61

Re: Erps-Kwerps: 22 September

Een foto van de elektronische beveiliging van het Volkswagendepot in Erps-Kwerps. (De foto komt uit het boek De Bende: een documentaire.)

https://i62.servimg.com/u/f62/11/22/12/24/erps-k10.jpg

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

62

Re: Erps-Kwerps: 22 September

Om even terug te komen op mijn post van 19/1/2018 in ditzelfde topic:

  • Het zou kunnen dat de driedeurs VW-GTI die in Houssière-bos in brand gestoken werd, de wagen is die "gestolen werd bij D'Ieteren". Dit zou moeten blijken uit de chassisnummers en de "boorddocumenten" die erbij gevonden werden. Deze chassisnummers en documenten zijn bij mijn weten nooit aan het grote publiek meegedeeld. De documenten zouden op twee wagens betrekking hebben. De tweede wagen is misschien de vijfdeurs overvalswagen in Aalst geweest, gestolen te Brussel. In de media verscheen destijds dat de uitgebrande driedeurs bij garage Obrist BVBA (ik veronderstel onderaanneming van D'Ieteren) te Kortenberg gestolen was, dus NIET op de grote parkeerplaats van D'Ieteren (een eind verder in de straat), waarvoor men Salesse destijds aan de tand gevoeld heeft. Dus mijn vraag blijft hier: "Is er een wagen op de grote parkeerplaats bij D'Ieteren gestolen, in de Bende-jaren?" We hebben hier geen weet van, een link met de Bende blijft dus niet te bewijzen. Op de grote parkeerplaats zouden ten andere de boorddocumenten niet in de auto's gelegen hebben. De uitgebrande auto zou echter aan de hand van o.a. gestolen cheques wel degelijk met de Bende verband houden.

  • De teruggevonden uitgebrande wagen zou geen moter meer gehad hebben. Misschien dat ook een aantal zetels en andere elementen verwijderd waren. De moter zal niet in het bos zelf verwijderd zijn. Omwille van de eenvoudige reden dat dit te zeer zou opvallen. Bovendien zou men dan nog altijd een vrachtwagen nodig hebben om de moter te verplaatsen. Logischer is de wagen in een garage aan te passen en met een vrachtwagen het wrak in het bos te dumpen. De vrachtwagen had waarschijnlijk een grijparm of een kantelbare laadbak, kwestie van het wrak tien meter van de weg te krijgen zonder de vrachtwagen te laten vastlopen. Volledigheidshalve, kon de wagen ook op sleeptouw door een andere auto genomen zijn. Daar de wagen geen moter had, kon ze ook niet "met lopende moter in de fik geschoten worden", zoals Geens voorstelt.

  • De wagen gezien door Philippe Clerbois zou deze auto kunnen zijn, maar waarom gaat men dan twee keer naar het bos? Een keer met de wagen intact en 24 u later met een uit elkaar gehaalde auto? Als Clerbois zeker is dat de wagen drie deuren had, was het zeker niet die van Aalst geweest. Misschien heeft de wagen van Clerbois nooit iets met de Bende te maken gehad. Misschien had een koppel autopech en deden ze teken dat ze geen hulp nodig hadden om een wiel te vervangen. Het vervangwiel en de gereedschapsvalies lagen dan op de grond en zo werd de indruk gewekt dat er een lijk lag.

  • "De slijtage aan de banden van de niet eens twee maanden oude wagen stemde overeen met een afstand van 20.000 tot 25.000 kilometer, wat een gebruik veronderstelde in 'uiterst brutale of extreem zware omstandigheden'." Of was het 15.000 km? In de veronderstelling dat de kilometerteller vernietigd is, moeten we op de wielen afgaan. Nu, die wielen waren niet die van het originele chassis. Dit betekent dat de wielen onder een andere wagen extra afstand over extra tijd kunnen hebben afgelegd, wat waarschijnlijker is. Tenminste, als men de opgefikte banden effectief correct heeft kunnen bestuderen. Brand kan misschien een schijnbare verslijting van de banden veroorzaken.

  • Auto's worden dus onderdeelsgewijs bijeengesprokkeld. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de idee dat een overval zeer zeker kon mislukken en dat de organisatie achter de daders dan zoveel mogelijk gespaard zou moeten blijven. Het is dan ook logisch dat de Delta-cel op zoek ging naar een VW-GTI-dievenbende.

