51

Re: Aalst: Tijdlijn

Ik ben nu pas het boek van David beginnen lezen en stel vast dat in de andere verhalen in dit boek geschreven door de journaliste, flagrante fouten worden begaan die de geloofwaardigheid een beetje naar beneden halen. Ik vind echter duidelijk terug dat de vader van David en zijn zus de eerste slachtoffers waren en dat de daders  zich verborgen hielden achter een auto (2) en een achter lege kratten (1).

Tevens wordt duidelijk dat de winkel in 1988 volledig is verbouwd, parking inclusief.

52

Re: Aalst: Tijdlijn

Er zijn nog een heleboel vragen die reizen maar een tweede lectuur dringt zich daarvoor op. Wel is duidelijk dat bij het erkennen van de slachtoffers de lichaam van de moeder de verkeerde was want ze hadden gedacht dat dit de vrouw was die het dichtst lag bij de vader en dochter.

Het is dus onduidelijk hoe ver de moeder nog is kunnen lopen  naar haar auto, naar het bos of naar de straat. Wie weet hier meer over?

53

Re: Aalst: Tijdlijn

K& wrote:

Ik ben nu pas het boek van David beginnen lezen en stel vast dat in de andere verhalen in dit boek geschreven door de journaliste, flagrante fouten worden begaan die de geloofwaardigheid een beetje naar beneden halen. Ik vind echter duidelijk terug dat de vader van David en zijn zus de eerste slachtoffers waren en dat de daders  zich verborgen hielden achter een auto (2) en een achter lege kratten (1).

De bedoelde lege kratten betreffen karren met leeggoed die rechts van de uitgang stonden. Je daar achter verbergen kon niet. Aan de achterkant van deze kratten (de straatkant rechts van de uitgang) was je zichtbaar en stond je op het voorste gedeelte parking. Van aan de uitgang kon je de Golf niet zien staan, deze stond schuin rechts. Als je vandaar naar de ingang stapt lijkt het of je van achter dat leeggoed komt.

54

Re: Aalst: Tijdlijn

Er moet toch ergens een overzicht gemaakt zijn? Met aangetekend waar de doden en gewonden lagen, waar de golf stond, ... Zoiets moet er toch geweest zijn?

Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

Re: Aalst: Tijdlijn

K& wrote:

Er zijn nog een heleboel vragen die reizen maar een tweede lectuur dringt zich daarvoor op. Wel is duidelijk dat bij het erkennen van de slachtoffers de lichaam van de moeder de verkeerde was want ze hadden gedacht dat dit de vrouw was die het dichtst lag bij de vader en dochter.

Je hebt zelf aangegeven dat in het boek van DVDS een aantal fouten staan m.b.t. de parking achteraan, die sinds de vernieuwingswerken totaal werden gewijzigd. Volgens mijn gegevens, is inderdaad de familie VDS/VDA het eerste vermoord bij het verlaten van de winkel, maar dat was nog niet op de parking eerder in het verlengde van het uitgangsas. Op de oude persfoto's zie je duidelijk de sporen waar de lichamen lagen. Gilbert VDS en Rebecca, dochter sprong voor haar papa. Nadien Thérèse VDA, waarop David terug kon binnen lopen.

56

Re: Aalst: Tijdlijn

Beste,

Wat een miserie, wat een miserie. Bij de eerste lezing van het boek spannend geschreven door de David en de journaliste, dikwijls met de handen in het haar gezeten, net als bij het nadenken over ons bezoek aan de fabriek in Temse. Ik heb verstaan dat bij de identificatie aan familie het verkeerde lichaam werd getoond van de moeder nl. van een ander slachtoffer/vrouw die dicht bij de vader en de dochter lag. Het lichaam van de moeder lag dus redelijk ver op de parking. Zij is nog een flink stuk kunnen lopen alvorens waarschijnlijk langs achter doodgeschoten te zijn en nadien een genadeschot te krijgen.

Op pagina 15 staat duidelijk:

"Ik duw de kar, riep ik stoer. Maar de kar was zo zwaar dat mijn moeder moest helpen duwen. Achter ons liepen mijn vader en mijn zus Rebecca. Buiten op de parking gingen we naar links, naar de plek waar onze auto stond. Plots hoorde ik lawaai achter ons (...)."

