71

Re: Feedback

Tja, ik zou daar toch niet zo zeker van zijn. Schandalen neemt men er vaak gewoon bij als er hogere belangen gediend moeten worden. En rechtspraak kan rare bochten maken. Kijk maar eens wat er gebeurt met mensen die de volle naam van "Mr. Felix" durven gebruiken in de pers. Als ik hier dus "Mr. Felix" schrijf dan doe ik dit niet omdat ik me elitair wil opstellen als "kenner" maar omdat er gevaarlijke precedenten zijn rond het vermelden van deze persoon (zowel in België als het buitenland). Zo is het ook gevaarlijk om bepaalde mensen uit zijn omgeving (noem het "nébuleuse") te citeren. Heb weet van advocatengedreig. Persoonlijk. Dus.

72

Re: Feedback

dim wrote:

Kijk maar eens wat er gebeurt met mensen die de volle naam van "Mr. Felix" durven gebruiken in de pers. Als ik hier dus "Mr. Felix" schrijf dan doe ik dit niet omdat ik me elitair wil opstellen als "kenner" maar omdat er gevaarlijke precedenten zijn rond het vermelden van deze persoon (zowel in België als het buitenland).

Ik wou het eigenlijk nooit vertellen, maar allé dan: toen ik 2008 dit schreef over Felix Przedborski kreeg ik bijna onmiddellijk een e-mail van de advocaten van de familie (volledig in het Frans dus het duurde wel even voor ik de essentie snapte). Ze vroegen om onmiddellijk het topic te verwijderen. Ik heb hen geantwoord in het Nederlands dat ik dat niet ging doen maar dat ik de familie wel de mogelijkheid gaf om een recht van antwoord op te sturen dat ik zou publiceren. Dat hebben ze geweigerd en ze bleven dreigen in de hoop dat ik het topic zou verwijderen. Ik heb nogmaals het voorstel gedaan. Vermits er verder niets te zeggen viel en we allebei bij ons standpunt bleven, heb ik de conversatie gestopt (en er ook niets meer van gehoord). Tot op heden blijft het topic over Felix Przedborski open en blijft mijn aanbod gelden.

Als ik mij door zo'n dreigementen zou laten tegenhouden, kan ik er beter mee stoppen. Wat ik natuurlijk niet zou doen omdat ik er al genoeg tijd en geld in heb geïnvesteerd. Daarnaast heb ik wel af en toe van nabestaanden de vraag gekregen om bepaalde passages aan te passen of om initialen te gebruiken, wat ik natuurlijk zonder problemen doe.

Voor de rest hoopte ik hier op een volwassen manier mijn standpunten te kunnen verdedigen maar dat was blijkbaar niet mogelijk. Ik zal anders de komende dagen eens wat tijd steken om het feitelijke doel van dit forum uit te leggen want dat is niet voor duidelijk genoeg, denk ik.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

73

Re: Feedback

Respect Ben, laat je inderdaad niet gek maken. En LOL om te antwoorden in het Nederlands!

74

Re: Feedback

Mincky wrote:

En LOL om te antwoorden in het Nederlands!

Lijkt me niet meer dan logisch, als zij niet de moeite doen om in het Nederlands te mailen naar een beheerder van een Nederlandstalige website, dan ga ik ook niet de moeite doen om hen in het Frans te antwoorden. Maar dat is maar een detail natuurlijk.

Wat ik er vooral mee wil zeggen is dat wij als amateur-speurders verplicht zijn om onze informatie uit krantenartikels, commissieverslagen en uitgelekte pv's te halen. Wij delen informatie die al publiek toegankelijk was. We maken deze informatie alleen gemakkelijker te vinden dankzij het internet. En ik voel wel een soort trots om hieraan mee te werken. Daarom is het ook zo moeilijk om de zaak los te laten, omdat je er bijna altijd terug wordt door aangetrokken (maar ik heb dan ook gemakkelijk praten, ik maak gewoon een website).

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

75

Re: Feedback

Je mag ook best trots zijn vind ik, en je maakt niet *gewoon* een website, petje af!

76

Re: Feedback

Ik bedoelde het eigenlijk anders. Ik wordt er door aangetrokken omdat de zaak mij interesseert en het een soort "hobby" geworden is. De nabestaanden en slachtoffers van de Bende van Nijvel hebben die keuze niet. Zij zijn verplicht om verder te leven met de herinneringen aan die feiten. Vandaar mijn reactie: "ik heb gemakkelijk praten, ik maak gewoon een website".

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

77

Re: Feedback

Ik begrijp u.

Re: Feedback

Ben wrote:

Om u even uitgebreid te antwoorden:

Ten eerste: het verhaal van de ontsnapping van Eric Lammers en zijn banden met Bouhouche zijn al meermaals beschreven in verschillende boeken, artikels en op deze website/forum. Dit is dus geen geheim en het verhaal moeilijker maken dan het is door de namen af te korten werkt alleen verwarrend.

Ten tweede: ik verkies leesbaarheid boven zogenaamde geheimen (die geen geheimen zijn, zie hierboven) van misdadige feiten die al bijna 30 jaar geleden zijn gebeurd en waarvan de meeste daders al lang dood zijn.

Ten derde: Dit forum heeft als grote doelstelling een encyclopedische kennis van de Bende van Nijvel en de feiten tijdens de jaren '80 op te bouwen. Daarom zijn afkortingen van namen van daders die betrokken zijn bij feiten die al uitvoerig zijn beschreven in de pers en op deze website overbodig. En daarvoor neem ik zelf de verantwoordelijkheid.

Ten vierde: De door u aangehaalde forumregels hebben geen betrekking op feiten die al uitvoerig beschreven zijn door andere. Het enige wat jij doet is citeren. Je kan dit gemakkelijk oplossen door aan bronvermelding te doen. Voorbeeld: een eigen hypothese opbouwen en je buurman (met naam en adres) beschuldigen van de overval in Aalst zonder bewijs, is een overtreding van de door u geciteerde forumregel.

Ten vijfde: Informatie moet niet alleen begrijpbaar zijn voor "kenners" (waartoe ik trouwens zelf niet behoor). Het moet begrijpbaar zijn voor iedereen. Dat is de essentie van een forum. Hoe ruimer de kennis, hoe groter de kans op een lichtje dat ergens gaat branden.

Ten slotte: bovenstaande mag je beschouwen als een officiële toevoeging aan de forumregels.

De nagel op de kop Ben. Respect! Het dossier is al ingewikkeld genoeg. Als het niet is om je kennis te delen met de andere forum-bezoekers waarom dan de moeite doen om iets te schrijven...

79

Re: Feedback

Ben, ik weet niet of het hier op zijn plaats staat, maar misschien kun je het volgende overwegen: een bondig en dynamisch overzicht van de stand van zaken rond Baugniet/De Pomp, gebaseerd op de discussie. In schema of zelfs telegramstijl (enkel de essentie) maar gestructureerd (een beetje zoals fipilip dat soms tussendoor doet). Enkel toegankelijk door de beheerder (die dan natuurlijk het werk moet doen, dus je ziet maar wat je ermee doet). Telkens wanneer nieuwe info komt zou die stand van zaken kunnen worden aangepast. En er bij gesteld telkens wat de bron is en de mate van zekerheid. Dat maakt het makkelijk als nieuwe mensen willen "instappen" zonder zich eerst door het hele forum te moeten worstelen. Je ziet maar... Vind je het niets dan mag je deze post gerust verwijderen.

80

Re: Feedback

Nog even een verzoekje vanwege de Google Maps-prutser: zou iemand op één kaart eens de volgende zaken kunnen zetten:

De ergens reeds bestaande kaart: de vluchtweg zoals ergens door Ben in het blauw uitgestippeld naar het bos, de plaats van het spookhuis, de Rue de la Brasserie, Ronquières, ... Met daarop nu ook, indien mogelijk:

  1. De bewegingen van De Staerke, incl. de terugkeer naar huis; het begraven van de koffer en het frituurbezoek;

  2. De mogelijke vluchtweg (van een tweede Golf) naar de tuning in de rue de Quenast (Bierghes) na Aalst;

  3. De aanloop naar Aalst via Texaco-station en de villa in Hoeilaart;

Met andere woorden: alles wat gekend is van het hypothetische parcours van de Bende bij de overval in Aalst: ervoor, maar vooral er na.