fenix wrote:"De speurders hebben de voorbije jaren alles uit de kast gehaald om me aan de Bende te linken’, zegt Robert Beijer. ‘De nieuwe speurdersploeg heeft de voorbije jaren zelfs een undercoveroperatie op mij gedaan. Ze hebben daarvoor speciaal een productiehuis opgericht en een ploeg van filmmakers op me afgestuurd. Het was in de periode net voor corona. Ze zijn me verschillende keren komen bezoeken in mijn huis in Pattaya (Thailand). Het was zo professioneel gedaan dat ik er met open ogen ben ingelopen. Ze wilden mijn boek (De laatste leugen, 2010, red.) verfilmen, zeiden ze. En ik ging akkoord omdat het plausibel leek.’"
Het was niet de eerste keer dat het Federaal Parket zo'n operatie had opgezet. Nadat in het voorjaar van 2009 het Belgische schip Pompei gekaapt wordt, gaat het Belgisch parket op zoek naar de piratenleider. Daarvoor zetten ze een speciale - en succesvolle - operatie op:
(...) De Belgische politie en het federaal parket besluiten het daar niet bij te laten en gaan op zoek naar de daders. Ze slagen erin enkele kleine garnalen te strikken, maar laten dan hun oog vallen op de piratenleider Mohammed Abdi Hassan, bijgenaamd ‘Afweyne’, oftewel Grote Mond. Ze beramen een plan dat inspeelt op zijn ijdelheid en hebzucht. Ze willen hem wijsmaken dat een internationale producent een film wil maken over zijn leven. Maar daarvoor moet hij wel naar België komen als ‘consultant’.
Om hem te benaderen gebruiken ze de lokale Amerikaans-Somalische gouverneur Tiiceey als onvrijwillige en onwetende stroman. Er wordt een fictieve filmmaatschappij opgericht en kosten noch moeite worden gespaard om beide mannen te overtuigen op het vliegtuig te stappen, richting België en … de gevangenis.
Bron: VRT
Wie was toen de verantwoordelijke magistraat bij het Federaal Parket? Marianne Capelle.
"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via »
Facebook |
YouTube