181

Re: Noord-Franse gangsters

Youssou N'Dour wrote:

Op 30-09-1982 heeft Daniel Dekaise er bij wijze van spreken alles aan gedaan om oog in oog te blijven staan met de hem toesprekende overvaller(s) en bleef dat doen, totdat hij bewusteloos werd geslagen, maar zelfs dat was niet genoeg om hem als betrouwbare getuige aan te merken. Shame on you, Daniel!

Zoals gezegd: ik wil niet de hele Waver-discussie opnieuw voeren, maar voor de duidelijkheid; het verhaal van Daniël Dekaise:

"Rond half elf zijn ze binnengekomen. Eén zei tegen mij: 'Gij daar, niet bewegen' en prompt kreeg ik de kolf van een geweer in mijn gezicht. Nadat ze mij aan de radiator van de verwarming vastgebonden hadden, zijn ze blijven slaan. Het was echt slaan om te slaan. Als gekken. Ik dacht dat men de hele winkel wilde leegplunderen, maar er is relatief weinig gestolen: veertien pistolen."

Bron » Forum

Dus nogmaals, Dekaise is geen betrouwbare getuige. Niet omdat hij onbetrouwbaar is maar omdat de feiten op zo'n manier gebeurd zijn dat het voor hem onmogelijk is om een goede persoonsbeschrijving te geven of om iemand te kunnen herkennen. En zeker na 40 (!) jaar.

Ter aanvulling: door die slagen heeft hij 4 dagen in coma gelegen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Noord-Franse gangsters

club_le-happy-few wrote:

Stel dat Dekaise er ook tot over zijn oren in zat... Misschien was de waarheid vertellen en echte daders aanduiden wel geen optie. Ik wil best geloven dat de Slimans ingehuurd zijn voor Bende-werk. Maar "1" bende met een vaste oude, reus en killer is een fabeltje van de sensatiepers.

Voilà!

Ben wrote:

Zoals gezegd: ik wil niet de hele Waver-discussie opnieuw voeren, maar voor de duidelijkheid; het verhaal van Daniël Dekaise:

"Rond half elf zijn ze binnengekomen. Eén zei tegen mij: 'Gij daar, niet bewegen' en prompt kreeg ik de kolf van een geweer in mijn gezicht. Nadat ze mij aan de radiator van de verwarming vastgebonden hadden, zijn ze blijven slaan. Het was echt slaan om te slaan. Als gekken. Ik dacht dat men de hele winkel wilde leegplunderen, maar er is relatief weinig gestolen: veertien pistolen."

Bron » Forum

Dus nogmaals, Dekaise is geen betrouwbare getuige. Niet omdat hij onbetrouwbaar is maar omdat de feiten op zo'n manier gebeurd zijn dat het voor hem onmogelijk is om een goede persoonsbeschrijving te geven of om iemand te kunnen herkennen. En zeker na 40 (!) jaar.

Ter aanvulling: door die slagen heeft hij 4 dagen in coma gelegen.

Ik denk dat we langs elkaar heen praten.

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.

Re: Noord-Franse gangsters

» www.lardennais.fr

Er werd dus wel degelijk een strafklacht ingediend door de nabestaanden van Sliman. Ik kan het persartikel niet publiceren.Het stond in www.lardennais.fr. En de heer Jean-Pierre Adam gaat dus op donderdag 13 april 2023 om 20:00 in een zaal in Rendeux-Haut een "conférence" geven"? Werd die strafklacht zonder gevolg gerangschikt?

Re: Noord-Franse gangsters

Beste vrienden, al heeft Dekaise zijn overvallers slechts enkele ‘nanoseconden’ kunnen waarnemen, wie zijn wij om zijn (te korte) getuigenis in twijfel te trekken. Je hebt bij klaarlichte dag, geen half uur nodig om te horen welke taal iemand spreekt, of om hun algemene verschijning in je op te nemen, om te weten welke nationaliteit zij mogelijk zouden kunnen hebben? Je hebt geen uren nodig om te weten of iemand een verwijfd uiterlijke heeft of niet, of het mogelijk om een homo (eerder zeldzaam) zou kunnen gaan. Je hebt geen uren nodig om te weten of de man die je bedreigt, je goede klant/kennis Bouhouche zou kunnen zijn, of het iemand was die je mogelijk reeds (op een wapenbeurs) hebt ontmoet. Of het om mensen gaat die je nog nooit gezien hebt. Je hebt als Frans sprekende Waal geen uren nodig om te horen of iemand uit België of uit Frankrijk komt, of hij een dialect spreekt met een Arabische tongval. En je hebt geen halve dag nodig om te weten of de gangster die je de hersens insloeg, een reus was of een dwerg, of iemand met eerder een gemiddelde lchaamslengte.

Maar daar gaat het in weze niet om. De broers zijn wel degelijk in verband gebracht met, en ondervraagd aangaande de uiterst brutale en moordende raid op Dekaise. Of gaan we dit feit ook volledig onder de tafel vegen?

