Re: Robert Beijer

Bob zat in het leger. Een rechtsgebied kan opnieuw worden geactiveerd. Zeker in tijden van oorlog.

492

Re: Robert Beijer

Djoop wrote:

Hoe dan ook, als je de Bruinsma erven wil plaatsen in de context van de Bende van Nijvel, kom je in de problemen met het feit dat er begin jaren 80 nog geen "Bruinsma miljoenen" laat staan erven waren.

Met een beetje hulp… smile

patrick111 wrote:

Wat betreft Bruinsma, zijn naam wordt een paar keer kort vermeld in Geens' boek over de zaak-François. Zo plaatst ze hem in een rijtje informanten waar Belgische drugsspeurders destijds een beroep op deden/zaakjes mee deden:

Het parket stelt vast dat niet alleen Johan K. maar een hele serie trafikanten figureren als informanten. Een greep uit de lijst: de broers Kahn, Marcel G. van de Belgische bende van Kahn, Klaas 'De Dominee' Bruinsma, Vienne, Farcy, Touboul - haast iedereen.

Bron: Het complot van de stilte | Hilde Geens

Dat is opvallend omdat Bruinsma in de jaren 70 nog maar een twintiger was en dus nog maar net aan zijn opmars begonnen was. Hij zou in die periode ook onder een valse naam gewerkt hebben, Frans van Arkel (bijgenaamd Lange Frans). Misschien moeten we het gebruik van de mysterieuze naam 'Van Vliet' ook zo interpreteren...

“Kom je nu niet in problemen…” Patrick? (dixit eerste post hierboven).

493

Re: Robert Beijer

Madani Bouhouche stond op een lijst van personen die in het kader van het onderzoek werden afgeluisterd, zo getuigde een lid van de GP op het proces Bouhouche-Beijer.

"Madani Bouhouche zijn naam stond tussen een achttal anderen, allen hogere officieren of oud-leden van het Nationaal Drugbureau. Daar moest toch een reden voor zijn…"

Hoe zei Bouhouche dat tegen Doreane:

“… tanden stuk bijten op het onderzoek op het niveau hierboven…”

Leden van het Nationale Bureau voor Drugs, waarover François de leiding had, geraakten zelf betrokken bij drugshandel en lieten zich ook rollen door ervaren criminelen. "Maar", zo stelt Beijer, "met de Bende van Nijvel had François helemaal niets te maken."

Bron » Nieuws

In het begin van de jaren zeventig was Martial Lekeu van simpel rijkswachter bij de Vijfde Mobile Brigade in Brussel, via één maand als anti-terroristische commando bij de elite-eenheid SIE opgeklommen naar een job bij de drugssectie van de Brusselse BOB. Daar ontmoette hij Madani Bouhouche en Robert Beijer, jongens met een reputatie.

Lekeu ontmoette er niet alleen Bouhouche en Beijer maar ook zijn latere vriend Léon François.

En nog dit, wie Bouhouche en Beijer niet meer ontmoeten wou, dat was Mendez na de aanslagen van 'de Bende van Nijvel' te Aalst:

"Nadien veranderde Mendez totaal van gedrag. Zo weigerde hij elk verder contact met het duo Beijer-Bouhouche en vond steeds uitvluchten om hen niet te ontmoeten. Toen Mendez terugkeerde van zijn zakenreis naar Porto Rico, bleef hij in ziekteverlof tot 6 januari 1986. Een dag later, op 7 januari 1986, werd hij vermoord."

Als Beijer beweert dat het dossier François (+80.000 pagina's!) niks te maken heeft met de Bende van Nijvel, dan is dat dé reden om net dit dossier in relatie tot de Bende van Nijvel zeer nauwkeurig tegen de loep te houden.

Verschillende namen in dit dossier François werden geanonimiseerd! Er zijn maar enkele personen die daartoe destijds deze mogelijkheid hadden. Derhalve kwamen deze namen NIET voor in het strafdossier!

Als Beijer dààr nog steeds blijft op rekenen, dan vergist hij zich.

494

Re: Robert Beijer

Een gewezen Brusselse magistraat, die indertijd onderzoek deed naar terreurorganisatie CCC en de Bende van Nijvel, verklaarde een jaar later in een brief aan onder meer de partijvoorzitters dat het onderzoek naar de Bende van Nijvel gesaboteerd werd en dat Bouhouche en Beijer bescherming kregen.

Dat dus niet alleen, zoals eerder gezegd werden hun namen (en nog anderen bij de rijkswacht) uit het gerechtelijk onderzoek dat de basis zou vormen voor het 'proces François' of noem het maar 'proces farce' geweerd. 

Met succes.

495

Re: Robert Beijer

Het proces "Farce". Ik zou het zelf niet beter kunnen verwoorden. In de zaak François werden er een paar belachelijke kleine strafjes uitgesproken en de veroordeelden vroegen en kregen eerherstel. Zo konden zij zonder problemen hun carrière verder uitbouwen.
Had men in het onderzoek naar de Bende van Nijvel alles gedaan wat moest gedaan worden dan zou men onvermijdelijk opnieuw dezelfde oorzakelijke verbanden moeten gelegd tussen Drugs, Rijkswacht en DEA.
Dat kon niet en dat mocht niet. Men vreesde de publieke opinie en de Rijkswacht zou het niet overleefd hebben. En het zou ook de relaties met de overzeese gebieden grote schade hebben toegebracht.
En die 28 doden dan, zal u opmerken. Ach ja, een spijtige zaak natuurlijk maar de (inter)nationale belangen wegen nu éénmaal zwaarder door. Ook dat is de rechtsstaat.

