661

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Wat zat de Genie op de tegenover liggende oever te zoeken? De weg kwijt geraakt?

662

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Merovinger wrote:

Op de toenmalige televisiebeelden van 6 november 1986 is de wagen van de duiker te zien samen met de wagens van de genie en de rijkswacht. Er is zelfs een bleke R4 te zien. De bewuste R4 waar Goossens het over heeft?

Dit is een foto van deze R4:

https://i25.servimg.com/u/f25/11/22/12/24/renaul10.jpg

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

663

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Ik zie aan de overkant geen leden van het 11e-Genie Bataljon staan - op de site van "Les Tuéries" zijn er overigens meer foto's gepost. Deze foto's lijken me overigens niet van dat tijdperk - mijn excuses, ik heb de reportages van VTM en RTL (bewust) niet gezien. Zal dat ook niet doen.

664

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

zeno wrote:

No hard feelings zenga maar je wil niet kiezen tussen de versie van de Genie ofwel die van Troch (post 604) ok, maar je zegt tegelijkertijd dat de bron Genie ‘credible’ is en onderzoeksrechter Troch een onoprecht persoon. Of over hetzelfde onderwerp in je posts 545 en 546: “Voor de goede orde, ik acht het zeer waarschijnlijk dat de meeste Delta speurders bij de neus werden genomen door hun eigen overste(n)” enz. Toch duidelijke taal om te zeggen dat Troch de boel heeft gemanipuleerd.

Ik snap - en je hebt een punt.

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Wie wat gedaan heeft, wordt moeilijk, maar het feit dat er materiaal gevonden heeft dat er maximum een week gelegen heeft en waarschijnlijk minder dan 48 uur, zegt mij dat ze materiaal bewust hebben laten vinden en dan denk ik dat ze illegaal verkregen bewijsmateriaal hebben willen witwassen. Vraag is, dan van waar komt dat?

666

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Herr Flick wrote:

(...) zegt mij dat ze materiaal bewust hebben laten vinden en dan denk ik dat ze illegaal verkregen bewijsmateriaal hebben willen witwassen.

Wie is 'ze'? Waarom denk je dat? En hoe is dat dan volgens jou in zijn werk gegaan?

667

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Het is maar een gedacht natuurlijk; en op zich vind ik het altijd moeilijk om mogelijkheden te uiten. Een mogelijkheid is immers nog lichter dan een vermoeden; en weten allemaal wat vermoedens waard zijn in dit dossier.

Maar goed ...

Bestaat de kans, dat iemand die deel uitmaakte van de bende, of op zijn minst er nauw bij betrokken was, die zak daar heeft geplaatst en direct of indirect invloed had, zodat er amper een week later opnieuw gedoken werd? En in dat licht, (na getuigenis van de heer Goossens) eveneens de vraag, of het kan dat andere betrokkenen dit zijn te weten gekomen en zeer snel hebben moeten handelen?

Zijn er in die periode (kort na de vondst) mensen uit het milieu overleden? Al dan niet in verdachte omstandigheden? Dat zou ergens wel een aanwijzing kunnen zijn.

De zakken zouden in dat geval niet in het water zijn gegooid om het onderzoek te manipuleren; wel eerder om (bijvoorbeeld na een ruzie) wraak te nemen.

668

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

De meeste mensen voelen in verband met Ronquières aan dat er ergens manipulaties gebeurden of voelen aan dat er met gans het gebeuren in en rond Ronquières iets niet pluis is. Ook ik heb de indruk dat er iets rond Ronquières niet pluis is en niet klopt.

Toch is het zo dat ondanks er mogelijks zaken gemanipuleerd en "fake" zijn, er ook zaken zijn die niet "fake" zijn. Het geldkoffertje die buitgemaakt werd tijdens de overval in Aalst is effectief het koffertje uit Aalst. Hoe groot of hoe sterk de manipulatie is geweest, er zitten ook zaken tussen welke echt bewijsmateriaal is.

Als je stap voor stap het traject welke afgelegd is door het geldkoffertje van Aalst kan terug gaan, dan kom je op een bepaald moment uit bij het moment waarop dat geldkoffertje meegenomen werd in Aalst. Ongeacht of er nu ergens tussen het moment van de diefstal en het moment van de vondst manipulaties zitten.

Daar wringt natuurlijk het schoentje: door eventuele manipulaties of gewoonweg "onkunde en gepruts op een bepaald moment" geraakt men niet verder in die stappen.

Al meer dan 30 jaar wordt er gezocht naar wie de zakken in Ronquières in het water heeft gegooid. Dit zonder succes en zonder men dichter bij de waarheid komt.

Mark my words: zoek wie de zakken niet in het water heeft gegooid en je zal dichter bij de waarheid komen dan waar men nu zit.

Is dat een domme stelling?: Dat men ook eens 30 jaar op mijn stelling zoekt. Als men daarmee na 30 jaar nog steeds geen stap verder is geraakt, dan is die stelling nog steeds niet dommer dan de stelling "zoek wie de zakken in het water heeft gegooid".

Non semper ea sunt quae videntur

669

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

FreCR wrote:

Al meer dan 30 jaar wordt er gezocht naar wie de zakken in Ronquières in het water heeft gegooid. Dit zonder succes en zonder men dichter bij de waarheid komt.

Mark my words: zoek wie de zakken niet in het water heeft gegooid en je zal dichter bij de waarheid komen dan waar men nu zit.

Is dat een domme stelling?: Dat men ook eens 30 jaar op mijn stelling zoekt. Als men daarmee na 30 jaar nog steeds geen stap verder is geraakt, dan is die stelling nog steeds niet dommer dan de stelling "zoek wie de zakken in het water heeft gegooid".

Dat lijkt moeilijker dan die andere eenvoudige vragen op te lossen waarna weer verder kan worden gespeurd:

  • Wie heeft de opdracht gegeven aan de Genie om te duiken en waarom?

  • Wie heeft de opdracht gegeven aan de onafhankelijke duiker en zijn assistent en waarom?

  • Wie hebben er in een R4 iets opgehaald en waar is het heen?

  • Wat is de link tussen het uitje van Lammers de dag voordien en de zoektocht in Ronquieres?

Ook die andere eenvoudige vragen zijn makkelijker op te lossen:

  • Wie heeft de patrouille in Aalst te vroeg weggeroepen of waarom zijn ze vroeger vertrokken?

  • Waren er politie of/en rijkswachtvoertuigen die waren gesaboteerd zodat ze niet konden uitrukken?

Want dat zijn vragen die eenvoudig te beantwoorden zijn door de instanties omdat de origine bij hen ligt. Maar blijkbaar is de Rijkswacht, BOB, CWB of Dendermonde niet in staat deze vragen te beantwoorden. Publiek toch niet dan. Nochtans moeten de marsorders uit één van die hoeken komen toch? Of zijn ze daar zo slecht georganiseerd of gedocumenteerd over hun acties dat ze het niet meer kunnen traceren? Dat is ongeloofwaardig gezien de enorme berg 'red tape' in die administraties. Of was er een andere partij die de boel dichttimmerde? Ik heb daar zo wel mijn idee over en als dat zo is dan stopt alles.

670

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Ik weet uit ondervinding dat navragen naar de gewezen Rijkswachtarchieven na 1991 een maat voor niets is. Bij de Politiehervorming zijn vele zaken (bewust of onbewust) verdwenen. M.a.w.: Opgeruimd staat netjes!