Dus blijven deze verdachten tot het afsluiten van het dossier relevant.

Re: Noord-Franse gangsters

Zie jij de gebroeders Sliman de Centaur van Dinant stelen en wegrennen?

Re: Noord-Franse gangsters

Etienne1420 wrote:

Zie jij de gebroeders Sliman de Centaur van Dinant stelen en wegrennen?

Waarom niet?

187

Re: Noord-Franse gangsters

highonprozac wrote:

Al heeft Dekaise zijn overvallers slechts enkele ‘nanoseconden’ kunnen waarnemen, wie zijn wij om zijn (te korte) getuigenis in twijfel te trekken.

We moeten iedere getuigenis in twijfel durven trekken. Lees daarvoor dit topic » Forum

Je moet iedere getuigenis in twijfel trekken, niet omdat de getuigen slechte mensen zijn maar omdat getuigenverklaringen steeds fout kunnen zijn. Om dat te kunnen bepalen, moet je absoluut naar de duur van de feiten kijken en naar de manier waarop de getuige de feiten heeft meegemaakt. In het geval van Daniel Dekaise betekent dit dat je zijn getuigenis zeer omzichtig moet benaderen. Of hij nu Bouhouche, Sliman of Patrick Haemers beschuldigt, maakt in dit geval niet uit. Je moet voorzichtig zijn met die getuigenis omdat hij de daders amper gezien heeft en zwaar gewond is maar ook omdat het maar één getuige (!) is in een dossier dat miljoenen pagina’s telt.

highonprozac wrote:

De broers zijn wel degelijk in verband gebracht met, en ondervraagd aangaande de uiterst brutale en moordende raid op Dekaise.

Dat klopt, net zoals zoveel andere. Daarom moet je je niet focussen op één piste maar alle mogelijkheden open houden, zeker als een piste gebaseerd is op “circumstantial evidence”.

Youssou N'Dour wrote:

Ik denk dat we langs elkaar heen praten.

Ik denk het ook, maar dat zie je wel vaker als je met mensen praat die zich vast pinnen op één piste en daarom het moeilijk hebben om objectief naar alle aspecten van een zaak te kijken. wink

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Noord-Franse gangsters

Ben, denk je dat ik het begrip “tunnelvisie”niet ken? Denk je nu echt dat ik niet reeds lang doordrongen ben van het feit dat alle informatie over de Bende van Nijvel; getuigen verklaringen; p.v’s; robottekeningen; pers artikels; de visie van de vele auteurs; verklaringen van politie; advocaten etc.. etc..relatief zijn? Ik heb dit alles met de paplepel meegekregen, want mijn ouders hielden destijds een krantenwinkel en ik ben van jongs af aan doordrongen van deze problematiek. Ik ben me dan ook bewust van de ‘politiek’ die achter de vele berichtgeving, artikels en informatie schuilt. (recent v.b; de TV- reeks 1985)

Echter de gretigheid en het enthousiasme waarmee je inbeukt op de posts over ‘de Noord Franse piste’, doen me echter één en ander in vraag stellen, en ik vraag me dan ook stilaan af waar de weerzin tegenover de visie van JP Adam vandaan komt? Dit terwijl man's bevindingen ons een logische verklaring kunnen aanreiken voor het moeizaam uitblijven van (een deel van) de oplossing omtrent deze misdaden. Ik zie trouwens niemand onderwerp uitmaken van het programma ‘Investigation’ op de RTBF, zonder dat ‘wat men beweert’, grondig werd onderzocht en geëvalueerd.

Dus indien wat Adam beweert onjuist, niet ter zake, overdreven, of gelogen zou zijn, hadden wij - en zeker hijzelf - dit reeds lang vernomen, en zou men zijn bevindingen niet centraal stellen in een TV documentaire op de Rtbf.

Een dossier van miljoenen pagina’s kan evenwel zijn oorsprong vinden in de wandaden van een eerder ‘beperkte groep’ misdadigers en makkelijk zijn ontstaan door fouten, al dan niet met opzet gemaakt tijdens het onderzoek naar de allereerste feiten. De argwaan van het publiek tegenover de instellingen is monumentaal. Juist daarom is het belangrijk dat dit onderzoek opnieuw wordt gevoerd.

Joseph James DeAngelo, de beruchte serieverkrachter, beter bekend als de ‘Golden State Killer’ hield jarenlang California in een greep van angst. Hij deed in de huizen de deuren op slot gaan, deed de handwapen verkoop pieken en had uiteindelijk invloed op de nationale ruk naar rechts. Hij samen met nog enkele ander moordenaars zoals Richard Ramirez (The Nightstalker) waren verantwoordelijk voor stapels p.v’s en documenten en het verzuren van de publieke opinie en van de algehele sfeer in het zonnige California. Uiteindelijk was het door de niet afhoudende inzet van een vrouwelijke auteur/onderzoeksjournaliste, dat Joseph James DeAngelo na vele jaren zoekwerk, voor zijn rechter stond. Zij heeft deze finale echter zelf niet meer mogen meemaken want zij overleed vroegtijdig aan hartfalen.