  • In het naspelen van de feiten in Aalst voor de film van Vos, werden de zaken moedwillig verkeerd voorgesteld. Vandaar ook een driedeurs in plaats van een vijfdeurs wagen. Dit doet men om de massa tips die men zou kunnen verwachten, gemakkelijk op te delen in bruikbaar "want men wist de fouten in de film te herkennen" en onbruikbaar.

  • Joggen was ook in de jaren '80 al een gevaarlijke sport: een jogger, merkt Bultot op in Nijvel, ziet De Staerke in Aalst en nu ook al een brandende auto in Houssière.

63

Re: Erps-Kwerps: 22 September

Een VW Golf stelen op de parking van D'Ieteren (of eender welke bewaakte parking) puur als autodief lijkt me hoogst onverstandig, en dat zal een normale autodief ook wel weten. Er waren genoeg VW Golf'kes die onbewaakt geparkeerd stonden (bijvoorbeeld langs de openbare weg) welke veel minder risico tot betrapping vormden, dus waarom daar dan gaan stelen? Blijft bizar.

Ik kan (wil) dit niet aantonen met bronvermelding, maar ik weet dat er ter preventie/bescherming/betrapping ooit meerdere gewapende personen tegelijk aanwezig waren op de parking die niet in het zicht liepen door te patrouilleren maar die verdoken opgesteld stonden. Ik weet alleen niet wanneer dat was (kan dus even goed eind jaren '80 geweest zijn). Deze waren niet permanent aanwezig maar waren op onregelmatige tijdstippen aanwezig, steeds wel gedurende meerdere uren en bij mijn weten altijd in de avond/nacht. Ik weet niet hoeveel keer deze actie werd ondernomen en over welke tijdsperiode, maar het was zeker meerdere keren.

Een autodief met genoeg ervaring in VW-Golf'kes was toen der tijd binnen de 60 seconden weg met een Golf'ke zonder uitwendige schade (vb aan de ruiten of deurslot) als daar geen extra beveiliging op zat (zoals een simpel stuurslot-stang wat hen misschien 30 seconden extra werk gaf maar een reden was om een andere te stelen).

Iemand die geen enkele ervaring heeft/had in het stelen van een auto, maar zou getoond worden hoe dit kan (bij een VW Golf toen der tijd) en de juiste tools krijgt, die kan dit zelf ook op enkele minuten. Na enkele keren te hebben gedaan kan een amateur dit ook binnen de 60 seconden als er niet te veel gesukkeld wordt en er eventueel wel kleine uitwendige schade mag zijn.

Tegenwoordig is het nog altijd zeer gemakkelijk om in een voertuig te raken maar veel moeilijker er weg mee weg te geraken. Vroeger werden diefstallen door pro's gedaan maar ook door amateurs die er enkel maar eens mee wouden joyriden. De groep van de joyride-amateurs is praktisch volledig weggevallen hedendaags. Volledige autodiefstallen zijn ENORM sterk gedaald. Tegenwoordig steelt men minder snel een auto voor de onderdelen nadien te gebruiken maar steelt men het nodige onderdeel ter plaatse als dit mogelijk is. Complete autodiefstallen zijn met +- 400% à 500% gedaald tegenover 20 jaar geleden (dat is een opmerkelijke daling dus). Regio Brussel, regio Luik en regio Charleroi (en met uitbreiding de ganse provincie Henegouwen aan de ruime grensstreek met Frankrijk) zijn/waren de favoriete regio's voor autodieven zowel hedendaags als in het verleden.

Charly wrote:

In de media verscheen destijds dat de uitgebrande driedeurs bij garage Obrist BVBA (ik veronderstel onderaanneming van D'Ieteren) te Kortenberg gestolen was.

Garage Obrist is een concessiehouder/dealer van Volkswagen uit Kortenberg. Deze garage zal zijn nieuwe wagens wellicht verplicht moeten aankopen via D'Ieteren, maar is geen eigendom van D'Ieteren maar van de concessiehouder/dealer zelf.

Charly wrote:

Een keer met de wagen intact en 24 u later met een uit elkaar gehaalde auto?

De locatie maakt een link met de 2 feiten wel veel groter. Toch, zelfs als de 2 feiten met elkaar betrekking hadden, is het nog altijd niet gezegd dat dit 2x om dezelfde Golf ging. Er zijn wellicht meer dan 1 Golf'ke gemaakt in die kleur en in 3 deurs. Natuurlijk kan het wel om dezelfde Golf gaan. Dit weten we niet en zullen we wellicht nooit weten als er geen getuigenissen van (eventuele) daders over komt.

