Re: Ontbrekende bewijsstukken

Boemerang wrote:

Vermist is verder ook nog:

  • 1 Bijl, model tomahawk. Gebruikt bij de Delhaize overval te Beersel.

De bijl was omwonden met touw.

Re: Ontbrekende bewijsstukken

Ik vraag me af waarom een bijl meesleuren. Onhandig zwaar. Is dit alleen om een signaal af te geven? Stel het was een organisatie met een doel bijvoorbeeld destabilisatie, waarom geen duidelijk signaal afgeven in plaats van eventuele vage hints. Dit houd me bezig.

43

Re: Ontbrekende bewijsstukken

speurneus wrote:

Ik vraag me af waarom een bijl meesleuren. Onhandig zwaar. Is dit alleen om een signaal af te geven? Stel het was een organisatie met een doel bijvoorbeeld destabilisatie, waarom geen duidelijk signaal afgeven in plaats van eventuele vage hints. Dit houd me bezig.

In de post boven die van jou staat er dat de bijl van het model tomahawk was, wat niet noodzakelijk zware bijlen waren/zijn. Je kan dat perfect achter/aan je broeksriem dragen.

44

Re: Ontbrekende bewijsstukken

speurneus wrote:

Ik vraag me af waarom een bijl meesleuren. Onhandig zwaar. Is dit alleen om een signaal af te geven? Stel het was een organisatie met een doel bijvoorbeeld destabilisatie, waarom geen duidelijk signaal afgeven in plaats van eventuele vage hints. Dit houd me bezig.

Los van deze historie met de bijl, een "organisatie" kan wel degelijk duidelijke signalen afleveren aan een andere "organisatie" zonder dat het brede publiek er maar ook iets van begrijpt. Achter een schijnbaar banaal feit kan een hele historiek zitten.

45

Re: Ontbrekende bewijsstukken

Interessant artikel over 300.000 "verdwenen" wapens in België:

De voorbije tien jaar zijn in ons land ongeveer 300.000 wapens “verdwenen”. Ze waren er nog voor de nieuwe wapenwet van 2006, maar tussen toen en nu zijn ze ergens verloren geraakt, blijkt uit de recentste cijfers van de Federale Wapendienst waarover de kranten van Mediahuis berichten. Een groot deel ligt ergens op een zolder te roesten, maar experts schatten dat "zeker 100.000" van die wapens verzeild zijn geraakt in de illegaliteit. Lees: het criminele milieu.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Ontbrekende bewijsstukken

We zoeken ook nog de volgende bewijsstukken:

  • de achterbank van de uitgebrande Santana;

  • de Franse (valse?) nummerplaten van de Santana die gebruikt werden bij de overval op de winkel van Dekaise;

  • de sporttas en de plastic zak waarin de overvallers op de wapenwinkel van Dekaise hun buit hebben geborgen;

  • de brieventassen, van Dekaise en van de twee klanten, die door de overvallers op de wapenwinkel van Dekaise gestolen werden;

  • veertien van de vijftien gestolen wapens uit de wapenwinkel van Dekaise (slechts één ervan werd in Ronquières teruggevonden).

47

Re: Ontbrekende bewijsstukken

In deze tekst uit het verslag van de Tweede Bendecommissie was ik het eerste deel vergeten over te nemen. Voor de volledigheid plaats ik het hieronder:

Bij de bespreking van de feiten die worden toegeschreven aan de bende van Nijvel en de onderzoeken hieromtrent, geeft [Hugo] Gijsels aan dat met betrekking tot de moord op taxichauffeur Constantin Angelou, onderzoeksrechter Lacroix van Charleroi voor de eerste parlementaire onderzoekscommissie verklaarde "dat het gerechtelijk dossier over de zaak op mysterieuze wijze verdwenen is". (*) Het verlies van dit dossier wordt ook aangestipt door [René] Haquin, die eraan toevoegt dat het dossier via fotocopies werd gereconstrueerd. Deze auteur besluit hierbij:

"Que penser des pertes de pièces à conviction, des pertes ou des vols de dossiers, d'irrégularités ou de lenteurs de certaines procédures? Des faits isolés ou des manipulations organisées?"

(*) Hierbij hoort nog onderstaande voetnoot:

Bij de bespreking van het dossier betreffende de dood van Latinus, dat klaarblijkelijk niet werd gevoegd bij het dossier omtrent de bende van Nijvel, schrijft Gijsels dat, nadat het dossier in 1986 werd afgesloten en het vervolgens na een verzoek van Minister van Justitie Wathelet in juni 1989 was heropend, verschillende documenten uit het dossier waren verdwenen. Een van de vermiste documenten zou een proces-verbaal zijn dat betrekking had op de genaamde Faez Al Ajjaz (GI, 122).

Bron: Verslag Tweede Bendecommissie (bijlage 1 en 2)

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Ontbrekende bewijsstukken

Ik heb een paar dagen terug ergens gelezen dat de hulzen van de overval in Ukkel ook verdwenen zijn. Ik vind het stuk niet meer terug maar de rijkswacht had de hulzen meegenomen en een kuisploeg de supermarkt laten kuisen, nadien heeft de rijkswacht de hulzen vernietigd.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

49

Re: Ontbrekende bewijsstukken

Heeft eigenlijk al ooit iemand eens af en toe op tweedehands sites gekeken naar sommige van de meer alledaagse spullen hier? Veel tijd voorbij, link zoek, achteloos te koop gezet, ... Misschien een dom idee, maar viel me plots te binnen.

50

Re: Ontbrekende bewijsstukken

Dit kan soms resultaat opleveren bij misdrijven zoals diefstal/inbraak. Ik heb het vermoeden dat bijvoorbeeld wapens & munitie die de Bende gebruikten niet zo snel op 2dehands.be zal terecht komen. smile

Ik weet het, er zijn zaken ontvreemd tijdens misdrijven van de Bende maar dat zijn zaken die al lang "opgebruikt" zijn wellicht en na meer dan 30 jaar wellicht niet meer bestaan. Er zijn ook zaken zoals die borden uit Beersel, maar ik denk niet dat ze dit meer dan 30 jaar lang bewaard hebben om nu pas te verkopen op 2dehands.be. Maar, you never know. wink

Non semper ea sunt quae videntur