381

Re: Robert Beijer

Beijer verwijst naar besmette/verbande wapens. Hij IS veroordeeld. Het topje van de ijsberg. Hij was foto's aan het trekken in Aalst. Hij schrijft een boek over De bende van Nijvel. "Ikzelf ben er voor de volle 99% van overtuigd dat Bob Beijer niets met de Bende van Nijvel te maken heeft".

En wat met die "volle" 1% om tot aan 100 te raken? De bende van Nijvel? Bestaat die? Ja. Beijer? Tja. Die 1 procent dan.

Re: Robert Beijer

Aldoor verkondigen dat men voor een geheime dienst werkt is natuurlijk leuk, en een ideaal thema voor een mythomaan. Maar het bewijst uiteraard niet dat men voor deze geheime dienst werkt. Want een geheime dienst staat of valt uiteraard met het hanteren van een hoge mate van discretie. De staatsveiligheid kan meerdere mensen engageren die bepaalde opdrachten uitvoeren, of informatie verstrekken op een “need to know” basis.

Het hoofd van de staatsveiligheid heeft zich enkel te verantwoorden tegenover de eerste minister. ‘Jan met de pet’ heeft geen uitstaans met de activiteiten van een geheime dienst. En laat ons dit in het belang van iedereen ook zo houden! Mythomanie is een menselijke conditie waar men in een dossier als dat van de Bende van Nijvel rekening moet mee houden, en wat men ook op het forum onder ogen moet durven te zien. Deze ziekelijke leugenaars komen zeer overtuigend en geloofwaardig over en schrijven of vertellen je met een uitgestreken gezicht de grofste leugens en overdrijvingen. Ze liegen zonder nadenken; zonder samenhang; zonder plan B.

De ziekelijke leugenaar vertelt je zonder verpinken, de ene leugen na de andere. Een eerste leugen vindt zijn oplossing in de volgende leugen enzovoort... Ze zijn in staat om een volledig boek vol te liegen met verzonnen anekdotes en verhalen. Ze vertellen je leugens om zichzelf veilig te stellen, of om in de belangstelling te kunnen (blijven) staan. Deze mensen liegen om zichzelf te bewijzen.

Hun grootste kick is voor hen om te zien dat jij ze gelooft, en dat zij gelooft worden. Mythomanen komen op een dossier als dat van de Bende van Nijvel, dan ook af, als een vlieg op een stront!

383

Re: Robert Beijer

"Eén show is de kritiek van de advocaten van de verdediging, méér niet. We konden gewoon niet anders. Zeker in de periode dat we niet zeker wisten dat Beijer en Bouhouche niet voor de Staatsveiligheid werkten. De sporen naar extreemrechts, naar andere moorden en zogezegde zelfmoorden, waren ernstig. Toch moesten we na de komst van onderzoeksrechter Luc Hennart alles stopzetten. Er mocht zelfs geen overleg meer worden gepleegd tussen de cellen die zich met de Bende van Nijvel bezig hielden. Daarom verkoos ik, in die omstandigheden, om mijn ontslag te geven. Ik geloof geen woord van dat verhaaltje van Beijer over de Staatsveiligheid. Indien hij werkelijk voor hen zou hebben gewerkt, dan zou hij met andere bewijzen voor de dag komen dan wat hij nu doet.."

Uittreksel van het getuigenis van Guy Goffinon op het 'proces Beijer-Bouhouche'.

Re: Robert Beijer

Als iemand als Beijer zegt dat hij voor de Russische inlichtingendiensten werkte, dan werkte hij in het beste geval voor een andere inlichtingendienst.

385

Re: Robert Beijer

In het interview imet Paul Ponsaers en Hilde Geens in de Humo deze week vertelt de laatste dat het gerecht de uitleg van Beijer over de foto's die hij in Aalst genomen heeft intussen onderzocht heeft en dat zijn argumenten geen steek houden. Ik weet niet of ze hem intussen al opnieuw op de rooster gelegd hebben nu hij terug op Belgische bodem is.

386

Re: Robert Beijer

Django68: wat dat betreft dacht Beijer heel stereotiep. 'Lhbtiq+' was deze man vreemd, iets wat hem later nog zeer zuur zal opbreken...

387

Re: Robert Beijer

Ik begrijp niet goed wat je hiermee bedoelt maar laat ons hopen dat hem gerechtigheid ten deel valt

388

Re: Robert Beijer

Django68 wrote:

Ik begrijp niet goed wat je hiermee bedoelt maar laat ons hopen dat hem gerechtigheid ten deel valt

Komt nog, deze post zal je later wel herinneren...

389

Re: Robert Beijer

Zou kunnen te maken hebben met info die de cel onrechtstreeks kreeg van Smets. Beijer kon het niet laten Smets uit te dagen in de laatste dagen van Smets zijn leven. Een vriend van Smets zou deze info aan de cel gegeven hebben. 't is maar een gok he maar mijn buikgevoel zei mij Beijer hier ga je nog voor betalen. Probleem is wel dat Beijer op zijn beurt nog zeer zeer invloedrijke vrienden heeft.

390

Re: Robert Beijer

In Humo sluit ik me vooral aan bij Paul Ponsaers. Ook bij Geens, die zegt: neen, dat kunnen ze niet meer aan mij verkopen (angst zaaien om de staat te de-stabiliseren). Ponsaers: Ik vind het afpersingsplan van Bouchouche een interessant spoor. Maar ik zou de theorie van poltiek geweld niet zomaar afschrijven.

Ik zoek naar het meest waarschijnlijke verhaal. Naar het meest consistente. En dan kom ik toch steeds bij Ponsaers uit. Aangevuld met eigen elementen. Verschillende dadersgroepen. In het midden Bouhouche (of eerder Beijer). En dan de opdrachtgevers. Ik sluit me meer aan bij Ponsaers, die zegt dat er politieke motieven zijn. Staatsveiligheid kwam in the picture. Smets doet acties tegen KGB-agenten.

Duidelijk is dat 1985 gewelddadig is, een breuk met 1983. Voor mij blijft Beijer met z'n anti-stategie, russische tegenactie, wapens in Ronquières, verwarring. het meest consistente verhaal. Voor mij bevestigd het verhaal in HUMO m'n stelling. Ponsaers stelling maar dan aangevuld met meer concrete dingen. Ik kan ernaast zitten. Maar dan hoor ik het graag.