189

Re: Noord-Franse gangsters

highonprozac wrote:

Echter de gretigheid en het enthousiasme waarmee je inbeukt op de posts over ‘de Noord Franse piste’, doen me echter één en ander in vraag stellen, en ik vraag me dan ook stilaan af waar de weerzin tegenover de visie van JP Adam vandaan komt?

In tegenstelling tot Jean-Pierre Adam weet ik niet wie er achter de Bende van Nijvel zit en pretendeer ik ook niet dat ik de waarheid ken. Voor mij is de piste-Sliman één van de vele pistes in dit onderzoek die ik met de nodige objectiviteit heb bekeken. Ik was echter verbaasd over de zwakheid van zijn piste, die - zoals reeds geschreven - vooral gebaseerd is op “circumstantial evidence” en ik moet concluderen dat de argumentatie voor zijn piste zeer zwak is. Er worden ontzettend veel zaken genegeerd en hij kijkt enkel naar de aspecten van het dossier die in zijn theorie passen. Om het in juridische termen te zeggen: hij voert een onderzoek à charge, maar absoluut niet à décharge, en dat is uitermate problematisch.

Ik ben dan ook verbaasd hoe sommige mensen de piste-Sliman bijna blindelings volgen zonder te kijken naar het volledige verhaal. Wat dus “tunnelvisie” is. De getuigenis van Daniel Dekaise is daar maar één voorbeeld van. Dekaise heeft mogelijk een Sliman herkend. Dat kan ja, maar als je naar de objectieve feiten kijkt dan moet je concluderen dat zijn getuigenis heel voorzichtig benaderd moet worden (zie hierboven).

highonprozac wrote:

Ik zie trouwens niemand onderwerp uitmaken van het programma ‘Investigation’ op de RTBF, zonder dat ‘wat men beweert’, grondig werd onderzocht en geëvalueerd.

Ik zal je jammer genoeg moeten teleurstellen. Het is niet omdat iemand uitgenodigd wordt voor het programma “Investigation” dat hij of zij daarom de waarheid spreekt. wink

highonprozac wrote:

Dus indien wat Adam beweert onjuist, niet ter zake, overdreven, of gelogen zou zijn, hadden wij - en zeker hijzelf - dit reeds lang vernomen, en zou men zijn bevindingen niet centraal stellen in een TV documentaire op de Rtbf.

Wie weet is Adam al lang op de hoogte van het feit dat zijn beweringen onjuist zijn maar wilt hij dit niet zelf delen. Waarom zou hij opeens zeggen dat hij fout was? Ik heb ook met genoeg mensen gesproken om oprecht te twijfelen aan de piste-Adam, maar - zoals gezegd - ik heb de waarheid niet in pacht.

highonprozac wrote:

Een dossier van miljoenen pagina’s kan evenwel zijn oorsprong vinden in de wandaden van een eerder ‘beperkte groep’ misdadigers en makkelijk zijn ontstaan door fouten, al dan niet met opzet gemaakt tijdens het onderzoek naar de allereerste feiten.

Ik beweer ook niet het tegendeel. Ik schrijf enkel dat de getuigenis van Dekaise slechts één getuigenis is in een dossier dat miljoenen pagina’s telt. Daarmee neem ik geen stelling in wie er al dan niet achter de feiten zit.

En ik weet dat ik nu aan het muggenziften ben maar je spreekt jezelf ook tegen. Eerst zeg je:

Ik ben me dan ook bewust van de ‘politiek’ die achter de vele berichtgeving, artikels en informatie schuilt.

Om dan een beetje verder de piste-Adam te verdedigen met het argument dat het een onderwerp was op het programma 'Investigation':

Ik zie trouwens niemand onderwerp uitmaken van het programma ‘Investigation’ op de RTBF, zonder dat ‘wat men beweert’, grondig werd onderzocht en geëvalueerd.

Misschien is de berichtgeving in het programma 'Investigation' ook wel 'politiek'? wink

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

190

Re: Noord-Franse gangsters

Ik weet ook niet of de Slimans als dan niet betrokken waren.  Aan diegenen die overtuigd zijn van hun betrokkenheid raad ik aan om eens de topics over de andere verdachten op dit forum te lezen. Bij elke groep verdachten zijn er wel aanwijzingen te vinden die in hun richting wijzen. Om van getuigenissen en herkenningen nog niet te spreken. Tegen Cocu en De Staercke zijn er meer aanwijzingen dan tegen de Slimans. Lees vooral een het topic WNP (die door het gerecht nog steeds als belangrijkste piste gezien wordt) en dan zal je merken dat er om de zoveel tijd een nieuwe piste opduikt. Het boek van Adam is overigens zeer slecht. Vol aannames en veronderstellingen. Als zijn boek een weergave is van zijn capaciteiten als speurder is het triest gesteld.