Ik denk dus dat we eerst de kar moeten zien, met links erachter David en rechts zijn moeder, dan een afstand van 3 meter, links de vader en rechts Rebecca. De schutter dichtst bij Rebecca wil de vader links doodschieten maar de dappere Rebecca gooit er zich voor. Moeten we alles links rechts omdraaien?

Zonder tekening snap ik de hele uitgang en plaatsing van de bakken bier niet, daar er duidelijker moet gezegd worden of de beschrijving gebeurd met links, rechts bij het buitengaan of beschreven vanop de parking bij het kijken naar de ingang. De vader van David was een atletisch man. Ik weet echter niet of  zijn figuur zo imposant was dat hij een bedreiging vormde voor de daders en hij daarom als eerste werd geviseerd.

Ik vraag mij ook af wat voor lawaai David heeft doen omkijken. Daar David de indruk had dat zijn familie de daders herkende (waar ergens gelezen) kan ik mij niet van de indruk vrijmaken dat de Vader geviseerd werd in eerste instantie. Zijn zakenomgeving, cliënten e.d. kunnen een rol gespeeld hebben.

Daarnaast heb nog twee vragen:

  1. Ergens lees ik dat David met zijn grootouders een ritje naar de zee heeft gemaakt net na Braine overijse  met een blauwe opel (september 1985) en een beetje verder staat dat de nummerplaat van de Mercedes van de grootvader werd gekopieerd en teruggevonden op een BMW aan het flagey in Brussel in december 1985. Vraag: wie was nu de eigenaar van deze blauwe Opel?

  2. De wapens die gevonden werden drie dagen na de overval in Overijse-Braine in het Osbroekpark zouden er kunnen op wijzen dat toen reeds gepland was een derde overval simultaan met Overijse en Braine te laten gebeuren.

Dit denk ik was net voor de verkiezingen. Kan iemand mij de juiste datum van de vondst bevestigen maandag.

57

Re: Aalst: Tijdlijn

K& wrote:

De wapens die gevonden werden drie dagen na de overval in Overijse-Braine in het Osbroekpark zouden er kunnen op wijzen dat toen reeds gepland was een derde overval simultaan met Overijse en Braine te laten gebeuren. Dit denk ik was net voor de verkiezingen. Kan iemand mij de juiste datum van de vondst bevestigen maandag.

Is een vraag voor Rene De Witte. Heb je zijn contactgegevens?

58 (edited by K& 19-12-2010 19:06)

Re: Aalst: Tijdlijn

Van een andere site:

  • 27 septembre 1985: la Journée où le premier ministre Martens faisait un bilan postif de son premier mandat.

  • 27 september 1985: Braine Overijse.

  • 30 september 1985 (?): des enfants trouvent des Armes ds le parc derrière le delhaize d'Alost?

  • 13 octobre 1985: élections legislatives.

Ik moet het boek herlezen maar ergens schrijft David dat ze het weekend van Braine naar de kust geweest zijn met een blauwe Opel. Ik weet niet of de ouders ook mee waren of zelf een andere uitstap deden met zijn tweetjes. Zo ze dat weekend geen inkopen deden zoals gewoonlijk, blijft de kans bestaan dat ze "gemist" werden en de aanslag uitgesteld.

Dit lijkt me dus hoogst onwaarschijnlijk maar de toevalligheden zijn enorm in dit dossier. Bijvoorbeeld in dezelfde straat (rue des cocinelles, Watermaal-Bosvoorde) als de moeder van Mendez zou Colette Dumon, zogenaamd slachtoffer van Dubois gewoond hebben. (Dubois zat met Rossignol ook in wapentrafieken.)

59 (edited by Raf 22-12-2010 16:03)

Re: Aalst: Tijdlijn

K&, het geluid waarvan David omkeek, zou dit het doorladen van het wapen kunnen geweest zijn? Ik ben ook uitermate geïnteresseerd in het verhaal van de wapenvondst in het Osbroekpark. Het kan toch niet dat we niet met zekerheid kunnen zeggen wanneer die gevonden zijn.

60

Re: Aalst: Tijdlijn

Raf wrote:

Het kan toch niet dat we niet met zekerheid kunnen zeggen wanneer die gevonden zijn.

Geen zekerheid, maar het is een start: Klik

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube