71

Re: Erps-Kwerps: 22 September

De R5 turbo was ik even uit het oog verloren, inderdaad. Die was misschien sneller en beter bestuurbaar dan de Golf gti, maar hij viel ook veel meer op.

Re: Erps-Kwerps: 22 September

ctrix wrote:

Waren er toen vergelijkbare auto's met 115 pk én een achterklep? Ik kan me er niet direct een voor de geest halen, en volgens mij was die achterklep wel heel belangrijk voor hen.

Bij mijn weten enkel de R5 turbo en de Lancia Integrale en of Delta, ah de Toyota celica, maar al naar de grote kant. De Honda civic (waaruit dan later de CRX is voortgekomen), dat was vermoedelijk ook nog een kanshebber.

73

Re: Erps-Kwerps: 22 September

De Honda civic was volgens mij in Europa toen nog niet te verkrijgen met de krachtigste motoren. De Toyota celica tel ik sowieso niet mee, want dat is toch een andere auto. Dus schoot enkel de Golf, de R5 en de Lancia over. Van die 3 was de Golf imho de minst opvallende, en dus de voor de hand liggende keuze.

Re: Erps-Kwerps: 22 September

Vergeet de BMW 323 niet, die was beschikbaar in die tijd en was een pak krachtiger dan de Golf.

75

Re: Erps-Kwerps: 22 September

Araneus wrote:

Vergeet de BMW 323 niet, die was beschikbaar in die tijd en was een pak krachtiger dan de Golf.

Onze reus zou wel moeite gehad hebben om in de koffer te gaan zitten vrees ik.

76

Re: Erps-Kwerps: 22 September

Het wordt nu bekeken vanuit de auto's.

Volgens een reportage op YouTube (is ook verstuurd aan de pers) zit er heel veel nazi symboliek in de bende van Nijvel. De VW was natuurlijk de auto van de Nazi's. Je komt ook heel veel de getallen 1 en 8 tegen aangaande de bende. Dit staat voor Adolf Hitler. Was in ieder geval een zeer interessante en overtuigende reportage.

Re: Erps-Kwerps: 22 September

ctrix wrote:

De Honda civic was volgens mij in Europa toen nog niet te verkrijgen met de krachtigste motoren. De Toyota celica tel ik sowieso niet mee, want dat is toch een andere auto. Dus schoot enkel de Golf, de R5 en de Lancia over. Van die 3 was de Golf imho de minst opvallende, en dus de voor de hand liggende keuze.

Ik meen mij te herinneren dat ik toch enkele keertjes rondcrossde in een Peugeot 205 gti die behoorlijk snel was hoor. In die periode (precieze jaartal weet ik niet meer maar alleszins als jongeling en verse chauffeur, dus toch vanaf '83). Dit terzijde.

78

Re: Erps-Kwerps: 22 September

Ja, de Peugeot 205 gti kwam uit in 1984, met 105 pk. Er kwam later nog een rally versie van, maar die viel al even goed op als de R5 turbo.

79

Re: Erps-Kwerps: 22 September

Er was ook een Golf 2,5 benzine maar ik twijfel of deze in 1995 al beschikbaar was.

80

Re: Erps-Kwerps: 22 September

kenza wrote:

Er was ook een Golf 2,5 benzine maar ik twijfel of deze in 1995 al beschikbaar was.

1995 is maar 10 jaar na de feiten.