Charly wrote:

Joggen was ook in de jaren '80 al een gevaarlijke sport: een jogger, merkt Bultot op in Nijvel, ziet De Staerke in Aalst en nu ook al een brandende auto in Houssière.

Bedankt voor het aanleveren van het ultieme argument waarmee ik mezelf kan overtuigen dat sporten niet altijd de beste keuze is voor een veilige levensstijl. Ik hou het vandaag veilig. smile

Non semper ea sunt quae videntur

64

Re: Erps-Kwerps: 22 September

  1. Dat men een GTI steelt bij D'Ieteren of een concessiehouder lijkt mij logisch. Ze wouden per se een GTI, want die zijn een stuk sneller om mee te vluchten. En je kan de turbo ook nog opdrijven (zoals ze gedaan hebben bij de Saab Turbo). Er rijden veel Golfkes rond op straat, maar er zijn maar weinig GTI's tussen. Bij sommige Golfkes hangt er ook een nep GTI label op. Als ze dus een donkergrijze Golf wouden (om te vluchten in het donker), en het moest zeker een GTI zijn, dan kan je hem best bij de bron halen. De VW Santana was toch ook bij een garage/verkoper/concessiehouder gehaald?

  2. Beijer heeft wel gezegd dat hij bepaalde feiten kon elimineren uit de lijst van de Bende van Nijvel, omdat hij bij die feiten zelf betrokken was en dus wist dat ze niet van de Bende waren (zie een van zijn interviews). Misschien was dit er ene?

Re: Erps-Kwerps: 22 September

De Golf GTI's waar de bende mee reed hadden volgens mij geen turbo. Neemt niet weg dat de motor op andere manieren kon opgevoerd worden.

66

Re: Erps-Kwerps: 22 September

Dat klopt. Ik was abuis. Volgens Wikipedia was de Golf 2 gti 1.8 natuurlijk geblazen. Geen turbo dus. De Golf 2 gti is pas gelanceerd begin 1984. Het feit dat ze er eentje gaan halen bij D'Ieteren in September 1985 lijkt mij niet zo onlogisch. Men wou echt een Golf 2 GTI.

Dit kan evenwel gebeurd zijn door een team die dit op bestelling deed. Een massamoordaanslag op een warenhuis plegen vraagt toch een andere skillset dan een Golf GTi gaan stelen. Niet hetzelfde type gangster.

67

Re: Erps-Kwerps: 22 September

Echt veel kon je niet opdrijven aan de gti 1800. Volledige uitlaat, cullas wat afvlakken, andere nokkenassen met de injectie kon je niet echt veel pk's winnen. Ik persoonlijk begrijp nog altijd niet waarom ze voor een Golf gti kozen. Wegligging was niet optimaal en de 115 pk op papier moest in werkelijkheid de duimen leggen met auto's met minder pk. De enige reden die ik kan bedenken; de rijkswacht reed in het beste geval ook met een Golf gti dus met een voorsprong konden ze niet ingehaald worden of de Golf gti was met de spiegels dicht 1 meter 165 breed, net als de Saab, en paste hij in een camion (Bedford) of kon hij juist ergens binnen.

68

Re: Erps-Kwerps: 22 September

Waren er toen vergelijkbare auto's met 115 pk én een achterklep? Ik kan me er niet direct een voor de geest halen, en volgens mij was die achterklep wel heel belangrijk voor hen.

Re: Erps-Kwerps: 22 September

Mij blijven de vluchtwagens ook intrigeren, vind die garagist die dit allemaal in elkaar prutste voor die gasten of de bestuurder en je bent al een heel eind verder.

Een Golf viel toen niet echt op, en om een hot hatch te vinden in 84, veel keuze had je niet, een R5? Een Lancia, een Visa of Axel (maar dat waren geen racemachienen) was de 205 al uit, de Honda CRX, was ook nog niet beschikbaar denk ik. De opel kadet, en dan denk ik dat op dat moment de golf en de R5 turbo het snelst waren.

Klein en goeie weglegging (voor de jaren 80), wendbaar, niet te opvallend en de koffer als geschutskoepel, ideaal toch?

70

Re: Erps-Kwerps: 22 September

ctrix wrote:

Waren er toen vergelijkbare auto's met 115 pk én een achterklep? Ik kan me er niet direct een voor de geest halen, en volgens mij was die achterklep wel heel belangrijk voor hen.

Bijvoorbeeld de R5 Turbo, zeer krachtig en snel, maar de wegligging van een Gti was veel beter in bochten.