb al eens aangewezen op het kwaliteitsniveau van gerechtelijke deskundigen en analyses van het NICC (nicc.fgov.be.

Ik kan mij dan ook absoluut niet inbeelden dat de forensische analyse zo amateuristisch zou uitgevoerd geweest zijn als de media (in het bijzonder Gilbert Dupont) laat uitschijnen. Vergeten we niet dat Dupont (weliswaar niet expliciet vernoemd) door de onderzoeksrechter Michel en de procureur des konings Magnien in mei 2013 een veeg uit de pan heeft gekregen over de berichtgeving rond de afsluiting van de zakken. De artikels van Dupont moeten volgens mij dan ook met de nodige scepsis worden gelezen.

En stel dat wat Dupont nu schrijft (dat een aantal door het NICC geëxpertiseerde stukken niet afkomstig zouden zijn van de duikvondst in Ronquières) effectief exact zou zijn, wil dit dan automatisch zeggen dat de huidige speurders amateurs zijn? Neen, want de fout kan ook in het verleden gebeurd zijn indien deze stukken niet juist geïnventariseerd zijn geweest. Zie bijvoorbeeld wat met de DNA-analyse op een verdacht stuk zou gebeurd zijn.

Maar zelfs los van het NICC rapport blijft de vondst in Ronquières in november 1986 verdacht. Zie hiervoor het begin van deze topic en de verslagen van beide Bendecommissies.

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Procureur generaal Christian De Valkeneer zegt de verbetenheid niet te begrijpen sinds een aantal maanden van de kritieken op het huidige onderzoek. Deze kritieken zijn volgens hem totaal onjuist en ongerechtvaardigd. Zowel wat betreft de kritiek op de onderzoeksrechter als op de speurders. De procureur aanvaardt de polemiek niet rond het NICC-rapport en de brief van Freddy Troch. De procureur zegt na vijftien maanden afwezigheid geen verzwakt onderzoek teruggevonden te hebben. Daarnaast onderstreept hij de kwaliteit van de speurders die allen 25 à 30 jaar politie-ervaring hebben en die meer dan ooit gemotiveerd zijn. Het huidige speurdersteam aanvaardt het beeld niet dat van hen gemaakt wordt.

Bron » www.dhnet.be | 27 juli 2013

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Vroeger werden journalisten opgehemeld en speurders belachelijk gemaakt. Sinds onderzoeksrechter Michel de zaak heeft ondergenomen en een (vermeende?) manipulatie heeft laten vaststellen, heeft een aantal mensen opeens een rotsvast vertrouwen in de speurders gekregen en krijgen sommige journalisten een veeg uit de pan.

Tja, zoals René De Witte constateert zit er een ongerijmdheid in de berichtgeving van Dupont, maar daarmee zou ik zijn jongste conclusies niet zomaar naar de vuilbak verwijzen. Dupont heeft het dossier al vanaf het begin van nabij gevolgd en weet vermoedelijk meer van de Bende van Nijvel dan 95 procent van de mensen op dit forum. En voor een journalist met een zekere reputatie is het niet ongevaarlijk mensen valselijk te beschuldigen.

Men kan van de speurders hetzelfde zeggen. Maar van de speurders weten we ook dat ze al een kwart eeuw om godweetwat voor redenen blunderen in dit dossier. Waarom zouden ze dat dit keer niet hebben gedaan? Omdat mevrouw Michel toevallig dat bij samenzweringsliefhebbers zo populaire extreem-rechts weer eens onderzoekt?

Feit is dat de onderzoeksrechter de Bende-geschiedenis aan het herschrijven is. En daardoor is er nu geen rechtbank ter wereld meer die ooit een Bende van Nijvel-verdachte veroordeeld zal krijgen. Want advocaten zullen ongetwijfeld handig gebruik maken van al dat gekonkelfoes en interne gefoeter.

236

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Zijn er eigenlijk nog onderzoekszaken waar er een openlijke oorlog in de media en tussen de speurders bestaat? Is de zaak van de Bende van Nijvel op dit vlak een absoluut unicum?

237

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Hestur wrote:

Zijn er eigenlijk nog onderzoekszaken waar er een openlijke oorlog in de media en tussen de speurders bestaat? Is de zaak van de Bende van Nijvel op dit vlak een absoluut unicum?


Het meest recente voorbeeld is het dossier over seksueel geweld binnen de kerk en op welke wijze men vervolging heeft/tracht te ontlopen.

238

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Onderzoek naar de kerkers van de diamantenwereld is een ander.

239

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Ben wrote:

Zie bijvoorbeeld ook naar het laatste artikel van Douglas De Coninck in De Morgen, daar werd het NICC ervan beschuldigd om euro's te hebben gebruikt in plaats van Belgische Franken.

Uit goede bron heb ik vernomen dat er wel degelijk euro's zijn gebruikt voor de proef i.p.v. Belgische Franken.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Ik weet niet wie of wat je goede bron is Ben, maar ik zou dat toch wel heel straf vinden hoor. Ik zal het dan ook pas geloven als het NICC-rapport ooit openbaar gemaakt is. Maar ja het kan natuurlijk waar zijn. Er zijn tenslotte in het verleden al vele kemels geschoten geweest in het onderzoek rond de Bende.