Re: Robert Beijer

Aan bovenstaande Heren; welke feiten van de Bende, zoals ze is gedoopt, linken jullie dan met de 'farce Francois' en concreet op welke wijze houden deze feiten verband? Bijvoorbeeld; wat is de link tussen het uitmoorden van de familie Van De steen of de beestachtige aanslag in Temse en het verkeerdelijk afhandelen van de zaak Francois?

Voor een goed begrip, ik stel deze vraag zonder enige vorm van sarcasme en uit oprechte interesse. Op dit forum kan ik alles lezen over criminaliteit uit de jaren '80, corruptie bij justitie, Rijkswacht enz. maar het vinden van een concrete link (neem concreet zeer letterlijk) met die 28 doden waarover we hier spreken, mis ik vaak.

497

Re: Robert Beijer

Spectator Of Life wrote:

Aan bovenstaande Heren; welke feiten van de Bende, zoals ze is gedoopt, linken jullie dan met de 'farce Francois' en concreet op welke wijze houden deze feiten verband? Bijvoorbeeld; wat is de link tussen het uitmoorden van de familie Van De steen of de beestachtige aanslag in Temse en het verkeerdelijk afhandelen van de zaak Francois?

Voor een goed begrip, ik stel deze vraag zonder enige vorm van sarcasme en uit oprechte interesse. Op dit forum kan ik alles lezen over criminaliteit uit de jaren '80, corruptie bij justitie, Rijkswacht enz. maar het vinden van een concrete link (neem concreet zeer letterlijk) met die 28 doden waarover we hier spreken, mis ik vaak.

Zonder enige vorm van sarcasme…

Spectator Of Life wrote:

Ik vrees dat ik de 'respectabele forumgebruiker' niet kan helpen met de zoveelste out of the blue naam waarmee je komt aanzetten die o zo relevant is. Het is waar, ik kan jou en jouw berichten niet meer serieus nemen en volgens jou verzwijg ik bewust dingen en deel ik om dito redenen foutieve hypotheses. Ik stel dan ook voor dat we niet meer op elkaars berichten reageren, dit om het forum niet verder nodeloos te verstoren. Ik zal me alvast hieraan houden, het is jouw keuze of je hetzelfde doet.

Re: Robert Beijer

Dus iemand wenst met jou inhoudelijk in gesprek te gaan, en jouw reactie is nogmaals oude koeien uit de gracht halen? Ik ga er steeds vanuit dat we hier volwassenen onder elkaar zijn en dat we kunnen leren uit onze fouten, maar dat is helaas niet zo. Ik heb oprecht medelijden met personen die in het dagelijkse leven met jou moeten handelen. Jesus, man, serieus, hoe triest is dit gedrag...

499

Re: Robert Beijer

Spectator Of Life wrote:

Aan bovenstaande Heren; welke feiten van de Bende, zoals ze is gedoopt, linken jullie dan met de 'farce Francois' en concreet op welke wijze houden deze feiten verband? Bijvoorbeeld; wat is de link tussen het uitmoorden van de familie Van De steen of de beestachtige aanslag in Temse en het verkeerdelijk afhandelen van de zaak Francois?

Benevens de feiten van Temse 10-09-1983 en Aalst 09-11-1985 zijn er nog tal van andere feiten waar de Bende van Nijvel bij betrokken was waaronder Beersel 07-10-1983. Naar aanleiding van laatst vernoemd feit werd deze robotfoto samengesteld » Forum

Gezien de sterke overeenkomsten kan gesteld worden dat de man op de robotfoto met een aan waarheid grenzende waarschijnlijkheid Martial Lekeu is die geregeld deelnam aan informele bijeenkomsten in het Brusselse Hotel de la Pompe met commandant Léon François van het NDB en Frank Eaton van de DEA.

Bron: Apache 16-12-2020

Niet alleen ik en Tiens zijn de mening toegedaan dat de er een verband is tussen de zaak François en de Bende van Nijvel. Ook Hilde Geens is die mening toegedaan » Nieuws

Het staat u uiteraard vrij om er een andere mening op na te houden.

500

Re: Robert Beijer

Hilde Geens stelt dat de zaken die leidden tot de zaak François de omstandigheden hebben gecreëerd die het mogelijk maakten dat de Rijkswacht vanuit een protectionistische reflex onderzoeken naar bepaalde sporen blokkeerde en een blind oog draaide naar sommige (ex)Rijkswachters die in bed lagen (soms letterlijk) met figuren als Farcy. Trouwens -hoewel ze in de publieke opinie beter wegkomen- wie denkt dat de zaken bij de GP beter waren vergist zich schromelijk. Op bepaalde vlakken was het nog erger.

Dat is niet hetzelfde als zeggen dat er een rechtstreeks verband is tussen 'de Rijkswacht' en 'de Bende'. Het is zeker dat er bepaalde criminele bendes waarin (ex)Rijkswachters zaten actief waren en dat die zware misdaden hebben gepleegd (zaak Zwarts, om er maar één te noemen). Maar betrokkenheid bij de 'eerste golf', nee, dat zie ik die figuren niet doen. Wie gaat serieus beweren dat die personen een diefstal van een tweeloop in Dinant zouden opzetten? Of een kruidenier gaan beroven? Waar is de rechtstreekse link tussen de zaak François en 'bendefeiten'?

De feiten in 1985, dat is andere koek. Ik denk persoonlijk dat er een achterliggend motief was (afpersing) en dat een paar figuren die bij de Rijkswacht zaten een bende 'gewone' criminelen gerecupereerd hebben om die aanslagen te plegen. Hoe ze dat exact geflikt hebben dat is een andere kwestie, maar een paar kernverdachten zijn bekend. In de media probeert men meestal om alles op een hoop te gooien.