41

Re: Erps-Kwerps: 22 September

Boemerang, het oude gedeelte van de VW parking kwam ongeveer zo ver naar het oosten als nu de portiersloge staat. Verschillende gebouwen stonden er toen nog niet, o.a. de gebouwen van My Way. Verder naar het oosten lag alles braak in afwachting van uitbreiding. Momenteel loopt de parking verder door als het rond punt op de Brusselsesteenweg, alleen aan de spoorwegzijde en bijna niet zichtbaar overdag vanop de steenweg.

De vorige stockeerplaatsen van VW bevonden zich in Vorst/ Drogenbos, naast de Zenne en op gehuurde weigrond. Ondanks de bewaking makkelijk te bereiken en te verlaten met een gestolen voertuig. Met minder risiko als in Kortenberg.

De Securitas burelen bevonden zich toen op de grens van Zaventem en Woluwe op de Leuvensesteenweg. Pakweg 10 km verder naar Brussel. Juist voor je naar beneden rijdt op de Leuvensesteenweg naar het kruispunt met de Woluwelaan.

Ik heb weet van één diefstal op de parking in Kortenberg begin jaren '80. Toen zigeunerinnen de bewakers gingen, euh, entertainen en men daarna vaststelde dat er verschillende autoradio's waren verdwenen uit de gestockeerde wagens.

Thats All.

42 (edited by Boemerang 07-10-2010 03:57)

Re: Erps-Kwerps: 22 September

Dank je LEO. Mag ik er van uitgaan dat de oude portiersloge/ingang zo tussen die twee "zwarte daken" ten westen van de huidige was, of nog meer naar het westen? Als ik denk als dief (:cool:) dan zou het plan zijn: 4 man, een is chauffeur van de daderauto, hij zet twee man eruit bij de voetgangerstunnel (?) Noodbosweg/Spoorwegstraat aan de Erps-Kwerps-kant van het spoor en rijd dan de Spoorwegstraat af richting Zavelstraat.

Daar stapt er een uit die over het braakliggend terrein loopt en dus aan de oostkant van het terrein aan de hekken begint te rammelen ter afleiding van de bewaking. Als hij de bewaking aan ziet komen geeft hij met een "walkietalkie" een GO aan het tweetal aan de westkant en gaat dan terug richting de chauffeur/daderauto. Het west-team stond al klaar met hun kniptangetjes aan de Noodbosweg helemaal aan de noord-west hoek. Zij pakken er de dichtsbijzijnde auto (?) en scheuren de Noodbosweg af. Ik zou dan (als ik hun was) de Steenweg oversteken richting Everberg.

Een andere (onwaarschijnlijke?) optie is 2 teams (oost-west) lopend vanuit het Mero-landgoed/Plantsoenbos. Het west-team zou dan gaan knippen ergens aan de Noodbosweg in de zuid-west hoek van het parkeerterrein. (PS: er stonden toen toch ook al 1000 + wagens.) Enfin het moet wel ergens aan de Noodbosweg gebeurd zijn en alles was belachelijk veel werk en "personeel" voor een autodiefstal. (De daderauto zal dan enkele tijd ervoor ook nog eens gestolen zijn.)

Ben schreef een pagina terug dat het hek was doorgeknipt daar waar net de alarmdraad onder de grond door liep. Ik kan alleen maar als reden bedenken dat dat bij een poort is. Zijn er nog andere redenen om de alarmdraad in de grond te leggen? Er zullen toch ook camera's gehangen hebben. Of waren ze in de portiersloge weer eens afgeleid door dames uit de, euh, entertainmentindustrie?

43

Re: Erps-Kwerps: 22 September

Heel interessant. Er schijnt daar veel veranderd te zijn, rond punt en zo. Ik weet van dit koetshuis van iemand die de omgeving toen kende. Ik weet niet of dit nog bestaat. Er schijnt een alarm geweest te zijn aan de andere kant van het terrein en na controle: niets, maar ondertussen wagens weg! Oud als de foor.

Probleem: wagens moesten eerst verplaatst worden om de GTi door te laten en tevens bijgetankt worden. Ik heb info als zouden sommige bewakers van Braine afkomstig zijn geweest en veel in sommige zaken te komen,  niet ver van waar de saab gevonden is. Maar hoe dit uitpluizen aangezien Securitas zelf is vernoemd als delicaat voor de Comm. door een ex-directeur Fl. Dit is breien met spinnendraad en alleen vliegen blijven plakken. De wind waait alles weg.

Re: Erps-Kwerps: 22 September

Waarom zoveel moeite doen om deze Golf te stelen waarbij ze eerst nog twee andere auto's hebben moeten verplaatsen? Mogelijk antwoord: de wagen had misschien speciale uitrustingen die een normale Golf GTI niet had (vb. Kevlar in de deuren?) en was dat de reden dat ze per se deze auto gestolen hebben.

Zijn de speurders zeker dat de gevonden Golf in het bos van Houssière op 11/11/1985 de Golf uit Erps-Kwerps was? Hoe weten ze dit? Via het chassisnummer?

Re: Erps-Kwerps: 22 September

Ik woonde toendertijd in Erps-Kwerps en wil gewoon even vertellen dat de situatie van D'ieteren helemaal anders was dan nu het geval is. De weg naar het D'ieteren-terrein, ten Westen dus was toen nog een betonnen baantje dat toegang gaf tot de spoorwegbrug over de treinlijn 36 Brussel-Leuven. Deze brug is al vele jaren afgebroken. In de plaats daarvan is er nu een voetgangerstunnel.

De Noodbosweg zoals deze straat tegenwoordig heet liep dus niet dood op de spoorweg maar via de brug kwam je in Erps-Kwerps terecht. De spoorwegstraat naast de spoorlijn bestond nog niet maar er was wel een aarden veldwegje naast de spoorweg. Het terrein van D'ieteren stopte toendertijd aan de Zavelstraat, ten Oosten hiervan was alleen maar veld, en naast de brug enkele huizen die er nog steeds zijn. De situatie zoals tot op heden vermeld op mappy klopt dus eigenlijk niet.

Re: Erps-Kwerps: 22 September

Ik lees hier ook dat de Securitasburelen zich op de grens van Zaventem en Woluwe bevonden. Dit kan misschien kloppen maar er was toen ook een vrij groot complex van Securitas op nog geen 500 meter van D'ieteren. Namelijk aan de Kwerpsebaan en Engerstraat te Erps-Kwerps.

47

Re: Erps-Kwerps: 22 September

Dit klopt volkomen, herentenaar. Bedankt voor de aanvulling.

48

Re: Erps-Kwerps: 22 September

De diefstal in Erps Kwerps is niet uitzonderlijk. In Drogenbos werden gloednieuwe Passats gestolen op de parking van VW waar ze gemaakt werden (niet de Bende van Nijvel)! De pers heeft veel opgeblazen.

49 (edited by Boemerang 15-01-2011 02:03)

Re: Erps-Kwerps: 22 September

Inderdaad dank voor de aanvullende info herentenaar. De Noodbosweg is trouwens sinds mijn vorige post hier, op G-maps ineens weer verandert in Everbergstraat. Zie je wel, het is een complot (haha)!

K&, wat Everberg enigszins bijzonder maakt is dat het hier (anders dan in Drogenbos) de diefstal van een vermeende Bende van Nijvel-auto betreft.

50

Re: Erps-Kwerps: 22 September

Op de vernieuwde website van de Cel Waals-Brabant komt dit feit niet voor. Echter wel op het interne schema dat Boemerang reproduceerde. Vergetelheid?